Anmeldelse: Ungdom, Republique

Anmeldelse: Ungdom, Republique
Se den, hvis du vil opleve et anderledes, nærværende og tankevækkende stykke, hvor du kommer helt tæt på de medvirkende unge. Forestillingen er både for dig på 15 år, som selv er en del af de unge, og for dig på 30 år, 40 år eller endnu ældre, som tænker tilbage på din egen ungdom og sammenligner den med nutidens.

Hvad får du, hvis du tømmer Republiques store sal for de sædvanlige stole og den sædvanlige scene og i stedet fylder den med sand, træer, en sø og 25 ° sommervarme? Du får setuppet til Republiques forestilling ”Ungdom”! I ”Ungdom” kan du møde 30 af virkelighedens unge på 15-19 år. Der er ikke tale om professionelle skuespillere, men 30 ganske almindelige unge, som går på en ungdomsuddannelse, går til fester, har et fritidsjob osv., når de ikke medvirker i forestillingen.

”Ungdom” er skabt af instruktørerne Tue Biering og Jeppe Kristensen, som under navnet Fix&Foxy siden 2006 har lavet forestillinger, hvor virkelige mennesker er i centrum. Dette er også tilfældet her – ”Ungdom” er en interaktiv forestilling, hvor du møder de unge i deres verden. I teatrets pressemeddelelse udtrykkes dette således: ”De unge bruger sig selv og deres eget liv, når de inviterer publikum ind i teltet og med til fest,” fortæller Jeppe Kristensen. ”Der er intet manuskript og ingen fiktion. De medvirkende er helt alene med publikum i deres telte, og det eneste de har at tage udgangspunkt i, er dem selv og deres eget liv.”
Du kan derfor ikke forvente blot at kunne sætte dig til rette i sædet og få oplevelsen serveret. I denne forestilling er DU med. Forestillingen følger en overordnet ”drejebog”, men indenfor denne ramme er du selv med til at forme forestillingens handling.
Som tilskuer starter du med at skifte til sommertøj, så du passer ind i omgivelserne. Herefter bliver du lukket ind i salen – ind til de unge.

Man bliver taget i hånden af en af de unge og ført ind i hans eller hendes telt. Jeg selv blev inviteret ind i Max’ telt sammen med en anden ung pige. Max sætter musik på pladespilleren, og snakken går. Max fortæller om alt lige fra sin barndom, vi ser billeder fra familiealbummet og udklædningsmaskerne fra barndommen, over hvordan det er at gå på date og at dyrke sex den første gang til, hvordan det er at drikke den første kop kaffe og til lige straks at skulle flytte hjemmefra – Max viser os nøglen til hans første ”eget sted”. Det er intimt og hyggeligt på samme tid.
Bagefter kommer du med rundt til de andre unge i de andre telte, hvor der blandt andet gøres klar til den kommende fest på diskotek ”Friheden”, mens der blandt andet leges ”Jeg har aldrig…” og tales om onani og labre damer. Sådan fortsætter forestillingen, hvor du bliver inddraget af nye unge. De unge er med, de er sig selv, og de tager ansvar for forestillingen, så det føles på ingen måde kunstigt eller akavet.
I løbet af forestillingen hører du om de unges (fremtids)drømme, uro, usikkerhed og spontanitet. De små 2 timer i selskab med de unge går stærkt, og man har egentlig bare lyst til at blive og høre en ny ”historie”.
Hver enkelt tilskuer er aktiv, og han eller hun får hver sin fortælling og oplevelse med de unge. Ikke én oplevelse er den samme. Når man forlader de unge til slut og går den tunge vej ud i virkeligheden igen, får man lyst til at vende tilbage en anden dag og opleve andre af de unge medvirkendes historie!
Det er totalteater, når det er bedst – og når det rammer mest plet!
Republique, Store Scene, Østerfælled Torv 37, 2100 København Ø
Spiller indtil 13. marts 2015