Anmeldelse: Tilbage til højskolen, Borchs Kollegium (Teatergrad)
Af Christian Skovgaard Hansen
Teatergrad har ingen fast sal, men de laver teater til dig i det byrum, hvor du færdes. De har nu igangsat en undersøgelse af vores nationale selvforståelse, hvor koncertforestillingen Tilbage til højskolen er første bidrag. Som titlen antyder, er det højskolen, der er i centrum.
Idéen om højskolerne for hele folket udsprang 1830’erne af teolog, forfatter, filosof, historiker og politiker N.F.S Grundtvig. Premieren på forestillingen er derfor henlagt til festsalen Borchs Kollegium i indre by, da Grundtvig fra talerstolen i denne festsal holdt sine Mands Minde-forelæsninger, som bandt hans egen fortælling sammen med den større samtidshistorie, hvilket var med til at starte højskolebevægelsen.
Højskolen er for alle, og der kræves ingen specielle forudsætninger. De fleste er almene grundtvigiansk højskoler, hvor der er plads til tanker og fordybelse, og de skulle (skal) ruste os til samfundet og skabe fællesskaber. Men hvordan har det udviklet sig? I dag findes også en række andre højskole, hvor fokus kan være på f.eks. musik eller sport. Teatergrad spørger derfor: ”Er det efterhånden snarere et selvrealiseringsprojekt for velbemidlede unge, der tumler rundt i livet?
Vi følger et band af tidligere højskoleelever, der er på turné med deres musik. De har kastet sig over ungdommens soundtrack, som de oplevede det i deres egne højskoletider, og de leverer nu musikken i rå og nyfortolkede versioner af den fælles sangskat for at hylde fællesskaberne. De dykker ad den vej ned i deres egen højskoletid. Alt imens er selveste Grundtvig ”special guest-star”. Der sættes nu de spørgsmålstegn ved det demokratiske og fællesskabende projekt.
Forestillingens titel kan derfor også forstås dobbelttydigt – det er både en tur tilbage til deres højskoletid, men det er også et mere generelt spørgsmål, om hvor højskolen i det hele taget er på vej hen, og om vi skal finde tilbage til dens grundessens, eller om den er på afveje, når højskolen er blevet meget andet end dengang, og hvor det måske ikke længere er alle, der har lige adgang.
Thomas Knuth-Winterfeldt agerer Grundtvig. Hans ”brandtaler” er ganske glimrende, mens det til gengæld bliver lidt fladt, når publikums højskoletanker inddrages. Det varierer naturligvis alt efter publikummet, men det er lidt synd, da det tager pusten fra den i øvrigt fine og tempofyldte forestilling.
Stærkest er når de medvirkende, som udover Thomas Knuth-Winterfeldt tæller Marie Louise Von Bülow og Christine Worre Kann, selv deres (figurers) højskoleoplevelser og -minder. Instruktør Rolf Hansen har fundet en fin balance mellem fortællingerne og musikken – og Grundtvig selv. Det er, når vi hører deres egne fortællinger, og når den fornemt bindes sammen med de valgte musiknumre, at forestillingen går op i en højere enhed. Teksterne er skrevet af Julie Glargaard sammen med holdet selv. En lidt mere kritisk tankegang med henvisning til deres egne stillede spørgsmål ville have klædt forestillingen. Nu er der dog i hvert fald lidt til diskussionen, når man har forladt salen.
Musiknumrene passer godt til forestillingens emne. Vi starter da også med Jens Rosendals ”Forelskelsessang”, der er optaget i Højskolesangen. Herefter får en skønsom blanding af både nye og gamle sange i selve koncerten, som med en nænsom vildskab og opdateret musikalsk er komponeret og arrangeret af Marie Louise Von Bülow. Der er ikke nogen fællesnævner som sådan i musiknumrene, men et gennemgående emne er dog fællesskabet, samfundslivet, udviklingen af en selv, mangfoldighed og (med)inddragelsen. Som koncertforestilling går den stærkt!
Tilbage til højskolen er både en fin hyldest til højskolen, men den er også et (måske for lille) spørgsmålstegn ved, om højskolens grundessens er i fare. Hvad er højskolen og dens rolle i dag? Uanset hvad sætter den tankerne i gang om Grundtvigs grundidé, og den taler til både hjerte og hjerne.
Teatergrad
Borchs Kollegium i København K og Københavns Højskoleforening i Vanløse
Spilleperiode: 24.-28. februar 2023 på Borchs Kollegium i København K og 2.-6. marts hos Københavns Højskoleforening i Vanløse
Set den 24. februar 2023
Fotos: Per Morten Abrahamsen
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Thomas Knuth-Winterfeldt, Marie Louise Von Bülow og Christine Worre Kann
Instruktør: Rolf Hansen
Tekster: Julie Glargaard og holdet
Komponist/arrangør: Marie Louise Von Bülow
Scenograf: Nikolaj Heiselberg Trap
Lydteknik: Frederik Rosenkjær og Baldur Kampmann
Lysdesign: Flora Pelle Brandt
Kreativ producent: Pelle Nordhøj Kann
Produktionsleder: Josefine Bitsch
Salg- og eventansvarlig: Mathilde Høm
Grafiker og SoMe: Nethe Ellinge
Varighed: Ca. 1 time og 20 minutter uden pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod