Anmeldelse: Fodbold fodbold fodbold, Det Kongelige Teater

Af Nanna Hanquist Johnsen

Fodbold fodbold fodbold opføres som optakt til VM i fodbold i Qatar – en begivenhed, der har vakt stor opsigt og diskussion, og som vi bliver nødt til at forholde os til. Forestillingen har dog ikke sit primære omdrejningspunkt i den varme ørkenstat, men derimod før, under og efter årets pokalfinale på Danmarks nationalstadion. Slaget skal slås mellem de to imaginære klubber Boldklubben KB og FC Øresund. Klubberne er tydeligt karikerede og minder om klubber, vi har mødt før, og som den inkarnerede fodboldfan nemt kan forholde sig til.

På den ene side har vi Boldklubben BK, som er underdogs fra Jylland. ”Træneren med sixpence” er en ældre herre med jysk dialekt, ambitioner og gode relationer til spillerne. ”Anføreren med braktud” har en lang historik med klubben og tager vare på de nye talenter, som kommer til Boldklubben BK. Der er på det sidste ankommet lidt flere talenter til klubben, eftersom klubben er blevet opkøbt af en udenlandsk rigmand med oliepenge. Så med benhårdt arbejde og en god sæson (… og lidt nye penge) har Boldklubben BK altså spillet sig i pokalfinalen – og mulighed for at vinde titlen for første gang i klubbens historie.

På den anden side af midterlinjen har vi FC Øresund, som minder om noget, vi kender fra hovedstaden med lidt flere penge på kistebunden. Her møder vi ”anføreren, der kører Audi” og ”bænkevarmeren med zigge-zak mønster i håret”. I Fodbold fodbold fodbold møder vi ikke kun dem, som er på grønsværen, men også alle dem, hvis liv påvirkes af sporten. Mere om dem senere…

Men hvorfor overhovedet lave en forestilling om fodbold, kan man spørge sig selv? Instruktør Nicolei Faber svarer i en introduktionsvideo, at dette gøres, fordi vi er utrolig mange, der elsker fodbold på forskellige planer – enten som fans eller fordi vi elsker at spille spillet. Og det må man sige, han har fuldstændig ret i. En kærlighed, som for de uindviede kan virke helt absurd. Og med et glimt i øjet bliver vi i starten af forestillingen da også introduceret til en begejstret fodboldfans hustru. Han er på vej til denne pokalfinale på deres bryllupsdag. Hun søger at forstå logikken og husbonden har svært ved at forklare sig – men afsted dét skal han. I vores lille land, ramte fodboldfeberen særligt Danmark i sommer under EM. Vi rykkede sammen i stuerne, på sportsbarerne, til storskærmsarrangementer – og ja, sågar på hjemmebane Parken, hvor vores landshold fik både tårer og jubel frem. Så på den måde rammer Fodbold fodbold fodbold perfekt ned i en tid, hvor sportsgrenen virkelig har kærligt fat i langt de fleste af os.

Begejstringen er også tydelig hos publikum, da vi ankommer til tilskuerrækkerne på Mellemgulvet i Skuespilhuset og alle pladser er dekoreret med farverige fodboldtrøjer. Store og små størrelser. Fra Manchester United til Fremad Amager. Publikum ifører sig entusiastisk trøjerne, og salen føles pludselig mere sammenhængende.

Manuskriptforfatter Henrik Szklany formår at gøre Fodbold fodbold fodbold til en forestilling for både indviede og uindviede – herunder med humoristiske oversættelser af sportens slang (for hvad er ”transfer” og ”en capo” egentlig?) og karakterer, så alle blandt publikum har nogen at identificere sig med. Rollerne spænder bred fra fodboldtalenter, charterturister, kærester, trænere, supportere. Den eneste rolle, som virker en kende malplaceret for stykkets handling, er talentet Eric, som er hentet fra udlandet, blev lovet guld og grønne skove, men som aldrig fik en chance hos Boldklubben BK. Hans skæbne er trist – og det kunne have været en hel forestilling for sig selv, men hænger ikke rigtig sammen med hovedhistorien og virker en smule forhastet og ”tvunget” ind i historien.

