Spotlight: Pelle Koppel og Teater V

Af Christian Skovgaard Hansen

Vi har denne gang talt med Pelle Koppel, som er skuespiller, instruktør og kunstnerisk teaterleder på Teater V i Valby.

Pelle Koppel

Pelle Koppel (født 1968) er en dansk skuespiller, teaterinstruktør og dramatiker.

Efter at have afsluttet studentereksamenen rejste han til Århus, hvor han blev optaget på Skuespillerskolen ved Aarhus Teater. Han blev færdiguddannet som skuespiller i 1994, hvorefter han blev på Aarhus Teater i tre sæsoner.

Pelle Koppel
Foto: Teater V

Samtidig startede han i 1995 Teater Spørgsmålstegnet, hvortil han skrev og producerede flere forestillinger, blandt andet ”Venteværelset”.

I 1997 flyttede han tilbage til København, og de næste mange år var han freelance skuespiller, teaterinstruktør og dramatiker.

I efteråret 2005 stiftede Pelle Koppel Teater V, som i januar 2006 præsenterede den første forestilling. Teatret blev i 2009 ”lille storbyteater” i Københavns kommune. Herefter blev Teater V hans base, hvor han nu arbejdede fuld tid.

På teatret var han i 2010 initiativtager til dansk teaters nye store landsdækkende dramatikerkonkurrence ”Dramatisk Debut”, og i foråret 2013 var han én af initiativtagerne til opstarten af den årlige teaterfestival CPH STAGE.

Teater V

Teater V blev som nævnt stiftet i 2006, og teatret har lige siden ligget i Valby. Men hvorfor Valby?

”Da jeg kom tilbage til København bosatte jeg mig i Valby – hvor jeg stadig bor,” siger Pelle og fortsætter: ”og så var der dengang ikke et professionelt teater i bydelen.”

Teater V ligger centralt i bydelen, og det har til huse i Prøvehallen, som ligger lige ved siden af indkøbscentret Spinderiet og tæt på Valby st.

Men hvilken størrelse er Teater V så?

”Teater V er teatret i Valby. Teater V er et ”bydelsteater”, som både skal favne og spille for hele bydelen. Vi dækker hele paletten, hvor der som udgangspunkt ikke er nogen kunstneriske begrænsninger – men økonomien sætter naturligvis nogen…,” siger Pelle.

I 2009 blev teatret godkendt som ”lille storbyteater” i Københavns Kommune. Bevillingen blev fornyet i 2013, og igen i foråret 2016, og har dermed sikret, at der produceres og præsenteres professionelt teater i Valby (foreløbig) frem til (og med) 2020.

Teatrets repertoire – og unges forhold til teatret

Teatret producerer særligt nyt dansk samtidsteater ud fra et ønske om, at favne både det smalle, og det lidt bredere repertoire, samt præsentere væsentlige teateroplevelser for både bydelens børn, unge, voksne og ældre.

Teatrets egne produktioner dækker derfor også en – på den gode måde – ”broget profil”. Teatret har produceret alt fra børne- og familieteater som ”Karius og Baktus” og ”Dyrene i Hakkebakkeskoven”, over ungdomsteater som ”Intet” og ”voksenteater” som “John Lennon er død”, ”Sange for freden” og ”Tvind – The Musical” og til teater for det ældre publikum og pensionisterne i form af f.eks. ”Kys og vinyl” og ”Når alt går i Nilfisk”.

De præsenterer både egne forestillinger, men også en række gæstespil i løbet af sæsonen. Pelle Koppel ser det som et plus, at der spilles forskellige forestillinger, så teatret bliver tilgængeligt for alle – og også for gode gæstespil fra hele landet. Af samme årsag sender teatret også nogen af deres forestillinger på turné rundt i landet. ”Dyrene i Hakkebakkeskoven” har gennem de seneste 10 år spillet rundt i hele landet, og lige nu er teatret – og Pelle – på turné med forestillingen ”Tvind – The Musical”.

”Vi lader som udgangspunkt ”kun” vores egne forestillinger spille i tre uger til en start. Hvis forestillingen så er god, vil vi hellere tage den op igen på et senere tidspunkt. Det afgørende er, om forestillingen er (langtids)holdbar – det skal være forestillingen i sig selv, der er bærende,” siger Pelle.

Det, som kendetegner Teater V, er altså forestillinger, som vil give noget til publikum.

”Vores brogede og brede profil svarer til befolkningen. Lige så forskellige, som den er, lige så forskellige forestillinger har vi,” siger Pelle.

Den tankegang er også bag teatrets årskort. Med et årskort får man mulighed for at se alle sæsonens forestillinger, inkl. gæstespil og forestillinger under CPH STAGE. Det svarer oftest til 18-20 forestillinger på en sæson.

Håbet er naturligvis også, at det sætter en synergieffekt i gang hos årskortholderne, så de kommer igen, og at de udfordres, så de tør se mere end ellers.

På den måde vil Teater V også gerne være med til, at der skabes en udvikling, hvor børn og unge også kommer i teatret – og ikke mindst bliver ved med det! Til det formål har teatret startet Valby Skolescene, som i samarbejde med Valby Lokaludvalg og lokale sponsorer hvert år udbyder et antal teaterbilletter til bydelens skoler og børneinstitutioner.

