Anmeldelse: Two Lions and a Castle, Det Kongelige Teater (Dansk Danseteater)

Anmeldelse: Two Lions and a Castle, Det Kongelige Teater  (Dansk Danseteater)

Af Ida Spedtsberg

”Hvordan skaber man stor kunst? Et ultimativt og storslået show, der får publikum til at dåne af ren og skær lykkerus? Og hvad med alt det, der bliver sorteret fra i processen? Disse spørgsmål bliver taget under kærlig behandling af koreografen Roy Assaf, som er en mester i at forene det vanvittige med det alvorlige.” Sådan skriver Dansk Danseteater i programmet for aftenens forestilling Two Lions and a Castle,der netop har haft premiere på Operaens intime scene, Takkelloftet. Jeg må indrømme, at det forvirrede mig en del inden premieren. For er det så det storslåede show eller de fravalgte udsnit, jeg skal se? Begge dele viste det sig.

Med den israelske koreograf Roy Assaf i front sendes Dansk Danseteater på scenen i en super aktuel og hamrende morsom forestilling. Gennem en række sekvenser og scener får vi indblik i alt det, man normalt ikke tænker er sceneværdigt i en form for danseverdenens fraklip.

Vi møder både ekstravagante soli og et lidt for friskt kor. Vi griner med, når kunsten bliver lidt selvhøjtidelig, eller når Joe the Mermaid desperat leder efter sin skæbne – og ikke mindst aftenens bedste pose. Tilføj så en god sjat glitter og glam, og du har en forestilling, man nærmest ikke kan stoppe med at grine af. Alt sammen på en bund af sublim teknik og med et drys af dansk humor. What more do you need?

Det første, der møder os denne aften, er et bagtæppe af guldglitter. Dernæst en række overdrevne, overdådige soli, som sætter showet i gang. Med minimal musik er det danserne selv, der guider os igennem aftenen ved hjælp af sange, monologer og digte. Det meste med et skvæt af humor og en god blanding af både dansk og engelsk. Og alt sammen veludført.

Men for at en forestilling som denne skal virke, er der brug for kontraster. Derfor har Two Lions and a Castle også en seriøs side, hvor tempoet skrues ned, og danserne får mere tid til at udforske scenerummet. Det giver lidt ro i salen og fungerer ekstra stærkt, når der i den grad er gang i finalen. Her møder vi føromtalte Joe the Mermaid – en misforstået, glitrende skabning, der faktisk er ret elendig til at svømme i havet, men heldigvis god til at posere. I bedste RuPaul’s Drag Race-stil. Historien om Joe er ligesom resten af forestillingen ikke en del af en større, forkromet fortælling. Men det gør ikke noget. For det er sjovt, veludført og skørt helt ud til kanten.

Så ja, jeg ved godt, det hele lyder rodet og ukonkret. Og forestillingen er også ret svær at sætte ord på. Men det er samtidig en af de bedste sceneoplevelser, jeg har haft i år. Forestillingen har en umiddelbarhed og et glimt i øjet (og på tøjet), og jeg må bare sige, at jeg er vildt imponeret. Det er tydeligt at Roy Assaf er gået grundigt til værks, for forestillingen er dybt gennemarbejdet og med en solid forståelse af det danske publikum. Man mærker hele vejen igennem, at danserne har været en del af processen, og at koreografien ikke kun er Roy Assafs men hele Dansk Danseteaters. Det er flot kommet i mål for en udenlandsk koreograf.

Two Lions and a Castle er til dig, der har mod på et frisk pust, en vild energi og en sassy pose. Den er til dig, der sætter pris på upåklagelig teknik svøbt ind i forfriskende humor, uhøjtidelig ironi og et par velplacerede spydige bemærkninger om kunstens verden. Det klædte Dansk Danseteater i en sådan grad, at jeg håber, de tager stilen med sig videre. Jeg knuselskede forestillingen. Og kommer du med et åbent sind, er jeg sikker på, at du vil gøre det samme. Til Roy Assaf er der kun at sige; please come back soon!

Dansk Danseteater

Det Kongelige Teater, Operaen, Takkelloftet, Ekvipagemestervej 10, 1438 København K

Spilleperiode: 3. juni 2021-29. januar 2022

Set den 3. juni 2021

Fotos: Raphael Frisenvænge Solholm

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20212022/ballet/two-lions-and-a-castle-ddt?section=top

og

https://www.danskdanseteater.dk/forestillinger/two-lions-and-castle

Dansere og medskabere: Dansk Danseteaters dansere

Koregrafi: Roy Assaf

Kunstneriske sparingspartnere: Ariel Freedman, Avshalom Latucha

Lysdesign: Raphael Frisenvænge Solholm

Scenografi: Raphael Frisenvænge Solholm & Roy Assaf

Kostumedesign: Maria Ipsen & Roy Assaf

Lyddesign: Mikkel Larsen

Musik: Mikkel Larsen, Danish folk song, “Tamechom” af Kristin Bjerkestrand

Ord: Roy Assaf, Jessica Anne Lyall, Ariel Freedman

Joe the Mermaid: Emilie Leriche, Lucas Threefoot, Lukas Hartvig-Møller, Edward Pearce, Jessica Anne Lyall, Roy Assaf

Tekst inspiration: Ohad Zehavi, “An Invitation to Perform”, Bezalel Journal of Visual and Material Culture 1 (2014)

Filmteaser: Omid Zarei

Varighed: Ca. 1 time uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *