Spotlight: Niels Skovgaard Andersen

Af Jonas Gudmand

 

Ny skuespillerelev-serie på Ungt Teaterblod

Ungt Teaterblod har fået den idé at sætte spotlight på fire danske skuespilelever, plus én der netop er optaget, i en skuespillerelev-serie for at lære mere om, hvordan det er at gå til optagelsesprøve succesfuldt og det at gå på en skuespillerskole. Derudover er vi også nysgerrige på at møde nogle personer, der er blandt de kommende skuespillere, vi alle sammen kommer til at stifte bekendtskab med på en eller anden måde.

Det kan jo være, at én eller alle sammen ender med at blive store stjerneskuespillere.

Vi synes ikke, man generelt hører særlig meget om de personer, der går på skuespillerskolerne. Det vil vi gerne ændre på. Vi er nysgerrige. Derfor vil vi i de kommende fem uger sætte spot på en kommende skuespillerelev, og dernæst en person som repræsentant for hver af de fire årgange, der er repræsenteret på de tre statsstøttede scenekunstskoler inde for skuespil i Aarhus, Odense og København.

I den første af fem Spotlights i denne skuespillerelev-serie møder vi Niels Skovgaard Andersen, der i disse dage starter på Odense Skuespillerskole. Niels er en af de 24 elever, de formåede at blive optaget på en af de tre statsstøttede skuespillerskoler, hvor der eftersigende var ca. 950 ansøgere til 1. prøven.

 

Foto af Niels fra 'To Russia With Love'
Foto af Niels fra ‘To Russia With Love’

 

Niels Skovgaard Andersen

Niels er 21 år og stammer fra Roskilde. Han søgte allerede ind på skuespillerskolerne første gang som 17-årig. Så det er i fjerde forsøg, han er kommet ind. Alle fire gange gik Niels videre fra 1. prøven. 1.år kom han til 2. prøve i Aarhus, 2.år var han til 2. prøve i Aarhus og Odense, 3.år blev det igen til en 2. prøve i Aarhus, og så kom han endelig ind i fjerde huk. Det var efter, at han for første gang gik videre til 2. prøve på alle tre skoler. Odense skuespillerskole havde i år førstevalg, og han blev valgt af dem, så han ikke behøvede at tage til prøve på de sidste to skoler.

Groft sagt siges det, at hver skole tager 60-80 aspiranter videre fra 1. prøven til 2.prøven. Fra 2. prøven skæres der så ned til 16-20 personer, inden 8 til sidst vælges til at gå på skuespillerskolen, det tager 4 år at blive uddannet fra. Næste år bliver det dog ændret til en uddannelse, der rummer en 3-årig bachelor og mulighed for en 2-årig kandidat.

Det hele startede med sangen

Det der har fyldt mest i hans skuespillerbaggrund er Eventyrteatret, Skuespillerakademiet og Rødkilde Teaterhøjskole (hvor han går da dette interview laves). Niels blev optaget på Eventyrteatret, da han var 13 år, og der var han i de 6 efterfølgende år. Eventyrteatret er en dramaskole for 7 til 20-årige, hvor der er plads til 300 elever. Herfra vælges der blandt eleverne til teatrets forestillinger i efteråret og i juletiden.

Ved at være elev der er Niels blevet meget udviklet. Han gik fra at være en genert og stille fyr til at blive åben og udadvendt. Ved at gå der åbnede han også en stor viden om det at spille teater. Derudover var det stedet, hvor han mødte nogle af de bedste venner, han har i dag. Det var også på Eventyrteatret, at Niels mødte Troells Toya, der senere skulle blive hans rektor på Skuespillerakademiet. Troells Toya var dengang underviser og instruktør på Eventyrteatret.

Undervisningen på Eventyrteatret er bygget op om sang, dans og drama. Personligt er Niels klart gladest for sang og drama. Da han startede på deres dramaskole, var det faktisk hans sang, der var hans hovedfokus. Men som tiden gik, fik dramaundervisningen han største interesse. Dog uden at glemme sin sang.

Niels kom på Eventyrteatret, fordi hans mor hjalp ham med at søge efter det på internettet. Han havde nemlig hørt om det i forvejen. Han blev optaget på dramaskolen i første huk. Grunden til at han overhovedet ville noget mere teater dengang var, at han var blevet tryllebundet af det, fordi det var så fascinerende at se teater.

 

Foto fra 'Midler Mod Elskov' på Statens Scenekunstskole
Foto fra ‘Midler Mod Elskov’ på Statens Scenekunstskole

 

Det næste skuespillerskridt 

Efter at have gået på Eventyrteatret startede Niels på Skuespillerakademiet. Her gik han på dagholdet i et halvt år i 2012. Grunden til at han startede på akademiet var, at han allerede kendte Troells Toya fra Eventyrteatret og hans søn Lukas. Så efter at Niels blev student fra Roskilde Gymnasium, startede han på Skuespillerakademiet.

Det gjorde han, fordi han synes det lød fedt og samtidigt anderledes. Det at gå der føltes mere voksent, og der var mere forskellig undervisning, end der var på Eventyrteatret. Det føltes mere voksent, fordi der helt naturligt gik ældre skuespilleraspiranter, og at de var mere målrettede, fordi akademiet havde fokus på optagelsesprøverne til skuespillerskolerne. Det var generelt nogle anderledes typer, end han før havde mødt. Han tror også det spiller ind, at dem der gik på Eventyrteatret mere så det som en hobby.

