Anmeldelse: Hair, Østre Gasværk Teater

Anmeldelse: Hair, Østre Gasværk Teater

Gerome Ragni og James Rados musical Hair med musik af Galt MacDermot kan netop nu opleves i Østre Gasværks imponerende scenerum.

Vi er i efterkrigstiden i 1960’erne, hvor gruppen af hippier sætter spørgsmål ved den måde, som både deres liv, men også den store verden er indrettet på. Gennem et psykedelisk syretrip sættes der fokus på race, seksualitet, mangfoldighed, inddragelse, religion og ikke mindst krig og fred. Dengang var det Vietnam-krigen, der krævede sine ofre.

Det kan godt være, at der er gået godt 50 år siden dengang. Dengang var det Vietnam-krigen, der krævede sine ofre. Men musicalens temaer er lige så aktuelle dengang som nu. Spørgsmålet er, om man kan komme ud af mørket, så man kan få et håb og en fornyet tro på menneskeheden.

Claude kommer fra landet og til New York City. Han skal starte militærtjeneste, så han kan blive udsendt til Vietnam. Men i Central Park møder han en gruppe hippier, som mener, at han i stedet skal brænde indkaldelsespapirerne, og at han i stedet skal slutte sig til dem – med alt hvad det indebærer af frihed, rusmidler og fri sex. Claude står nu overfor det store valg mellem krigsdeltagelsen eller det frie liv.

I denne version har man givet et ungt hold en chance for at vise deres værd. Og det klarer de ganske, ganske godt. Det er fedt, at man satser på et ungt hold, som får en chance for at blive morgendagens store musicalperformere, men det gør også, at ikke alt sidder lige i skabet, og at man mangler lige den sidste gnist. De mellemliggende replikker og selve skuespillet står dog ikke helt så skarpt. Men det tilgiver man, når holdet er så velsyngende, som her. Det er en ganske glimrende og imponerende ensemblepræstation, hvor samspillet fungerer perfekt, så ingen kan eller skal trækkes frem for andre.

Musikken spilles af et skjult liveorkester under ledelse af Søren Graversen. De leverer en formidabel præstation, og de fine, nyere lydforhold i Gasværket gør, at både musikken og sangen går klart ud til os på publikumsrækkerne.

At musicalen ikke kommer helt i mål, skyldes ikke hverken iscenesættelsen, scenografien, musikken eller de medvirkende – eller dens universelle og aktuelle temaer – men nok nærmere, at musicalen på en eller anden måde måske ikke helt er i sync. Forlægget er sådan, men den bliver sine steder lidt lang i spyttet. Samtidig er denne version måske lidt for let, hvor dilemmaet mellem krig og frihed ikke får helt den tyngde og konfrontation i spillet, som kan opveje syretrippet.

Kim Witzels scenografi hensætter os letgenkendeligt til Central Park. Sammen med lyddesignet af Tim Høyer og Morten Frank, lysdesignet af Brian Njie og Jeppe Lawaetz, kostumerne af Line Bech, og særligt videodesignet af Thomas Agerholm går ”indpakningen” op i en smuk højere enhed. Thomas Agerholms videodesign er imponerende, og hele Gasværkets scenerum udnyttes effektivt, hvilket giver publikum en visuel flot totaloplevelse, uanset om vi er byen, i universet eller i et syretrip.

Hair er dog stadig en musical med noget på hjerte. Denne version har sine småting, der måske ikke lykkedes helt perfekt. Overordnet går scenografi, lyd, lyd, musik og sangpræstationerne heldigvis op i en højere enhed, og man går ud af salen med et fornyet tro på verdensordenen, og med et håb på måske ikke en bedre verden, men dog på at teaterchef Søren Møller og Østre Gasværk nok skal kunne levere flotte musicalproduktioner.

Østre Gasværk Teater, Morten Grunwalds Plads 1, København Ø

Spilleperiode: 23. februar-23. april 2023

Forestillingen spiller herefter i perioden 11.-21. maj 2023 i Musikhuset Aarhus

Set den 25. februar 2023

Medvirkende: Oliver Lundqvist, Gustav Allen Schriver, Saba Lykke Oehlenschlæger, One Bailey, Maria Overgaard Vinther, Anders Bilberg, Christoffer Lund Skov, Jean Michel, Katrine Scmidt Nørgaard, Oliver Aagaard-Williams, Hannibal Koch, Izana Ray Jørgensen, Regitze Desirée Glenthøj, Linnea Stenbeck Lund, Sara Östberg Diakité, Caroline Natalia Rodrigues, Katrine Skovbo Jespersen, Morten Daugaard og Matilde Zeuner

Bog og tekster: Gerome Ragni og James Rado

Musik: Galt MacDermot

Originalt produceret på New York Stage af: Michael Butler