Anmeldelse: Teaterkoncert Beethoven, Bellevue Teatret

Af Sofie Lystrøm

Endnu en teaterkoncert af Nikolaj Cederholm; denne gang en fortolkning af Beethoven. Mine forventninger var ikke til at stoppe: Jeg forestillede mig Cederholms forunderlige skikkelser badet i Beethovens dramatiske klange, smukke toner og stærke melodier.

Mine forventninger blev ikke helt indfriet: der var mere Cederholm end der var Beethoven.

Hovepersonen i Teaterkoncert Beethoven er for det første ikke kun Beethoven. Teaterkoncerten fortæller historien om fire karakterer, der på hver deres måde mister friheden til at gøre det, som de brænder for. Ud over musikeren, der bliver døv, møder vi maleren, der bliver blind, frihedskæmperen, der bliver spæret inde, og videnskabsmanden, der ikke tør fortælle om sine opdagelser. Der er tale om de fire historiske personer: Ludwig van Beethoven, William Turner, Nelson Mandela og Charles Darwin.

teaterkoncert-beethoven-1

I et potpourri af dystre scenebilleder, mareridtsagtige kostumer og legende lys fortælles hændelser fra de fire personers liv. Vi får historien om Darwin, der mister sin elskede datter, Annie, da hun er ganske ung. Vi får kærlighedshistorien mellem Beethoven og hans elskerinde Josephine, der ikke kan få hinanden, og vi får historien om Winnie Mandela, der bare venter og venter på hendes mands løsladelse.

teaterkoncert-beethoven-2

Berøvelsen af frihed bliver den røde tråd i forestillingen, men ud over det har de fire hovedpersoner ikke noget med hinanden at gøre. Dette kan være forvirrende at forstå, hvis ikke man har læst op om forestillingen på forhånd, så det vil jeg anbefale dig at gøre.

Sammenhængende scener er ikke meningen med teaterkoncerten. Forestillingen fungerer som en række drømmebilleder, hvor samspillet mellem skuespil og scenekunst skaber stemninger og følelser. Som publikum er vi skydeskiven, og det fungerer ret godt, selvom man til tider hellere vil undgå at rammes af følelser som sorg og fortvivlelse.

Gudskelov vender stemningen til sidst og ud af sorgen, mareridtet og frustrationen spirer glæden. Den glæde, der historisk set bragte os til udgivelsen af ”Arternes Oprindelse”, til Beethovens 9. symfoni og til forsoningen mellem de hvide og sorte i Sydafrika efter Mandelas løsladelsen. Vi lærer, at ”even in your darkest hour, joyfull is the way to go”, som skuespillerne så smukt synger det i en version af Beethovens ”Ode for Joy” (fra den 9. symfoni)

Ud over den 9. symfoni er Beethoven dog sparsommeligt til stede rent musikalsk, og det er ærgerligt. Det sjove ved andre teaterkoncerter af Nicolaj Cederholm som ’Teaterkoncerterne Mozart’ og ’Come Together’ er jo netop, at man kan genkende musikken og få de kendte melodier leveret på en sjov og forvrænget måde. I denne forestilling er det ikke en del af legen. Måske er det, fordi Beethovens musik ikke har lige så mange ”ørehængere”, som for eksempel Mozart har. I hvert fald blev han væk i sangene, der nærmere kunne minde om musik fra musicalen ”Wicked”.

teaterkoncert-beethoven-3

Ud over den manglende Beethoven, er ’Teaterkoncert Beethoven’ en spektakulær forestilling, der formår at lege med scenekunsten, så det både bliver hjerteskærende, sanseligt og drømmende. Det sker i samarbejde med en række virkeligt dygtige scenekunstnere som Jimmy Jørgensen, Bjørn Fjæstad og Lotte Andersen. Som et nyt ansigt lagde jeg særligt mærke til den kun 12-årige Kirstine Rützou Rosenilde, der som Darwins datter, Annie, får skabt en meget inspirerende og uforglemmelig karakter.

teaterkoncert-beethoven-4

Hvis du godt kan lide et show af en forestilling og samtidig at blive taget med på en rejse gennem følelsesregistret, så kan jeg varmt anbefale ’Teaterkoncert Beethoven’. Det er en oplevelse, jeg ikke ville være foruden.

Cederholm og Brødrene Hellemann

Bellevue Teatret, Strandvejen 451, 2930 Klampenborg

Spilleperiode: 17. sep.-9. okt. 2016