Castet af skuespillerne harmonerer aldeles godt, og faktisk er det umuligt ikke at fremhæve dem alle sammen positivt. Skuespillerne – Mads Rømer Brolin-Tani, Alvin Olid Bursøe, Jakob Femerling, Charlotte Fich og Ellaha Lack – bærer stykket utrolig flot og skal alle fem have stor ros for deres indlevelse, men i særlig grad deres evne til at skifte mellem karaktererne i stykket. De fem skuespillere er alle iført forskellige fodboldtrøjer uden relation til deres rolle. Det er så deres simple og upersonlige kostume gennem stykket, som dog binder dem sammen med publikum. Det er derfor desto endnu mere imponerede, hvordan de overbevisende formår at portrættere så mange forskellige personer i løbet af forestillingen, ja faktisk mistede jeg pusten på, hvor mange forskellige roller de spiller – men et bud er at alle varetager mellem 5-8 karakterer, hvor de leder publikum sikkert og overbevisende igennem handlingen.

Alle skift foretager de med lethed – og formår både at ændre kropssprog, dialekt med videre, så man aldrig er i tvivl om, hvem vi har med at gøre. De bidrager desuden en energi, humor og en gejst, som stykket nyder rigtig godt af – for det virker som en ret svær opgave at overføre fodboldens væsen fra den egentlige grønsvær til teatrets skrå brædder. Skuespillerne deler utrætteligt ud af deres energi, og særligt da de i slutningen af første del løber op blandt publikum til høj musik med svingende fodboldtrøjer og konfettikanoner liver publikum lidt mere op.

Publikums manglende energi og indlevelse kan til dels skyldes, at stykket starter lidt filosofisk, kludret og langsomt på den forreste del af scenen – og vi bliver en smule forvirrede omkring, om det er alt vi får – både i forhold til scenografi og lys. Energiniveauet starter derfor meget lavt og skuespillerne får en endnu større opgave med at få publikum varme og i ”stadionstemning”. En opgave de gennem slagsange, dans, akrobatik og indlevelse løfter løbende.

Der er som sagt smæk på skuespillet, hvilket er aldeles nødvendigt, for scenografien er holdt simpel og fleksibel i form af store stilladser, som åbner og lukker for større og mindre afdelingen på scenen. Netop fordi karaktererne er meget forskellige, er det velvalgt, og de mange skift, kører gnidningsfrit og skaber både dynamik og afveksling som suppleres med en afbalanceret lysbesætning, der understøtter fortællingens stemningsskift hvad end vi er i Qatar, på stadion, ved en badesø eller hjemme hos rollerne. Ydermere skal koreografien have stor ros, for hvordan genfortælles en pokalfinale på en fodboldbane med fem mennesker på en scene? Denne opgave løses særligt godt.

”Hvordan kan noget vi elsker så rent, være så beskidt?” er et afsluttende citat fra forestillingen efter vi har mødt på forsiden og bagsiden af medaljen. For skal de solbrændte turister tage til Qatar, når mennesker dør på stribe? Skal den homoseksuelle fodboldspiller spille VM i et land, hvor hans kærlighed er ulovlig? Skal den loyale fodboldtræner fyres fordi en rigmand fra et olieland har opkøbt Boldklubben BK? Vi glædes sammen med den lille pige, som oplever sin første gang på stadion og vi ærgrer os, når ignorante fodboldfans tæsker hinanden.

Fodbold fodbold fodbold er alt i alt en underholdende og behagelig aften i teatret, hvor vi alle kan forholde os til emnet. Fodbold er både relevant og relaterbart, men vi må også konkludere at fodbolden har sin egen magiske og uforklarlige arena. At oversætte dette til et teaterstykke, ja nærmest forsøge at give en opskrift på fodboldens gådefuldhed, kan virke unødvendigt – ja, faktisk umuligt. Oplevelsen bliver derfor også ind imellem en smule flad, for nogle gange må vi også bare erkende, at skønnest er det, vi ikke fatter.

Skuespilhuset, Mellemgulvet, Sankt Annæ Plads 16, 1250 København K

Spilleperiode: 22. september-18. oktober og 26. november-17. december 2022

Herudover på Danmarksturné i perioden 23. oktober-19. november 2022