Anmeldelse: Venus In Fur, Østre Gasværk Teater

Af Jonas Gudmand
Skuespillerne Mille Lehfeldt og Casper Crump sørger for, at publikum bliver båret igennem en forestilling, der bærer præg af intensitet, nærvær, humor, befriende udbrud med seksuelle paralleller til den aktuelle film “Fifty Shades of Grey”.

Lad mig sige med det samme, at forestillingen alene er værd at se pga. Mille Lehfeldt. Hun leverer fra begyndelsen en let tone med, hvad der minder om en naiv og jubeloptimistisk tilgang til livet. Det går over en stålfast vilje til at få lov til at gå til audition på ”Venus in Fur”, som Casper Crumps karakter ”Thomas” vil opsætte. Men er hun nu så uvidende om stykket, som hun ellers udtrykker ved sin ankomst?

150130_venus_in_fur_scene_407
Når forestillingen for alvor kommer i gang, laver Mille Lehfeldt mageløse skift mellem hendes karakter ”Wanda” og rollen af samme navn, hun går til audition på. Det skifter mellem at spille let og humoristisk til at gå over i en mere holdt person, der får åbnet op for sit masochistiske, dyriske og legende væsen.

Men for pokker da Casper Crump følger godt med. De to skuespilleres kemi stråler ned over os publikummer. Som tiden gik, blev jeg mere og mere i tvivl om, hvor grænsen gik mellem karakterens sande jeg, og den rolle de spillede under deres prøve på ”Venus in Fur”, som ”Wanda” som sagt var til audition på. Jeg tror svaret findes i, at karaktererne oftest ikke ved, hvor meget de er sig selv, og hvor meget de er deres spillede rolle. Ved vi andre det i vores eget private liv?

Det er virkelig interessant at betragte, hvordan skuespillerne ryger ind og ud af to karakterer i lynskift, det må have været vanvittig svært at nå frem. Stor respekt for det.

150130_venus_in_fur_scene_426

Kort fortalt handler ”Venus in Fur” om en mand, som møder en kvinde, og de udvikler hurtigt en stærk kemi, der udvikler sig til et forhold, hvor kvinden bliver herskerinde og manden bliver hendes slave. Der kører to reelle parallelle historier, hvor den ene handling er, at en ung kvinde tager til audition på stykket ”Venus in Fur”, og den anden handling er, når hun spiller scener sammen med dramatikeren bag stykket, hvor de mere eller mindre forvandler sig til karaktererne i stykket.

De masochistiske træk mærkes efterhånden i begge handlinger, og de flyder også sammen.

Betagelsen af hinanden gælder ikke kun deres spillede karakterer, men også dem privat, og det spil er nervepirrende at være vidne til.

Hvorfor får forestillingen ikke 6 ud af 6? I mine øjne er der to brister i handlingen, som vækker min undren. Først vil Casper Crumps karakter virkelig gerne have Mille Lehfeldts karakter ud af døren, fordi hun kommer flere timer for sent til sin audition. Men hun får af en eller anden grund ham med på at give hendes audition en chance alligevel. Når handlingen i selve auditionen går i gang, kender de to karakterer dårligt nok hinanden. Men alligevel udveksler de hurtigt ret intime detaljer om deres liv, der munder ud i et hedt forhold. Jeg står lidt af, når de så hurtigt får sådan et forhold til hinanden.

Men afslutningen på forestillingen er jeg meget betaget af, for hvad er det helt præcist der sker? Viser det sig, at ”Wanda” er en kvinde, som ”Thomas” tiltrækker ved sin blotte handling i at ville sætte ”Venus in Fur” op, eller kan hele setuppet blot være et produkt af hans fantasi? Jeg ved det ikke selv.

Østre Gasværk Teater, Nyborggade 17, 2100 København Ø
Spiller indtil 29. marts 2015
Spilledato: 19. februar 2015