Anmeldelse: The Female Gaze, Glyptoteket (Alias Teaterproduktion)

Af Ida Spedtsberg

Der var engang et eventyr om Line. Line, hun var en rigtig lille anemone. Sådan en fin en, der altid sagde ”I skal ikke tænke på mig” og som for øvrigt ikke havde noget imod at hente øl, når kæresten ville det. Faktisk havde hun ikke en gang noget numsehul, så fin var hun. Alt andet ville være usexet og underligt. Faktisk næsten kedeligt. Men var det egentlig det Line ville? Eller ville hun i virkeligheden noget helt andet?

I mange henseender har Line og mange andre kvinder været genstand for det, man i kunsten kalder for ”the male gaze”. En verden, hvor det mandlige blik på kvinder dominerer, og hvor kvinderne bliver til genstande. De er rigtigt gode til at se smukke ud. Både levende og døde. Og de er rigtigt gode til at gå i stiletter og føde børn og i det hele taget overlade det til mændene at redde verden. Men det skal der gøres op med nu. Og det står aftenens forestilling, The Female Gaze, for.

The Female Gaze er et sceneeksperiment af Alias Teaterproduktion, og aftenens forestillingen er femte omgang af en kunstnerisk stafet, der løbende har sat ord, bevægelser og billeder på Line og kvinder i kunsten. Her er fokus den Line, som jeg beskriver i indledningen, og vi følger med, når hun undersøger, hvordan hendes selvbillede ændrer sig fra at være præget af et ’male gaze’ til et ’female gaze’. I denne omgang er forestillingen en del af POW Festival; en festival, der sætter fokus på ligestilling inden for kunst og kultur. Men til foråret kan du se eller gense forestillingen på Teatret ved Sorte Hest. Og se den, det bør du.

Forestillingen The Female Gaze er et rigtig godt eksempel på, når kunsten tager ansvar for større samfundstematikker. Her mødes vi af power-duoen skuespiller Line Bie Rosenstjerne og koreograf og danser Stephanie Thomasen, der med humor og selvironi graver dybt i kønsstereotyperne. Begge med et mod og en kant, der klæder både emnet og forestillingen. Line Bie Rosenstjerne lukker publikum helt ind i eventyr-Lines verden på godt og ondt. Og det viser sig, at det måske ikke er så pænt, som først antaget. Stephanies kropslige modspil forstørrer og forklarer Lines tanker og selvbillede med en sådan selvfølgelighed, at man slet ikke kan forestille sig forestillingen uden hende. Og ja, det bliver lidt provokerende. Og sat på spidsen. Men samtidig er mange af de portrætterede selvbilleder også ufatteligt nemme at genkende – i hvert fald for mig som kvinde.

Der er tale om et opgør. Og derfor er det også en vigtig forestilling, der som en puslespilsbrik passer perfekt ind i samtalen om ligestilling, køn og metoo. Med relevans og intensitet graver vi os dybt ind i kvindebilledet med alt, hvad det indebærer. Det fungerer godt. Men jeg savner lidt fremadskuen. Det er godt at vide, hvor vi har været, og hvad vi ikke vil være, men hvad vil vi egentlig gerne fremadrettet? Hvad gør vi nu, hvor kvinden har fravristet sig the male gaze? Det savner jeg lidt svar på denne aften.

Samtidig er der ingen tvivl om, at det var en speciel aften i de flotte rammer på Glyptoteket. Det var kontrastfyldt at sidde i den majestætiske festsal med Apollons tunge blik hvilende på ens skuldre, mens ordene ”numsehul” og ”orgasme” fløj til højre og venstre. Det var forfriskende, humoristisk og provokerende præcis på den måde, som kulturen også bør være for at udvikle sig. Og derfor er The Female Gaze også en anbefaling værd til alle der er nysgerrige på en forestilling, der rammer lige solar plexus af samfundsdebatten. Den er hudløs, hensynsløs og til tider hæmningsløs. Men også nytænkende, veleksekveret og med plads til både grin og eftertanke.

Alias Teaterproduktion

Ny Carlsberg Glyptotek, Dantes Plads 7, 1556 København K

Spilleperiode: 29. oktober 2020-1. november 2020