På akademiet fik han mest ud af maskearbejde med Christian Bergman (pudsigt nok er Christian Bergman uddannet fra Odense Skuespillerskole). Det var første gang, at Niels prøvede en rigtig skuespillerteknik af. En teknik-teknik, som han selv formulerer det. Her lærte han ’slippet’ – det at kunne give slip på sig selv rent fysisk. Hen ad vejen mistede han helt sin forfængelighed i maskearbejdet.

Det at gå på Skuespillerakademiet gav ham en helt anden tilgang til en tekst. Det var mere intenst, end hvad han tidligere havde prøvet, og han var glad for en lærer som Ola Hörling, der gik direkte til en og var ærlig i sin kritik. Det gjorde også indtryk på ham at blive undervist i Meisner-teknik, der i starten virkede afskrækkende på ham.

Mange aha-oplevelser

Den næste skuespillerskole Niels starter på er Rødkilde Teaterhøjskole, der ligger på Møn. Den har i skuespillermiljøet ry for at fostre mange elever til skuespillerskolerne. I tiden fra Skuespillerakademiet til Rødkilde går han til optagelsesprøver, laver forestillinger med Skuespillerakademiet og Dramaterne og arbejder. I starten af 2015 starter Niels på Rødkilde.

På Rødkilde synes Niels, at det fungerer godt med de forløb der er. På Skuespillerakademiet er der mere brudte forløb, hvor der kan være meget forskellig undervisning på en uge. Han synes, at der var for mange undervisere på Skuespillerakademiet. Han fortæller, at Skuespillerakademiet var helt nyt, da han gik der, og han fornemmede, at der i starten var tvivl om retningen på undervisningen.

I forhold til hvad Niels tidligere har prøvet, synes han, at der er plads til flere ting. Der er mere plads til, at han kan føle og mærke. Før Rødkilde var det oftest sådan, at man sad og observerede andre blive undervist, indtil det blev ens egen tur. Nu på Rødkilde er der mere plads til, at han kan lytte til sig selv. Der er også den fordel ved Rødkilde, at du bor der hele tiden. Det gør, at fællesskabet bliver stærkere. Han har haft mange aha-oplevelser, og de vigtigste har han noteret og hængt op på sin væg, så han ikke glemmer dem igen.

Stilhed før stormen

Mens Niels gik på Rødkilde, blev han optaget på Odense Skuespillerskole, hvor han starter her efter sommerferien. Det synes han er spændende, og han glæder sig også til, at det bliver hverdag at gå der og at kunne gøre det til det.

Det er dog stadig surrealistisk for ham at have stræbt efter noget i så lang tid, som nu er lykkedes. I 9.klasse så han en liste med mennesker, der havde gået på skuespillerskolerne, og synes nu det er vildt, at han bliver en del af den liste.

Nu tænker han stadig shit over at være kommet ind. Han er fyldt af en overvældende glæde over at skulle starte i Odense. Forskellen på nu og da han fik besked om at han kom ind i Odense er, at følelsen ikke er konstant. Han tror heller ikke, at han helt har forstået, at han skal starte. Han siger, at det nok først går op for ham, når han starter der. Nu er det som stilhed før stormen.

Råd til andre aspiranter

Hvis han skal give nogle råd til andre skuespilaspiranter, siger han, at man skal give sig lov til bare at være sig selv til optagelsesprøverne. Man skal anerkende sig selv, og man skal ikke låse sig fast på sig selv. Man skal give plads til sig selv. Det gælder både på scenen og ellers generelt i livet.

Man skal lade være med at give op. Men samtidigt skal man heller ikke overfokusere på det at blive optaget på en af skolerne. Der skal også være plads til andet i dit liv, hvor der trods alt er andre vigtige ting. Igennem sine fire optagelsesprøver har han lært at blive bedre til at have det godt med at gå til prøve, blevet bedre til at nyde det han laver på scenen og have det megasjovt med det. Du skal tro på det, du laver på scenen, for så tror andre også på det. Det er okay at være nervøs. Lad være med at gemme det væk. Brug det.

 

Jeg spørg til slut Niels, om der er noget, han gerne vil slutte af med at sige. Han siger med et glimt i øjet:

Ha’ det godt og nyd livet.

******

På Ungt Teaterblod er vi meget glade for at Niels Skovgaard Andersen ville bruge tid på at tale med os og dele sin tanker om ham selv, og hvad han har været igennem skuespilmæssigt. Vi ønsker ham mange hjertelige pøj pøj’er fremover og en god start på Odense Skuespillerskole og hans karriere og liv fremover.

 

 

Fotos udvalgt af Niels Skovgaard Andersen

Følg os på Facebook:

https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Spotlight: GROW og GROWINSANE

Af Christian Skovgaard Hansen   Her på Ungt Teaterblod har vi denne gang fokus ...

Spotlight: Fredericia Teater

Af Christian Skovgaard Hansen og Mette Herschend   Ungt Teaterblod retter igen spottet mod ...

Spotlight: Teatret ved Sorte Hest

Et stykke ude af Vesterbrogade, der på grænsen mellem Vesterbro og Frederiksberg ligger det ...

Spotlight: Sofie Elkjær Jensen

Af Henriette Devantier   Ungt Teaterblod retter denne gang spottet mod operasangerinde Sofie Elkjær ...

Spotlight: Selene Muñoz

Af Christian Skovgaard Hansen   Ungt Teaterblod retter denne gang spottet mod Selene Muñoz, ...

Spotlight: Mathias Sprogøe Fletting

Af Jonas Gudmand   I dette Spotlight retter vi det på Mathias Sprogøe Fletting, ...