Anmeldelse: TAM TAM 2015, Tivoli

Af Mia Søndergaard, gæsteanmelder

Det var premiere, der var solskin, og der var virkelig god stemning i Tivoli torsdag aften. TAM TAM 2015 skulle fyres af for sit premierepublikum, og de gjorde det godt. Tivolis sommerrevy har lidt af det hele – præcis som en revy skal have!

Det er kun revyens andet år efter en utrolig lang pause på mange, mange år. Sommerrevyen (som den hed dengang) dateres helt tilbage til 1886, og mange store danske navne har siden stået på scenen i Sommerrevyen inkl. Dirch Passer, Daimi, Ulf Pilgaard, Preben Kristensen, Trine Dyrholm m.fl.
I denne omgang er det Bodil Jørgensen, Ole Thestrup, Ditte Gråbøl, Thomas Mørk, Lene Maria Christensen, Pelle Emil Hebsgaard, Szhirley og Rikke Hvidbjerg, der står på scenen og giver den gas. The One and Only Company har samlet et godt hold, hvor der både er skuespil, sang og dans tilstede – måske ikke lige meget i hver person, men det er der!

TAM TAM 2015 er svær for mig at bedømme; niveauet var det meste af tiden virkelig højt, men var dog også noget af tiden meget lavt. Og det er jeg lidt ærgerlig over. Der var virkelig ikke noget andet, jeg hellere ville i går, end at grine med dem – det skete bare ikke så meget, som jeg nok havde håbet på. Der var skam grin hele vejen igennem, det var bare ikke krampe-og-ondt-i-maven-af-grin-grin foruden nogle enkelte undtagelser.

Jeg kunne hive hver enkel performer frem og fortælle om gode præstationer og mindre gode – det gør jeg ikke, men Bodil Jørgensen skal simpelthen nævnes. Bodil Jørgensen har altid haft og vil nok altid have en speciel plads i mit hjerte, for jeg synes virkelig, at hun er en dygtig skuespiller! Hun er altid spot-on med intentioner, timing, følelser og replikker, og denne revy er ingen undtagelse. At hun sidste år fik årets Dirch, kan jeg bestemt godt forstå.

1
Der var et par enkelte sketches, jeg var helt færdig over, og som jeg stadig kan gense i hovedet, fordi de har printet sig ind med genial humor, timing og skuespil: ”De Grå Hjelme” med alle de smukke damer, der synges en sang om, at det er den ældre generation af kvinder, der holder kulturen i gang i landet. Det var så tårerne trillede! Lige derefter kom ”Den Lille Spurv” med Bodil Jørgensen, som er en 2’er til hendes ”Brændeknippe”, der florerer på nettet lige nu, fra sidste års TAM TAM. Genialt! Jeg kunne ikke trække vejret.
Og så var der en lille serie på 3 små sketches, der kom igen igennem revyen: ”Nytænkning 1, 2 og 3” med Ole Thestrup og henholdsvis Thomas Mørk, Bodil Jørgensen og Ditte Gråbøl, som alle videreudvikler nogle produkter, vi alle kender i dag – mest af alt, fordi de irriterer os alle. Så som en pakke rullepølse, der ikke kan åbnes, fordi indpakningen er lavet dumt. Det er så Ole Thestrup som chef i en dagligvarebutik, der beslutter, at pakken skal pakkes, som vi kender den i dag ”for det synes kunderne nok er meget sjovt derhjemme”. Kort og skøn sketch!

TAM TAM 2015 var flot bundet sammen i udtrykket, og hele revyen havde et virkelig godt flow, hvor ingen blev tabt på gulvet. Derudover var det et virkelig smukt sceneshow, med LED-skærme, skøn grafik, drejescene, bandet fint sat op bagerst, super flot lys-design og veludførte kostumer. En virkelig flot forestilling.

The One and Only Company

Glassalen, Tivoli, Vesterbrogade 3, 1620 København V

Spiller indtil d. 18. juli i Glassalen og d. 28. august-6. september i Musikhuset i Aarhus.