Anmeldelse: Vandringsforelæsning om myrer, Secret Hotel

Af Cecilie Work Buhelt
Myren er et af jordens mindste væsner, og den har eksisteret længere end menneskene. Som art betragtes de som værende usædvanlig succesfulde og avancerede. De lever i ”små” samfund, hvor de dagen lang arbejder for fællesskabet og gerne ofrer sig for samme. Det var kort fakta om myre, men hvordan lugter, lyder og bevæger de sig egentlig?
I Vandringsforelæsning om myrer leger vi myrer i Østre Anlæg med scenekunstnerne Christine Fentz og Betina Birkjær, myreforsker Hans Joachim Offenberg, hjerneforsker og antropolog Andreas Roepstorff samt lydkunstner og kemiker Maiken Vibe Bauer. De bidrager alle med hver deres speciale – fortællekunst, myreviden, lyddesign, duftdesign og historisk kontekst.

Som titlen antyder, er vi til forelæsning. Men vi er også publikum, medvirkende og medskaber af oplevelsen. Mens vi alle indledningsvist iklæder os hvide dragter, transformeres vi stille til ét samlet folk, hvor diversitet ikke adskiller os. Vi er alle ens. Vi vandrer sammen gennem Østre Anlæg og skiller os tydeligt ud fra resten af samfundet, mens vi går på rad og række i vores hvide dragter. Men vi er en gruppe, vi hører sammen – vi har for en stund et andet samfund.
Forestillingen kræver utroligt meget af publikum. Den kræver åbenhed, hengivelse og ikke mindst indlevelse. Undervejs vandrer vi med lukkede øjne, da mange myrer er blinde, og vi passer på ”vores” æg. I to hold kæmper vi mod hinanden på bedste myremanér, og disse hold duftede vi os frem til – hvem havde samme duft på hånden, som jeg selv? Senere bliver en myre givet til os hver, og vi bliver bedt om at kopiere dens bevægelser og gengive dens retningsmønstre. Ja – tosset må vi have set ud, da myrer skifter retning ofte og bevæger sig usædvanligt hurtigt.

Jeg er vild med idéen om at bringe samtlige sanser i brug. Jeg mener helt oprigtigt, at teater – som genre – har kæmpe potentiale ved netop dette. Flot udført ser vi f.eks. ”Festen” som madteater på Republique, hvor smagssansen og duftsansen blev inddraget som led i fortællingen. Jeg har også tanken om det grønne og det aktive kært, hvor naturen udgør scenografien og vores bevægelse og adfærd danner det sceniske arrangement.
Jeg giver forestillingen den første bloddråbe for netop idéen og tanken bag. Jeg håber, at forestillinger som denne afføder inspiration til flere sanse-forestillinger. Jeg giver den anden bloddråbe til et fantastisk hold, som var engageret og velforberedt hele vejen igennem. Det var tydeligt at mærke, at de havde lagt et kæmpe arbejde i og var ærekære omkring projektet. Der er ikke en finger at sætte på teamet.
Desværre halter idéen en kende i praksis. Som nævnt kræver forestillingen utrolig meget af publikum, og det er en svær sag at få alle til at hengive sig og lege med. Igennem forestillingen opfordres vi til meget nærkontakt med fremmede mennesker, og det virkede overvældende for nogle, hvilket påvirkede resten. Hele oplevelsen forekom også langsom og måske endda langtrukken. Oplæggene undervejs var udført stille og nærmest meditativt. Størstedelen af vores bevægelsesmønstre var rolige og langsomme, hvilken bevirkede, at de godt 90 minutter virkede længere, end de var.

Til gengæld gik vi alle derfra med ny viden om myren og stærke billeder af, hvordan en myrehær kæmper mod en anden og en større forståelse af, hvorfor myredronningen er så vigtig – hun er eneste fødedygtige hun. Forelæsningsdelen er altså vellykket og gennemført, og det giver dermed den tredje og sidste bloddråbe.
Slutteligt vil jeg dog anbefale, at I tager ud og oplever stykker som dette. Det er en oplevelse, som man sent glemmer, dengang man legede myre i Østre Anlæg, og det er altid godt at prøve anderledes kunstformer.
Secret Hotel
Østre Anlæg, København K
Spilleperiode: 9. juni 2018 i Østre Anlæg under CPH STAGE
Set den 9. juni 2018
Foto: Lotus Lykke Skov, Kim Aaen og Martin Dam Kristensen
Medvirkende: Hans Joachim Offenberg, Andreas Roepstorff, Betina Birkjær, Christine Fentz og Maiken Vibe Bauer
Iscenesætter: Christine Fenzt
Lyddesign: Maiken Vibe Bauer
Scenograf: Betina Birkjær
Konsulent: Mette Aakjær
Musiker: Maiken Vibe Bauer
Komponist: Maiken Vibe Bauer
Varighed: 1 time og 40 minutter uden pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod