Spotlight: Magnus Christoffersen

Af Henriette Devantier

Ungt Teaterblod retter denne gang spottet mod balletdanser Magnus Christoffersen, der efter mange år som først balletbarn på Det Kongelige Teaters balletskole i København og derefter som korpsdanser ved balletten, nu har vendt blikket mod det store USA, og som siden 2017 har været ansat som solist ved Los Angeles Ballet.

Foto: Deborah Ory og Ken Browar

Jeg havde fornøjelsen af at tale i telefon med Magnus en torsdag eftermiddag dansk tid, da han sad over sin morgenkaffe i Los Angeles.

Det Kongelige Teaters balletskole

Magnus blev optaget på Det Kongelige Teaters balletskole som 7-årig, og ”gik derefter hele vejen”, som han selv beskriver det. Han blev aspirant som 16-årig, og herefter endelig korpsdanser i Det Kongelige Teaters balletkompagni som 19-årig.

Det, der oprindeligt fængslede Magnus, ved balletten, som han fortalte mig, også gør det i dag, er hele eventyruniverset omkring den magiske ballet – scenemagien, backstage-livet og adrenalinen holdt Magnus til ilden gennem de hårde, men også sjove år som balletbarn og senere -danser.

”Der var mange fravalg i hverdagen som balletbarn”, fortæller Magnus og fortsætter, ”men ballet- og scenemagien vægtede højere, og det skabte balance”.

Magnus opnåede i sin karriere i Danmark at vinde Reumerts Talentpris i 2013 for sin rolle som Broder Lorenzo i balletten ”Romeo og Julie” af John Neumeier, som er danser og koreograf og nu chef for Hamburgballetten.

Turen til Los Angeles Ballet

Magnus havde sin daglige gang i det gamle teater på Kongens Nytorv gennem næsten hele livet indtil 2017, hvor han som 22-årig efter en gæsteoptræden i 2016 i Los Angeles valgte at tage springet til USA.

Han kendte i forvejen Los Angeles Ballets balletmester Aage Thordal-Christensen, der efter at have været balletmester i Danmark, rejste til Los Angeles og skabte Los Angeles Ballet. Så med kontakterne på plads, rejste Magnus til Los Angeles, og fik en plads i kompagniet som solist, et trin op i hierarkiet efter korpsdanser.

Livet i Los Angeles

”Hverdagen er meget anderledes herovre end i Danmark”, forklarer Magnus mig i telefonen.

Deres daglige rutiner er som sådan bygget op som alle andre balletkompagnier rundt omkring i verden, men den helt store forskel er, at Los Angeles Ballet ikke er tilknyttet et bestemt teater, som Den Kongelige Ballet herhjemme er tilknyttet Det Kongelige Teaters Gamle Scene på Kongens Nytorv. Magnus forklarer mig, hvordan kompagniet i langt højere grad er privatstyret og afhængige af sponsorer. Kompagniet rejser altså fra teater til teater og opfører deres forestillinger.


Magnus som Gurn i “Sylfiden”
Foto: Reed Hutchinson

Magnus fremhæver også en anden stor forskel, han mærker i sin hverdag: ”Den Kongelige Ballet i København er et gammelt kompagni, der er fyldt med traditioner. Sådanne traditioner eksisterer ikke her i LA. Men alting er større her! Der er højt til loftet og uendelige muligheder.”

En af disse muligheder fik Magnus, da Los Angeles Ballet satte balletten ”Sylfiden” af August Bournonville op. August Bournonville er grundlæggeren af den balletstil, der forbindes med dansk ballet, og hans trin ligger derfor nærmest i Magnus’ DNA i kraft af hans skoling i Danmark. Så da kompagniet satte ”Sylfiden” op, der er så stor en del af den danske ballettradition, blev Magnus belønnet med den fremtrædende rolle som Gurn, den mandlige hovedrolle James’ rival.

Magnus som Gurn i “Sylfiden”
Foto: Nathaniel Solis

Magnus fortalte mig også om, hvordan han under prøveforløbet på ”Sylfiden” kunne hjælpe sine kollegaer ved at bidrage med sin viden om Bournonville-teknikken og videregive de råd, han selv havde fået blandt andet fra Den Kongelige Ballets balletmester Nikolaj Hübbe. 

Fremtiden

Jeg spurgte Magnus, om han mon vidste, hvad fremtiden bød for ham, hvortil han svarede: ”Det er svært at svare på når ens jobbeskrivelse indebærer 1-års kontrakter.”

Men Magnus har mange projekter i luften. ”Los Angeles er sådan en god grobund for alle kunstformer. Her er så mange muligheder både indenfor ballet, teater og skuespil”, fortæller han mig og fortsætter: ”Jeg er faktisk også begyndt at tage skuespiltimer.”

Foto: Reed Hutchinson

Magnus har desuden også medvirket i dansekortfilmen ”The Dancer” af koreograferet af Tigran Sargsyan og instrueret af Jason O. Silva, der har fået stor succes. Selvom det er en kortfilm, der primært fokuserer på dansen, har Magnus også fået lov at bruge sine spirende skuespilevner i filmen.

Hvis du har lyst til at se Magnus i den prisnominerede dansevideo, er den tilgængelig på følgende link https://vimeo.com/281644162.

Et af Magnus’ helt store ønsker er, at få lov at bruge balletten til noget andet, end han plejer. Han drømmer om at få lov til at danse på eksempelvis hospitaler, så balletten på den måde kommer til gavn for andre.

”At få lov at skabe og se en gnist i en patients øjne ville være helt utroligt”, siger Magnus ved interviewets ende.  

Fotos: Reed Hutchinson, Nathaniel Solis samt Deborah Ory og Ken Browar

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Spotlight: Mathias Sprogøe Fletting

Af Jonas Gudmand   I dette Spotlight retter vi det på Mathias Sprogøe Fletting, ...

Spotlight: Mungo Park, Allerød

Af Christian Skovgaard Hansen Fokus på Nordsjællands scene i Allerød. Denne gangs ’Spotlight’ er ...

Spotlight: Stig Jarl

Af Jonas Gudmand   Stig Jarl: Teateret er en kærlighedserklæring   Vi i Ungt ...

Spotlight: Thomas Corneliussen

Af Jonas Gudmand Thomas Corneliussen virker som en af den slags mænd, man ikke ...

Spotlight: Lukas Birch

Af Lise Barslev   Ungt Teaterblod retter denne gang spottet mod den unge Lukas ...