Fra “Dyrene i Hakkebakkeskoven”
Foto: Teater V

”Jeg tror på, at børn og unge nok skal komme i teatret – både én og flere gange – hvis de ser noget, som de kan relatere sig til. Det skal være forestillinger for dem, hvor deres segment er omdrejningspunktet,” siger Pelle, ”og vi synes, at det lykkedes meget godt, da både ”Karius og Baktus”, ”Dyrene i Hakkebakkeskoven” og ”Intet” stadig spiller sæson efter sæson”.


”Dramatisk Debut” og fremtidens teater
”Dramatisk Debut” er Teater V’s manuskriptkonkurrence for debuterende dramatikere. Konkurrencen holdes hvert andet år – næste gang i 2020.

Det er en dramatikerkonkurrence for folk, der ikke har skrevet dramatik til teaterscenen før. Man kan kun deltage, hvis man endnu ikke har haft en professionel debut på teatret. Sophie Zinckernagels manuskript til ”John Lennon er død” vandt i 2018 året førsteprisen i ”Dramatisk Debut”. Forestillingen vender tilbage på teatret i den nye sæson.

Fra “John Lennon er død”
Foto: Daniel Buchwald

På denne måde er teatret også med til at udvikle teaterdramatikken og fremskaffe nye talenter, så udviklingen af ny dansk dramatik ikke går i stå. Pelle ser det derfor som en investering i dansk teater. Teatret kan være med til at være nyskabende og til at sætte dagsordenen, hvor der skabes nye, gode og unikke fortællinger, som herefter omsættes til teaterscenen.

Samtidig har Pelle et ønske om, at teatret kommer mere ud – både geografisk i landet, men også i tid, så de vellykkede teateroplevelser oftere genopsættes.

Både Teater V og mange andre, primært mindre teatre sender allerede en række forestillinger på turné rundt i landet. Denne ”trafik” går dog primært fra vest til øst, så det oftere er forestillinger fra Jylland og Fyn, som kommer rundt i landet, end forestillinger fra København. Og tit er det også besluttet at tage forestillinger på turné, allerede inden de er produceret, og altså inden man ved om er relevante og vellykkede. Og det ærgrer Pelle.

”Jeg tror på, at der er et større marked for teater, end det som vi i branchen udnytter. Jeg vil gerne være med til at skabe flere succeser, og så lade de succeser komme rundt til mange flere steder i hele landet, så det gode og vellykkede teater bliver tilgængeligt i HELE landet,” siger Pelle og fortsætter: ”Det kunne derfor være interessant, hvis der på den ene eller anden måde kan skaffes midler til en ny form for et ”genopsætningsteater”, hvor der gives midler til at understøtte diverse vellykkede opsætninger og så lade dem genopstå – både ”hjemme”, men også ude i landet!”

”Dyrene i Hakkebakkeskoven” – nu i Tivoli

Teatrets børne- og familieforestilling ”Dyrene i Hakkebakkeskoven” havde premiere i 2009. Siden da har den spillet både på Teater V igen og igen, men også mange steder på turné ude i landet. I 2011 vandt den prisen ”Årets Børneteater” (det står som ”Bedste Børneteater” på hjemmesiden) hos Danmarks Teaterforeninger. Forestillingen er netop én af dem, som har vist sig at være langtidsholdbar!

Fra “Dyrene i Hakkebakkeskoven”
Foto: Teater V

Traditionelt har den spillet ”hjemme” på Teater V i sensommeren og i efteråret op til og i efterårsferien. Dette forår rykker den dog også ind i lidt større rammer, når den i maj spiller i Glassalen i Tivoli.

”På den måde er vores håb, at vi når ud til flere og ikke mindst andre publikummer end dem, som traditionelt kommer i Valby,” siger Pelle, ”og så er håbet naturligvis også, at det yngre publikum oplever at de får en god teateroplevelse, så de senere i livet vælger at komme igen – og igen…!”

Læs mere om forestillingen i Tivoli her.

Læs mere om teatret på www.teater-v.dk.

Fotos: Teater V, Christian Skovgaard Hansen og Daniel Buchwald

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Spotlight: Lukas Birch

Af Lise Barslev   Ungt Teaterblod retter denne gang spottet mod den unge Lukas ...

Spotlight: Peter Schlie Hansen

Af Jonas Gudmand   Dette Spotlight handler om Peter Schlie Hansen, som her efter ...

Spotlight: Fredericia Teater

Af Christian Skovgaard Hansen og Mette Herschend   Ungt Teaterblod retter igen spottet mod ...

Spotlight: Anne Blomsgård

Af Jonas Gudmand   For to Spotlights siden snakkede vi med Niels Skovgaard Andersen, der på ...

Spotlight: Vendsyssel Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   Ungt Teaterblod retter denne gang spottet mod Vendsyssel Teater, ...

Spotlight: Aalborg Teater

Af Christian Skovgaard Hansen Fokus på Nordjyllands scene, hvor missionen er at være kunstnerisk ...