Anmeldelse: Frøken Julie, Teater V (Vendsyssel Teater)

Anmeldelse: Frøken Julie, Teater V (Vendsyssel Teater)

Af Xenia Winther

Det er nok de fleste, der kender teaterstykket Frøken Julie af August Strindberg, der handler om Frk. Julie, Jean og Kristin. Stykket er et psykologisk drama fra 1888, hvor Frk. Julie af greveslægt og Jean, kammerherren, går i seng sammen og alt ender galt.

Det store spørgsmål er så, hvorfor skal vi stadig se forestillingen Frøken Julie stadig i dag? Hvorfor er den stadig interessant at sætte op? Det må vel være fordi, at vi stadig kan lære noget af den i dag – hvorfor er den stadig relevant i dag? Desværre kunne Vendsyssel Teater ikke svare mig på dette spørgsmål. På trods af en flot og moderne scenografi og et moderne tvist på rollerne, sad jeg efter forestillingen uden en fornemmelse af, at Frøken Julie er universelt. Det slags samfund, som herskede dengang i 1888, og som spiller en kæmpe rolle i forestillingen, har vi ikke længere. Det hierarki, som der var mellem herskab og tjenere. Hierarkiet og autoriteten mellem mand og kvinde findes stadig i dag – men netop dette emne blev ikke sat på spidsen i Vendsyssel Teaters opsætning af Frøken Julie.

Kristin kender sin plads, hun lader sig ikke friste og i denne opsætning får hun mere plads, end jeg har set før. Linnea Voss spiller Kristin rigtig fint, og i modsætning til Frk. Julie og Jean er hun nede på jorden. Hendes karakter står altså i modsætning til Frk. Julie og Jean – og hun bliver billedet på Strindbergs kommentar og morale med stykket – man skal kende sin plads og blive dér, og kvinder må ikke lade sig friste og skal straffes for sin letsindighed. Strindberg er netop kendt og omtalt for at være kvindefjendsk og imod kvinders rettigheder i sine værker. Så jeg spørger igen – hvorfor skal vi stadig set dette stykke i dag?

Frk. Julie er en letsindig og ung kvinde, der lige har brudt en forlovelse og mingler med folket – hun snobber nedad. Jean er en kammertjener, der kan fransk, har været i teateret og foretrækker vin frem for øl – han snobber op af. På den måde mødes de på midten – og dog, for Frk. Julie er Jeans herskab og kan beordre ham. Men efter at have været i seng sammen vender rollerne, og Jean har nu magten over Frk. Julie.

Dette skift har instruktør Christoffer Berdal taget meget bogstaveligt, og de to skuespillere Maria Cordsen og Albert Stein Ankerstjerne kommer nu ud og har byttet tøj og spiller nu modsatte køn. Det er et udmærket tvist, hvis bare, der var blevet gjort mere, hvor forskellene mellem kønnene fremtrådte klarere, og hvor en mening med ”kønsskiftet” træder tydeligere frem. Dette tvist er set flere gange i flere forestillinger f.eks. i ”Scener fra et ægteskab” som spillede på Det Kongelige Teater nogle år tilbage. Og selvom jeg godt kan lide bogstaveliggørelsen, bliver der nødt til at blive taget nogle flere, tydeligere valg. Ikke kun for at, der kommer et fokus i forestillingen, så vi som publikum forstår, hvorfor vi stadig ser Frøken Julie i dag, men også for at opsætningen bliver anderledes end set før.

Og selvom skuespillerne Maria Cordsen og Albert Stein Ankerstjerne spillede begge roller rigtig fint – så er et kønsskifte i roller ikke nok – og de skuespillere får aldrig rigtig løftet sam- og ikke modspillet mellem Frk. Julie og Jean op. Måske er det mig, der er for ung og uforstående. Men jeg har meget svært ved at forstår, hvorfor vi den dag i dag skal se Strindbergs kvindehadske forestillinger, hvis det ikke er fordi, at vi kan lære noget nyt af det, eller fordi vi kan tage vores egen frihed i det og lægge noget nyt over forestillingen. Jeg har i hvert fald brug for at se Frøken Julie på den måde, jeg aldrig har set det før. Det kunne Vendsyssel Teaters version desværre ikke hjælpe med.

Så selvom deres Frøken Julie rummer nogle spændende valg, og det visuelle i Marianne Nilsson scenografi er moderne og effektivt, bliver fortællingen aldrig rigtig nærværende for os.

Vendsyssel Teater

Teater V, Prøvehallen, Porcelænstorvet 4, 2500 Valby

Set den 4. juni 2021

Forestillingen spiller desværre ikke mere

Fotos: Tao Lytzen    

Læs nærmere her:

Medvirkende: Maria Cordsen, Albert Stein Ankerstjerne, Linnea Voss

Tekst: August Strindberg

Oversættelse: Sven Holm

Instruktion: Christoffer Berdal

Scenografi: Marianne Nilsson

Lysdesign: Marcus Philippe Gustafsson

Lyddesign: Kasper Neergård

Dramaturgi: Anne Middelboe Christensen

Varighed: Ca. 1,5 time uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *