Anmeldelse: Svendborg Sommerrevy – Rottefælden 2022, Svendborg Teater (Svendborg Sommerrevy)

Rottefælden har skiftet navn til Svendborg Sommerrevy, der er skift på direktørposten, og revyen er flyttet ind i byen på Svendborg Teater. Det fungerer egentlig meget godt.

Holdet består i år af det nye ejerpar Christine Astrid og Mikkel Schrøder sammen med Anne Herdorf og Jan Schou. Jan Schou fejrer i år både 50 år på scenen og 70 års fødselsdag. Og han er revyens store højdepunkt, og han er absolut den bedste spiller i år.

Det er bestemt Jan Schous fortjeneste, at revyen i år er så helstøbt. Han er eminent som både Dronningen med de dårlige vittigheder, og som den lettere floppende fællessangssanger Henning, der ikke helt kan få publikum med på en fællessang, da publikum ikke rigtig er med ham… Men det er vi bestemt med Jan Schou! Også som ”drengen”, der i ”Må jeg ikke nok” har ”fødselsdag” og måske, måske ikke må få sin lagkage – eller noget som helst andet – er han god – og uden at afsløre for meget, har nummeret en noget overraskende slutning…

Anne Herdorf viser os, at hun stadig har en fin sangstemme – selvom hun næsten ikke får lov a udfolde den i ”Number One Fan”, hvor fanen måske fik for meget taletid. Hun er eftertænksom i ”Fluen”, hvor hun som fluen på væggen kigger på alle de andres mere eller mindre vellykkede magtkampe, og i ”Klimakterie”, hvor der med selvironi sættes fokus på den modne kvinde.

Udover at være god i nummeret ”Små mennesker” giver Mikkel Schrøder os også nyhederne med de rette emojis med præcision og perfektion. Christine Astrids fortælling, hvor visse ord erstattes af ”bip”, ”bap” og ”bøp”, er genbrug, og hun får den ikke leveret helt skarp. Til gengæld udfør hun en fin overraskende slutning i ”Må jeg ikke nok”, og både hun og Schrøder har tempo og musikalitet.

Årets Svendborg Sommerrevy rummer også et par gentagelser, f.eks. både nummeret om det aparte par ”Jannie og Bo” og Christine Astrids fortælling. Dem kunne vi godt have undværet i år. Samtidig fylder det nye ejerpar Christine Astrid og Mikkel Schrøder måske lidt vel rigeligt i år, men når de først finder sig til rette og finder den rette balance, er der i hvert fald muligheder for at lave en god revy fremover.

Generelt er det ikke de store eftertænksomme tekster, der er med. Til gengæld holder det enkelte grin i langt størstedelen af numrene. Ingen regel uden undtagelser. Nummeret ”Små mennesker” – med fine tegninger af Allan Buch – med Mikkel Schrøder udstiller, hvad vi dog skal med dem, altså de små mennesker, der begrænser vores fred og frihed. Her tænkes ikke nødvendigvis alene på den fysiske størrelse, men nærmere på størrelsen af deres ego’er!

Jan Schou får dog sit glansnummer i ”Det bli’r koldere” af Leif Maibom og med musik af Kenneth Sichlau. Med henvisning til det gamle, klassiske revynummer ”Brev til Bulganin” får vi referencer til verdens ufred, når han fornemt og med respekt for de gamle nummer skriver ikke til Bulganin, men til Putin, hvor meget bliver varmere, men verdenen bliver desværre koldere og koldere – og hvor vi ikke ønsker krig med eller mod Rusland. Elegant og eftertænksomt – og desværre aktuelt.

Musikalsk fejler revyen ikke noget. Orkestret under ledelse af Jens Krøyer er velspillende hele vejen igennem. Sammen med Christine Astrid og Mikkel Schrøder har han også skruet et forrygende musikmedley sammen, hvor de fire medvirkendes fire fødselsårtier danner baggrund for musikken af den tid. Det er morsom og gennemmusikalsk, og flere af de medvirkende får lov at vise deres evner som diverse sangere. Nummeret ville dog nok have vundet lidt ved at være bare lidt kortere.

Selvom noget er ændret, behøver vi dog ikke være bange for fremtiden for Svendborg Sommerrevy, som nok skal finde sig til rette inde i byen på Svendborg Teater.

Svendborg Sommerrevy – Rottefælden

Svendborg Teater – indgang fra Ramsherred 4, 5700 Svendborg

Spilleperiode: 2. juni-13. august 2022

Set den 2. juni 2022

Medvirkende: Anne Herdorf, Jan Schou, Christine Astrid og Mikkel Schrøder.

Orkester: Jens Krøyer, Guy Moscoso og Ole Caspersen

Tekst og musik: Mikkel Schrøder, Jens Krøyer, Kasper Gattrup, Anne Herdorf, Jan Schou, Randy Newman, Niels Jørgen Steen, Peter Oliver Hansen, Carl-Erik Sørensen, Christine Astrid, Leif Maibom, Kenneth Sichlau, Kim Hammelsvang og Vase & Fuglsang

Instruktion: Carsten Friis

Scenografi: Rikke Juellund

Koreografi: Christine Astrid