Spotlight: København Danser
København Danser – ved Artistic Director Ulrik Birkkjær og Festival Director Thomas Mieth.
Om taknemmeligheden for den gode energi, en helt friskpresset sæson og dét at ville endnu mere med København Danser.
Af Ida Spedtsberg
”Hej,” udbryder de nærmest i kor, da jeg møder dem i døren til Vester Vov Vov på Vesterbro en solrig eftermiddag. En ret sigende handling for det makkerpar, der på mange måder er to halvdele af den samme hjerne. Ulrik Birkkjær. Thomas Mieth. Tilsammen hjernen, der siden COVID-epidemien har drømt, udtænkt og udlevet dansefestivalen København Danser. En festival, der tog både dugfriske publikummer og garvede teatergængere med storm – og som nu er klar med anden sæson.
RET GLADE OPTIMISTSER
Både Thomas og Ulrik kommer direkte fra andre aftaler. Thomas fra en klimasalon for kunsten. Ulrik fra en fondskonference hos deres revisor. Travle typer.
”Men det har også været noget af det sjovere, sådan privat, at vi har lært så meget om sådan nogle random ting”, griner Ulrik.
For makkerparret står selv for alt fra PR og koordinering til programlægning og virksomhedsudvikling. En fuldtidsbeskæftigelse, hvor 35 timer i døgnet havde været mere på sin plads.
Men hvordan nåede det overhovedet dertil?
”Thomas har sådan berømt arbejdet på alle teatre i hele verden – i Danmark i hvert fald. Det plejer vi at sige. Vi mødtes inde på det Kongelige Teater, hvor Thomas var forestillingsleder, og jeg var Balletdanser. Og så begyndte jeg at arrangere turnéer med dansere fra den Kongelige Ballet til udlandet, til New York og London. Og Indien. Og der var Thomas med i starten som en forestillingsleder, og så blev det mere og mere til et samarbejde. Og vi blev gode til at gøre det sammen,” siger Ulrik og fortsætter: ”Jeg har altid haft den her idé, ligesom Sadlers Wells i London eller The Joyce i New York, hvor der kommer sådan et ny kompagni til byen hver uge. Det synes, jeg skaber helt vildt meget værdi i en by. Det gør byen international. Og dans er jo netop uden ord, så det giver mening at se international dans. Og fordi, scenekunst handler om excellence, altså det ypperste, så det giver mening at se det bedste, der findes.”
Idéen spirer under COVID, hvor kulturverdenen holder vejret og en stor bunke dansere, sidder hjemsendte med scene-abstinenser. Og idéen må ud – i et opkald til Thomas.
”Okay, sagde jeg så. Okay, så gør vi det. Det gjorde jeg simpelthen. Jeg er altid med på en god idé, ik’. Og det lød jo som en god idé. Det lød måske også lidt uopnåeligt. Men altså både Ulrik og jeg er jo ret glade optimister. Så der var i hvert fald ikke noget, der skulle holde os tilbage for ikke at prøve det af,” siger Thomas smilende.
Generelt fylder smil og grin en stor del af samtalen, og det er ikke så underligt, at duoen i 2021 vandt Foreningen Danske Teaterjournalisters Initiativpris 2021.
EN USANDSYNLIG LANG SHOPPINGLISTE
”Fordi kompagnierne blev jo også ledige lige pludseligt. Altså Sacre-programmet havde jo en lang turné, sådan planlagt, som så alt sammen blev skottet. Og så kunne de komme til København i stedet for,” fortæller Ulrik.
Epidemien bliver et springbræt til en række af de største kompagnier og værk i verden (bl.a. det berømte Pina Bausch værk ”Le Sacre du Printemps”). Og med god energi for omverdenen.
”Altså vi går og soler os lidt. Og vi skal passe på, at det ikke stiger os til hovedet.” joker Thomas, foldede duoen nu igen deres, med egne ord, usynlige shoppingliste ud i jagt på denne sæsons berømtheder. For det handler om at berige med det helt rigtige – at tilbyde de bedste udenlandske kompagnier med de mest aktuelle forestillinger til danskerne. ”Vi har stadig en rimelig lang liste at komme igennem, før vi skal være mega kreative i det, der kommer til byen.”.
Og der er også en masse godt på paketten denne gang. Israelske Batsheva Ensemble åbner festivalen med den udsolgte forestilling ”Decadance” den 27. maj 2023.
Ulrik uddyber: ”Altså, de var jo på programsat allerede i den allerførste sæson. Men på grund af COVID, så har vi jo måtte aflyse dem af flere omgange. Så fik vi flyttet dem til en ny sal, og så blev de aflyst der også. Så det er jo mega fedt, at vi endelig kan få Batsheva hertil. Det har været en af dem, der har stået aller-øverst på ønskesedlen fra starten.”
Hvorfor det?
”Fordi det er der verdens bedste moderne dansekompagnier. Og fordi, at Ohad Naharin har også skabt et trinsprog, der hedder Gaga, som er blevet ret populært,” uddyber Ulrik og fortsætter: ”Faktisk laver vi en kæmpe Gaga-time i Tunnelfabrikken den 20. maj kl. 16. Og så skal vi helst være 500 mennesker, som står sammen i den her kæmpe Tunnelfabrikken. Og så har vi en lille mini-forestilling ved siden af. Det bliver ret fedt,” siger Ulrik.
Læs mere om Gaga her.
Derudover byder dansefestivalens program også på et fornemt besøg fra Pariseroperaens største stjerner, Les Etoiles, der byder os ind i den franske gren af ballettens verden.
Og så får vi for første gang i Danmark fornøjelsen af Les Ballets Trockadero de Monte Carlo. Et kompagni, der er kendt for deres humoristiske tilgang til det klassiske repertoire, udelukkende fremført af mænd klædt ud som kvinder. The Trocks (blandt venner) er legendariske i balletverdenen, og på samme legendariske vis har Thomas og Ulrik valgt at invitere dem under Copenhagen Pride.
Thomas forklarer: ”Og i den forbindelse kommer vi også til at have en filmvisning om The Trocks. På Cinamateket. Som jo er ved at lave en tagterrasse, så den skulle gerne være færdig til sommer. Så i august måned laver vi en filmvisning, hvor det bliver cocktails og fjerboaer under nattehimlen.”
Og de mange initiativer er netop kendetegnene for Thomas og Ulrik, der begge kæmper for, at København Danser er meget mere end bare et par forestillinger.
NU SIGER JEG LIGE NOGET, JEG IKKE HAR FORTALT DIG ENDNU…
… kommer det fra Thomas midt i det hele: ”Så må jeg fortælle det til jer begge to for én gang. For jeg kommer jo lige fra den der klimasalon. Der sad en ung fyr i et panel der. Og der var lidt diskussion om, hvordan man kommer videre i de lidt tungere, ældre institutioner. Her var temaet jo klima, men i det hele taget fik jeg lige en åbenbaring. Vi (Ulrik og Thomas, red.) snakkede meget om, om vi skal udvide vores bestyrelse. Skal vi have nogle andre kompetencer ind? Så pludselig kunne jeg bare se, at hvis vi skal udvide vores bestyrelse, så skal vi have et ungt menneske.”
”Må jeg overhovedet skrive det?”, spørger jeg. For Ulrik har overhovedet ikke haft tid til at tænke over idéen. Men Ulrik er enig. Og så er den ikke meget længere. For København Danser vil ikke gøre tingene, som man altid har gjort. I hvert fald ikke nødvendigvis.
”Du spurgte i starten ind til Ungt Teaterblod og de unge og alt det der,” udbryder Ulrik. ”Og så tænkte jeg bare på, at det netop også er derfor, at det er interessant at kigge på udlandet. Fordi scenekunsten er lidt udfordret lige nu. Specielt på de gamle kunstarter, opera og ballet. Det er meget en gammel, klassisk verden. Og der sker mega meget i verden omkring. Så skal man stadig lave Bayadere (Balletten La Bayadere.red), som man gjorde dengang? Der er Det Kongelige Teater et lidt tungere apparat at have med at gøre. Så kan vi (København Danser, red.) komme ind og være mere nutidige.”
I første sæson havde duoen fokus på diversitet. Og de sociale, samfundsområder er helt sikkert noget, de vender tilbage til.
”Jeg tror, samtidskunst er noget, vi godt kunne tænke os at lave mere af. Men det fornemmes lidt svært. Nomad, Sidi Larbi. Der er mange faktorer. Men det er noget, vi gerne vil gøre mere af. Hvor vi nok skal være lidt mindre ambitiøse med målene,” forklarer Ulrik.
”Er bæredygtigheden i det, I laver, også grunden til, at I tænker i workshops og andre aktiviteter?”, spørger jeg.
”Selvfølgelig. Dels for at skabe interesse, men det er også bare fedt at kunne sprede budskabet. Og dele det med flere på nye måder. Det er jo en ambition for sig selv, synes jeg. At man kan være bredt favnende med det, man har,” siger Thomas.
Og det må man sige, de er. Bredt favnende i forhold til kulturen og diversiteten. Bredt favnende mod nye, modige idéer.
”Hvad skal der så ske nu?”, spørger jeg.
”Der rammer du lige et emne, vi går og tænker over.” får jeg at vide af dem. ”Det er noget, vi snakker om lige nu. Og skal snakke om her i den kommende tid. Hvad skal der ske med os? Skal vi forsøge at vokse, eller er det godt, som det er?”
Et ægte to be continued-svar. Og med det suser duoen videre ud i forårsaftenen på vej mod endnu en aftale.
INFOBOKS
Festivallederne Ulrik Birkkjær og Thomas Mieth er initiativtagerne bag København Danser.
Ulrik Birkkjær har et indgående kendskab til dansens verden gennem sin karriere som tidligere solodanser hos San Francisco Ballet og Det Kongelige Teater. Han er uddannet på Det Kongelige Teaters Balletskole.
Thomas Mieth er en garvet teatermand med mere end 35 år i branchen og erfaring fra forestillinger over hele verden, lige fra Korinth Kino i Faaborg til Opera Garnier i Paris og Mariinsky Teatret i Sankt Petersborg.
Læs mere om København Danser her.
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod
One thought on “Spotlight: København Danser”