Anmeldelse: Svendborg Sommerrevy – Rottefælden 2023, Svendborg Teater (Svendborg Sommerrevy)

Svendborg Sommerrevy – Rottefælden spiller igen på Svendborg Teater. I år har revydirektørparret Mikkel Schrøder og Christine Astrid igen i år selskab på scenen af Jan Schou, mens Tommy Kenter og Rikke Buch Bendtsen er kommet til.

Årets revy virker desværre lidt som en omgang venstrehåndsarbejde, da den ikke virker hverken helstøbt eller færdigbagt. Det samlede indtryk i år virker en smule sløset og unøjagtigt. Selvom der er fine momenter, og genbrug ganske vist er godt, men her virker det til at have overtaget – for meget! En stor del af revyen er desværre enten tidligere numre eller numre, som er baseret på tidligere idéer. Det er i sig selv ikke diskvalificerende, men når det som her efterlader et lidt mat, uhomogen og sløset indtryk er det ikke godt.

Hverken Jan Schous portræt af Dronningen eller gensynet med refrænsangeren Henning, der forsøger at få publikum op i gear ved at synge med på refrænet, er særligt skarpe i år, hvilket nok mest skyldes de svage tekster af henholdsvis Leif Maibom og Carl-Erik Sørensen, og koncepterne har været brugt i tidligere år.

Anderledes morsom er han i Leif Maiboms tekst ”Frie tøjler”, hvor han er plejehjemsbeboeren, der sammen med Tommy Kenter som ditto mindes gamle dage, alt imens smagsløgene måske er lidt svækkede, når de ikke kan kende forskel på dagens 10 shots eller sygeplejerskens urinprøver. Også dette nummer er dog genbrug. Han er også fin som Lizette Risgaard, der sammen med Mikkel Schrøders Jon Stephensen går videre i Vild med dans uden dog, at nummeret er helt skarpt.

Allerbedst er han dog i Leif Maiboms ”Den nye livline”. Her er han den ældre ensomme enkemand, som ikke hører meget fra sønnen, som for længst er flyttet hjemmefra. Selv et lommeopkald kan derfor virke opløftende, og det bliver et både lunt, bevægende og tankevækkende nummer om ensomhed og familierelationer.

Lige så tankevækkende og kløgtig er Rikke Buch Bendtsen i Rasmus Krogsgaards nummer ”Økonomiske følelser”, hvor inflationen, det at få pengene til at række og ikke mindst om, hvad konsekvenserne kan blive tages under kærlig behandling med et humoristisk touch, da hun forelsker sig i sin revisor… Hun er også morsom i sit eget countrynummer ”Svendborg Great Again” om, hvordan man kan gøre Svendborg (endnu) mere attraktiv – og om at sende de mange tilflyttende københavnere hjem igen!

Sammen med Christine Astrid er leverer hun også en glimrende præstation i Sune Gylling Æbeløs tankevækkende nummer ”Det starter ens”, hvor de mærkbart får italesat, at vi alle starter ens, men at storby- og landsbybørn kommer til at opleve sine forskelle senere i livet.

Tommy Kenter fejrer 50 års-scenejubilæum med årets revy, og han leverer nogle ganske fine små numre. Han er nænsom og rørende som den hvide klovn, der er på livets sidste vej, hvor han venter på banegården på toget – måske det sidste. Han er forbigået og vil egentlig bare gerne have et sidst kram. Det er stille ordløs lyrik. Det samme gør sig gældende i nummeret, hvor han ser tilbage på minderne og om ikke at være bange for tiden, da der er jo er en masse, som stadig skal nås.

Christine Astrid er morsom og strid som den bitre ekskone, der noget beruset holder tale til eksmandens fødselsdag. Hun gør det egentlig fint, men der er ikke meget nyt eller dybere over nummeret. Mikkel Schrøder gennemgår øjeblikket og årstidernes gang i Jens Krøyers ”Den bedste tid”, hvor alle årstiderne – lige som livet – har sine momenter.

Begge er de også gode til deres respektive parodier, men i sammenhængen bliver det lidt jævnt. Både åbningsnummeret, som igen er en gennemgang af året, der er gået, og i støttekoncerten for Irma (!) leverer de og resten af holdet fine parodier, men man kan undre sig over, hvorfor vi skal have endnu en støttekoncert, og når vi så skal have det, hvorfor den i Svendborg også her skal omhandle Irma.

Årets Svendborg Sommerrevy – Rottefælden har sine fine, eftertænksomme og morsomme momenter, men de er desværre for få. Holdet som helhed og musikken under ledelse af kapelmester Jens Krøyer gør det godt, men den megen genbrug og generelt nogle svage tekster efterlader os med en noget flad oplevelse. Hele holdet er fine skuespillere, og de har i andre sammenhænge vist os, at de kan så meget mere.

Mikkel Schrøder og Christine Astrid har selv instrueret årets revy, og udover denne stod de også i spidsen for Århus Revyen for nogle måneder siden, og de har en vinterrevy i Svendborg til januar på vej. Man må spørge sig selv, om de mon de har fået for mange bolde i luften, hvilket desværre går ud over kvaliteten. 2023 er derfor ikke noget stort revyår for Svendborg Sommerrevy – Rottefælden.

Svendborg Sommerrevy/Det’ Revy

Svendborg Teater, Teatergade 2, 5700 Svendborg (indgang fra Svendborg Borgerforening, Ramsherred 4, 5700 Svendborg)

Spilleperiode: 7. juni-12. august 2023

Set den 7. juni 2023

Medvirkende: Rikke Buch Bendtsen, Tommy Kenter, Jan Schou, Christine Astrid og Mikkel Schrøder

Tekst og musik: Jens Krøyer, Mikkel Schrøder, Leif Maibom, Tommy Kenter, Rasmus Krogsgaard, Kenneth Sichlau, Sune Gylling Æbelø, Revy-trioen, Carl-Erik Sørensen, Jean Jacques Diversé, Lars Bisgaard & Rasmus Søndergaard, Slava Polunin, Ronny Ronald, Rikke Buch Bendtsen, Christine Astrid, Søren Anker Madsen, Lukas Birch og diverse

Instruktion: Christine Astrid og Mikkel Schrøder

Scenografi: Jens Aas

Koreografi: Christine Astrid