Anmeldelse: Wallmans 2022 – VIVA, Cirkusbygningen (Wallmans)

Anmeldelse: Wallmans 2022 – VIVA, Cirkusbygningen (Wallmans)

Af Christian Skovgaard Hansen

Wallmans Dinnerparty er tilbage i Cirkusbygningen med det første nye show – VIVA siden 2019. Som vanligt præsenteres showet som ”[e]t spektakulært mix af komik, sang, dans, akrobatik og lækker middag.”

Og intet Dinnerparty uden middag for at starte med det sidste. Som vanligt er middagen ganske god, og man imponeres over, at det igen lykkedes dem at servere så mange serveringen for så mange mennesker til perfektion. Forretten er igen stedets signatursuppe: En blomkålssuppe med chili og hvid chokolade. I parentes kan det bemærkes, at opskriften til suppen findes på deres hjemmeside, hvis man vil gøre dem kunsten efter derhjemme.

Som mellemret serveres tre små tapas. Hovedretten er en smørmør oksemørbrad med trøffelemulsion, ristede kartofler og rødvinssauce. Bravo – det er aftenens kulinariske højdepunkt. Vær dog opmærksom på, at oksemørbraden er et tilkøb – men det er pengene værd. Desserten bestod af en cremet Key Lime Pie med digestivedrys og en hvid chokoladekage, så der både var lidt syrligt og lidt sødt at slutte af på.

Aftenen startes i foyeren med et velkomstglas, inden man trækker ind i salen på sin plads. Alt imens man spiser ovennævnte menu, kører showet. Johan Espeland har i år sammen sat et show, hvor særligt de musikalske medleys er i fokus. Vi lægger ud med et 1920’er natklubsåbningsnummer, hvor bunden lægges for showets tempo, stemningen og de store sangstemmer.

Undervejs får vi musikmedleys med både Dolly Parton, Elvis og ikke mindst ABBA. I forhold til sidstnævnte kan vi være med til at stemme på sangene, der skal synges. Man lader samtidig det være en sing-along, hvor publikum også kommer på banen. Det fungerer fint denne aften, men jeg kan have min tvivl, om det går helt så godt til en almindelig forestillingsaften.

Afslutningsnummeret er en hyldest til Karl Martin Sandberg – bedre kendt som den svenske producer og sangskriver Max Martin. De fleste kender formentlig ikke ham, men de kender med garanti hans sange, som en række af verdens store musikkunstnere har sunget. Fokusset på sangnumrene gør også, at danserne i år er lidt mere tilbagetrukne, hvilket er synd.

Akrobatikken er lagt i hænderne på Beate Surmiak og Jamie Swan, som laver sensuel, energisk og udfordrende håndakrobatik, hvor man mærker suset. Begge vender tilbage hver især senere i showet. Beate Surmiak med fornyet akrobatik til et af sangnumrene, mens Jamie Swan får en morsom og semiseksuel badetur, men måske ikke så meget mere end det i badekarret, som sættes op midt på gulvets runde scene, så de nærmeste publikummer får behov for et regnslag. Den først stille og usikre Jonathan Young blomstrer gevaldigt op, når han tiltusker sig muligheden for at indtage polestangen. Forrygende, underspillet og med den rette wauw-effekt.

Løjerne styres af drag queen’en Miss Megan Moore, som bestemt ser skøn ud. Hun klæder fint showet sammen, og hun sørger for, at det hele kører som perler på en snor. Hun starter ganske glimrende ud, men efterhånden som showet skrider frem, bliver hun måske lidt for påtrængende og i fokus.

Der er dog ingen tvivl om, at Wallmans og Cirkusbygningen er klar til fest, hvilket en overdådig scenografi og lyssætning hjælper til. Her er der ikke sparet på noget! Og når showet er slut, er det muligt at indtage dansegulvet og feste natten lang.

Der er ingen tvivl om, at Wallmans er tilbage i god form – men det er ikke helt blevet til topform i år. Musikken er særligt i fokus denne gang, mens komikken og særligt akrobatikken fylder lidt mindre, hvilket er lidt synd. Det ændrer dog ikke på, at årets Wallmans-show VIVA er en helstøbt, festligt og velsmagende aften, hvor charmen og showet er i højsædet. Showet kører upåklageligt, og forudsætningerne for en festlig aften er bestemt til stede. Vi mangler dog dét sidste touch i år. Og selvom prisen er i den højere ende, er den ganske rimelig, når man ser på, hvad man får.

Wallmans

Cirkusbygningen, Jernbanegade 8, 1608 København V

Spilleperiode: 26. august 2022-30. juni 2023

Set den 21. september 2022 (gallapremiere)

Fotos: Wallmans/John Resborn

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Daniel Stigberger, Svante Öhberg, Martin Karlsson og Gusyav Wikström Seltman (musikere), Elin Malmgren, Louise Desirée Bottelet, Malin Eliasson, Alexander Beyer, Anton Eriksson, Daniel Stigberger og Robert Lukian (sangere), Fannie Johansson, Johanna Åkesson, Kajsa Björklund, Katrine Holmsnæs og Linnea Hult (dansere), Beata Surmiak, Jamie Swann og Jonathan Young (artister) og Megan Moore

Instruktion og produktionsdesign: Johan Espeland

Musikalsk instruktør: Figge von Wachenfeldt

Ass. instruktør og vokal coach: Albin Fredy Ljungqvist

Koreografer: Nelie Bethel/Sian Playstedt, Johan Espeland, Kim Ace Scherlund, Thomas Rosendal, Theresa Carlsson og Zain Odenstål

Kostumedesign: Karen Christoffersen

Lysdesign: Mikael Kratt

Lyddesign: Magnus Högkvist

Film & animation: Peter Andrén Produktion

Scenografi: Ljus & Dekor i Halmstad

Backtrack-produktion: Per Björling, Jonas Thander, David Nyström, Figge von Wachenfeldt og Dan Bornemark

Varighed: Ca. 5 timer og 15 minutter inkl. mad og show

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *