Anmeldelse: Bakkens Hvile, sæson 145, Bakken (Bakkens Hvile)
Af Christian Skovgaard Hansen
Bakkens Hvile, hvor bakkesangerinderne synger hvert år, er måske nok ikke den mest prangende bygning set udefra, men indvendigt er det en lille tidslomme, hvor ikke meget har ændret sig gennem årene. Selvom Bakkens Hvile er blevet en ældre dame, som er i gang med sin 145. sæson, er der fuld fart på årets show både på farver, musik og sang.
Indrømmet. Det er første gang, at jeg er på Bakkens Hvile – men formentlig ikke sidste! Det virker måske ikke som den mest oplagte forestilling til et ungt publikum. På den ene side hører arrangementet lidt en svundet tid til, men på den anden side bringer det også en frisk og frejdig samt ikke mindst gennemmusikalsk kommentar til verdenen af i af dag – også anno 2022. Så det er slet ikke så støvet, som det måske lyder til.
Det hele bæres af den særlige stemning – både på scenen og hos publikum ved bordene – der er på Bakkens Hvile. Det kræver noget at holde forestillingen aktuel, så der både er noget nyt og noget gammelt, at der kan ses både frem og tilbage i tiden, og ikke mindst at stoffet holdes morsomt og ikke plat. Alle disse ting lykkedes Bakkens Hvile fornemt med. Selvom størstedelen af numrene har en – befriende og frisk! – lummer undertone, er der også en vis alvor og genkendelse i det hele. Det er samtidig en ærlig og vittig kommentar til det, at blive ældre (damer).
Begge dele får vi også i København. Der var engang, hvor dele af storbyen var mere rå, end den er i dag – men Frederiksberg har stadig sin pænhed og (små)borgerlighed i behold. Byen har udviklet sig, men den har måske samtidig mistet noget af sin charme… Fornemt gestaltet af Sus Mathiasen, Dot Wessman og Tina Grunwald. Alle fire sangerinder er på scenen, når første akt afsluttes med en fin tekst om køn og ikke mindst kønsidentiteter. Der er ”Nye tider”, og man kan engang imellem have en anelse om, at man ikke engang selv aner, hvem man er.
At Dot Wessman er i forhold med DF-formanden Morten Messerschmidt er ingen hemmelighed. Alt imens han har indtaget baren, så han får prædikatet ”bartenderen” – ingen er dog i tvivl om, hvem der menes! – synger Dot en morsom og drillende sang om, at hun jo er ”Formandsfruen” (af Flemming Jensen) – og ikke mindst med alt det, som de nu medbringer!
Dot Wessman giver os også et rids af Bakkens Hviles historie. Dengang var lønnen ikke eksisterende, så de var afhængige af de småmønter, der blev kastet op til dem. I den henseende giver den gamle sang ”Køb blomster, køb blomster”, som Dot synger på scenen, mens de tre øvrige er rundt i salen med røde roser, fin mening.
Alle fire sangerinder er i topform, og det er et hold, der passer sammen. Sus Mathiasen er nok den nye pige i klassen, men hun falder fint ind i holdet med en vis sødme og naivitet. Ann Farholt giver noget fandenivoldsk og en mere rå og jazzet stemme. Tina Grunwald har en skøn selvironi, og hun begiver sig fint ud på de mere vilde vover. Dot Wessman er på sin vis den mest dydige, og hun har stadig en vis ynde og sødme, men bag facaden gemmer sig også en befriende vildskab.
Det er i høj grad fem kvinder og én mands fortjeneste, at forestillingen holder hele vejen. De fire damer på scenen Sus Mathiasen, Dot Wessman, Tina Grunwald og Ann Farholt står ved sig selv og deres køn og alder, og det gøres med en høj grad af humor og selvironi. Susanne Breuning har iscenesat og koreograferet forestillingen, så den har fundet den rette charme, der lader plads til både det nye og til traditionen, og dynamik i spillestilen og dansetrinene på den i øvrigt ikke alt for store scene. Ingen sangforestilling uden musik, og pianist og kapelmester Kenneth Sichlau – som eneste hane i kurven – er veloplagt og sørger for den helt rette musikalske form.
Selvom ”hun” er en ældre dame er der bestemt stadig swung og fest i hende, og både hun og mangfoldigheden i teksterne vil stadig sige os noget i dag. Så smut på Dyrehavsbakken og oplev den særlige stemning i Bakkens Hvile.
Bakkens Hvile, Dyrehavsbakken 38, 2930 Klampenborg
Spilleperiode: 31. maj-3. september 2022
Set den 30. maj 2022
Foto: Christian Skovgaard Hansen
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Sus Mathiasen, Dot Wessman, Tina Grunwald og Ann Farholt
Tekst og musik: Leif Maibom, Thomas Pakula, Robert Arnold, Eric Christiansen, Kenneth Sichlau, Rasmus Krogsgaard, Flemming Jensen, Børge og Arvid Møller, Kai Normann Andersen, Vase og Fuglsang m.fl.
Instruktion: Susanne Breuning
Kapelmester: Kenneth Sichlau
Koreografi: Susanne Breuning
Kostumer: Tina Grunwald, Henrik Hviid, Kenth Fredin og Tinus
Varighed: Ca. 2 timer og 30 minutter inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod