Anmeldelse: Vox Humana, Det Kongelige Teater (thatsYproductions)

Anmeldelse: Vox Humana, Det Kongelige Teater (thatsYproductions)

Af Christian Skovgaard Hansen

Vox Humana er en art operahybrid, hvor operaen er tilsat performance, moderne dans og både klassisk og nyskrevet musik. Forestillingen bygger på Francis Poulencs opera La Voix Humaine (”Den menneskelige stemme”), som bygger på en monolog af den fransk forfatter Jean Cocteau.

Hende – og Ham. Omdrejningspunktet er kvinden Elle, som vi møder i hendes kamp efter et smertefuldt opbrud med ham, Lui, som nu har fundet en anden. Det ender for hende derfor med, at døden virker som den eneste udvej. Hun forsøger at begå selvmord, men uden at det lykkedes. Selvmordsforsøget er ikke alene. Piller – meget visuelt vist – kan også forsøges. Men han spøger stadig.

Telefonen spiller en stor rolle. Han ringer, hun ringer. Kvinden er ulykkelig, og hun lyver og bedrager i et forsøg på overlevelse og at vinde den nu forhenværende elsker tilbage. Men det er hende selv, som hun bebrejder. Erindringerne kan hun ikke undgå, og tilbageblikket er stærkt. Facaden opretholdes – lige indtil den krakelerer, og hun bryder sammen.

Hallo! Forbindelsen er vigtig. Men kan de få forbindelse til hinanden; igen? At elske og at miste. Det er altså de store følelser, som er på spil. Hun har udviklet et ”Broken Heart Syndrome”, men hvorfor? Og hvordan kommer hun sig over det – hvis hun kan? Er døden virkelig sidste udvej?

Operaens oprindelige tekst og musik er her bearbejde af Ylva Kihlberg. Teksten er oversat til dansk og Elle – her i skikkelse af Annemette Pødenphandt – er både danser, sanger og performer. Danser Jesper Kryger supplerer forestillingen som manden. Det oprindelige orkesterpartitur er blevet bearbejdet, så det nu er for et lille mere elektronisk ensemble og en human beatbox. Adskillige stemmer giver også hendes (indre) stemmer. Anderledes ja, men det hele går faktisk op i en større sammenhæng.

Annemette Pødenphandts Elle er velsunget, og alle de mange blandende følelserne er helt fremme. Hun har også nogle talte replikker, men det er i hendes sang, at hun er bedst og mest følelsesladet. Danser Jesper Kryger er en fin, men måske lidt for fersk mand. Vi mangler lidt at finde ud af, hvorfor hun egentlig begærer ham. Spørgsmålet er, hvad han egentlig kan.

Benjamin la Cours scenografi er enkel, men virkningsfuld. Bag og mellem scenografiens ens blå låger kan der leges med følelserne. Kan man tæmme dem, og kan man fange dem – eller vil de forsvinde? Telefonen, som oprindeligt spiller en stor rolle i operaen, er her som instrument nærmest fraværende, men selve telefonledningen kan vi ikke undgå at se, som den hænger stor og mægtig fra loftet. Det er altså både en livsnerve, men det kan også være som rebet, som kan bruges til et sidste selvmordsforsøg.

Historien er i og for sig ganske almindelig. Men den er også romantisk, voldsom og ikke mindst universel. Det er følelserne, der er i centrum her. Vox Humana udfordrer Hende, hendes (indre) stemmer, Ham – og ikke mindst kærligheden. Spørgsmålet er, hvordan man kommer sig over den ulykkelige kærlighed. Ylva Kihlbergs livtag med ”La Voix Humaine” er lykkedes, og Elle, musikken og hele operaen har fået nyt liv i en fin moderne opsætning, hvor følelserne stadig sidder udenpå.

”La Voix Humaine” kan i øvrigt opleves på Det Kongelige Teater, Operaen med sopranen Sine Bundgaard som kvinden fra midten af november.

thatsYproductions

Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, Lille Scene, København K

Spilleperiode: 4.-11. oktober 2020

Set den 11. oktober 2020

Fotos: Emilia Therese

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20202021/andre-oplevelser/vox-humana/?section=top

Medvirkende: Annemette Pødenphandt, Jesper Kryger, RoxorLoops, Louise Schrøder og Andy Benz samt Albin Ahl, William Jønch Pedersen og Jakob Lech (stemmer)

Idé/instruktion/produktion: Ylva Kihlberg, thatsYproductions

Scenografi/kostumer/lys: Benjamin la Cour

Koreograf: Jesper Kryger

Komponist/Lyddesign: Andy Benz

Musikalsk leder: Louise Schrøder

Co-komponist: RoxorLoops

Recording: Torsten Jessen

Produktions- og Forestillingsleder: Mette-Louise Kryger

Instruktørassistent: Clara Wärme Otterstrøm

Belysningsmester/Lysafvikler: Yaw Darko

Varighed: Ca. 1 time og 10 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *