Anmeldelse: Teaterkoncert Gasolin’, Østre Gasværk Teater (Cederholm & Bjerkø)

Anmeldelse: Teaterkoncert Gasolin’, Østre Gasværk Teater (Cederholm & Bjerkø)

Af Christian Skovgaard Hansen

Cederholm og Bjerkøs Teaterkoncert Gasolin’, hvor Nikolaj Cederholm stod for iscenesættelsen og Kåre Bjerkø stod for musikarrangementerne, blev første gang opført på Dr. Dante i 1994, og den har siden været genopført flere gang. Dengang som nu var det en teaterkoncert uden et decideret fortløbende handlingsforløb og med hovedfokus på musikken.

Nu er der på Østre Gasværk Teater re-premiere på teaterkoncerten i en ny og opdateret version med ny scenografi. Det er altså nu i en version 2022, hvor Gasolin’ og gasværket forenes, og md et hold sangere, som består af både gengangere og nytilkomne. Jeg har dog ikke set nogen af de tidligere versioner, så jeg kan ikke sammenligne denne version.

Østre Gasværks scenerum er stort, råt og gråt, og det kræver en vis scenografi både at stå imod dette og spille sammen med det. Det lykkedes for Kim Witzels nye scenografi, som nærmest består af en stor industriel scenografi, som med sine store flader, tønder og de store bøjede skorstene og luftrør bringer mindelser til et stort industriskibsdæk eller en gammel nedlagt fabrik. Scenen og scenografien er til start afgrænset af gule hegn, som et tegn på en verden på den anden side, og som er afgrænset fra os andre. Som forestillingen skrider frem nedbrydes disse hegn, og det hele smelter sammen. Scenografien bliver her nærmest en del af teaterrummet, og efterhånden som forestillingen skrider frem oplever vi, at scenografien ikke bare er stationær, men at den kan forandre sig i en række fantastiske og vilde former.

Sammen med et levende og meget omskifteligt lysdesign er rammen og det visuelle udtryk helt i top. Line Bechs kostumer stikker måske nok mest ud, hvor de først er mere grå, siden noget mere farverige og lige så omskiftelige som resten af teaterkoncertens indhold. Det visuelle lader samtidig Cederholms afdæmpede hentydninger til nutiden og dens problematikker om en – stadig foranderlig – verdensorden, menneskesyn, flugt og katastrofer træde rent frem, men absolut uden at overtage fokus eller at maltraktere sangene.

Anja Gaardbo har koreograferet forestillingen, så hele scenerummet bruges. Der er ikke megen stilstand, og de medvirkende farer rundt i noget, der virker som et organiseret kaos, på nærmest hele scenerummet. Der er således gjort både plads til den stille fremtoning, og til den mere vilde spektakulære ditto i en fin balance.

Fokus er på Gasolin’s sange, som agerer på forskellig vis i Witzels scenografi. Man skal ikke forvente Gasolin’s sange i deres klassiske version. Sangene er naturligvis stadig de samme, men de har fået en overhaling, som lykkedes i langt de fleste tilfælde. Det sætter derfor sine krav til både musikere og sangere som performere – og det lykkedes fornemt i Bjerkøs forskelligartede arrangement, hvor kontrasterne mødes. Hver enkelt sang får sin tid i spotlightet, hvor hver sang får sit eget udtryk og sin egen historie i den samlede forestilling. Musikken under ledelse af kapelmester Boi Holm fungerer upåklageligt.

Hele sangholdet bestående af Jimmy Jørgensen, Joanita Zachariassen, Stephanie Nguyen, Anders Bilberg (Betty Bitschlap), Carl-Christian Riestra og Nis Pedersen leverer sangene med fantastiske vokale præstationer, som dækker alt fra det helt stille til de mere ekstreme versioner, samtidig med at de også fysisk udfolder sig perfekt.

Denne version af Teaterkoncert Gasolin’ er en kraftpræstation, hvor musik, sang og ikke mindst det visuelle går op i en højere enhed, hvor man får sangene i nye versioner, alt imens man samtidig får sat tankerne i gang. Den viser samtidig, at Gasolin’s sange stadig holder den dag i dag.

Cederholm & Bjerkø

Østre Gasværk Teater, Morten Grunwalds Plads 1, 2100 København Ø

Spilleperiode: 23. september-20. november 2022

Set den 23. september 2022

Fotos: Sophie Kalckar

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Jimmy Jørgensen, Joanita Zachariassen, Stephanie Nguyen, Anders Bilberg/Betty Bitschlap, Carl-Christian Riestra, Nis Pedersen, Nana Weintraube Schwartzlose, Christian Hougaard, Ulla Pihl, Boi Holm og Maria Juntunen

Idé og koncept: Cederholm & Bjerkø

Iscenesættelse: Nikolaj Cederholm

Musikarrangementer: Kåre Bjerkø

Scenografi: Kim Witzel

Kostumer: Line Bech

Koreograf: Anja Gaardbo

Kapelmester: Boi Holm

Varighed: Ca. 2 timer inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *