Spotlight: Teater Grob
Af Christian Skovgaard Hansen
Ungt Teaterblod retter denne gang spottet mod Teater Grob på Nørrebro, og vi har talt med teatrets kunstneriske leder Per Scheel-Krüger.
Om Teater Grob
Teater Grob blev startet i 1993, og var i perioden 1993-2004 et ensembleteater. De første fem år skabte man undervisningsforløb og lavede mindre forestillinger, og i 1998 kom gennembruddet, og teatret lavede herefter udelukkende professionelle forestillinger. Fra 2005-2015 blev det ledet af trekløveret skuespiller og dramatiker Thomas Levin, instruktør og skuespiller Per Scheel-Krüger og producent Maja Ries. Fra 2015 og frem ledes teatret af kunstnerisk leder Per Scheel-Krüger og administrativ leder/producent Maja Ries.
Siden sommeren 2009 har Teater Grob haft til huse på Nørrebrogade 37. Bygningen blev oprindeligt bygget i 1912 som Nørrebro Biograftheater. På adressen har tidligere ligget Teatret Københavneren, derefter Kaleidoskop, som var et lille storbyteater grundlagt af Martin Tulinius, Mikkel Harder Munck-Hansen og Peter Busch-Jensen.
Efter en kort periode med en tidligere kostald som spillested på Viktoriagade, ledte Teater Grob efter nye lokaler, for at fastholde sit allerede tidlige stampublikum. Man søgte om at blive Lille Storbyteater og muligheden åbnede sig endelig, da Martin Tulinius flyttede fra Kaleidoskop til Kanonhallen (det nuværende Republique), og en ledig Lille Storbyteater-bevilling stod til at overtage. En Lille Storbyteater-bevilling er fireårig driftsstøtte fra Københavns Kommune, hvoraf staten bidrager med ca. en tredjedel.
Teater Grob har tidligere gæstespillet på Kaleidoskop, der som sagt havde til huse i bygningen på Nørrebrogade før Teater Grob overtog den i 2009, samt på Husets Teater, Kanonhallen, Pavillonen i Fælledparken, Plan B i Huset i Magstræde samt diverse turnéforestillinger i hele Danmark.
Teater Grob udvikler, producerer og spiller udelukkende ny dansk dramatik. Scenen på Nørrebrogade er en black box-scene med plads til 145 publikummer, hvor også cafeen kan inddrages til events og forestillinger. Der co-produceres også med de frie grupper, projektstøttede grupper, uafhængige scenekunstnere site specifik-forestillinger og andre lokale samarbejder fra huset løbende.
Per Scheel-Krüger og Maja Ries
Per Scheel-Krüger er autodidakt skuespiller, dramaturg og sceneinstruktør. Han har været tilknyttet teatret siden 1997 og har været kunstnerisk leder siden 2005.
Maja Ries er uddannet fra Teatervidenskab, Moderne Kultur & kulturformidling. Hun har været producent/administrator for bl.a. Mute Comp. Physical Theatre i 2002-2009, og hun har været tilknyttet Teater Grob siden 2002.
Maja og Per var med til at stifte teaterfestivalen CPH STAGE i 2012, og Maja har siden da været en del af bestyrelsen bestående af teaterledere fra de fire teatre, som grundlagde festivalen: Sort/Hvid, Teater Grob, Husets Teater og Teater V.
Hvad spiller Teater Grob?
Teater Grob spiller udelukkende ny dansk dramatik, Kravene er, at alt som sættes op både er dansk og nyskrevet. Man fravælger altså derfor litteratur, film og andre allerede skrevne værker. Man starter fra bunden hver eneste gang, for at skabe størst mulig involvering og aktualitet.
”Vi sætter samtidsrelevant teater op. Vores forestillinger skal have en aktualitet, en originalitet og et nærvær. Forestillingerne har de klassiske tematikker, hvor den eviggyldige genkendelige fortælling er i højsædet,” siger Per Scheel-Krüger.
”Vi sætter en ære i at fremvise naturalismen, at man kan relatere eller genkende sig selv i materialet, og distancerende elementer er minimale. Vi har et stort fokus på skuespilleren og det psykologiske rum, der kan skabes”.
”Teater Grob er et skuespillerens teater, her kan man bruge sit følelsesregister, psykologisk indsigt og analyse, og skabe samhørighed med publikum, på en af byens bedste intimscener, hvor man kan høre og mærke hvert åndedrag.”
F.eks. satte teatrets serie ”Det 6. Kontinent” igennem 6 sammenhængende forestillinger fokus på mennesket og det danske fælleskab i forhold til en globaliseringstidsalder. I mødet med det fremmede kunne vi genkende os selv, og spejle os i værdifælleskabet på godt og ondt.
”Serien indeholdt også forskellige fortællinger om mennesket,” siger Per og fortsætter: ”Vi satte fokus på hvem og hvad mennesket er. Der var plads til at udfolde både menneskets psykologi og adfærd, nysgerrighed, og blinde fordomme, samt tidens aktuelle emner.”
Tiden ændrer sig, så ja, der er ifølge Per altid basis for en god historie.
”Det er derfor altid muligt at lave en ny historie i og om nutidens fortællinger og tendenser, mens man stadig berører de eviggyldige tematikker, som altid vil bestå – uanset, hvordan samfundet og mennesket forandrer sig,” siger Per, ”det er et spørgsmål om, hvad vi er optaget af, og hvem vi er. Det er passionen for den gode fortælling om samfundet og os selv, og derigennem at spejle os i materialet. Om vi laver en klassiker må eftertiden vise, men her og nu prøver vi dybest set at skabe et udfoldet øjebliksbillede, med en god fortælling omkring, som forhåbentlig også er interessant at kigge på i fremtiden.”
Samtidig forsøger forestillingerne at skifte mellem den narrative fortælling om os selv og vores liv og de små sceniske collager. Spillestilen er oftest dramatisk men med fokus på psykologi, nærvær, følelse og viden.
Spørgsmålet er, om det kan være for nyt og aktuelt?
”Udfordringen ved at skabe den nye dramatik, med teatrets langsommelighed, (man planlægger minimum et år før), er, at tiden bevæger sig hurtigt og ny viden kommer til. F.eks. har vi allerede tekster liggende omkring #Metoo-bevægelsen, men de forældes hurtigt, da vi kun er i starten af denne revolution. F.eks. har man strøget nogle hårde replikker om Ålen (Peter Aalbæk), fordi netop nu giver det ikke mening med personangreb, men mere at se på mekanismen og den kultur der står bag,” siger Per.
”Vi har også i indeværende sæson haft et par aktuelle forestillinger om flygtninge og kulturmøder. Teksterne blev ændret konstant helt op til premieren, forbi vi blev klogere på temaet undervejs. Det er det hårde, men ofte også gode med at skabe den nye dramatik – vi klipper og redigerer mens vi producerer. Så materialet er altid fersk,” fortsætter Per.
Teatret sætter selv to-tre forestillinger, egen- eller co-produktioner op årligt efter denne profil. Men profilen gælder også de mange gæstespil, som spiller på teatret. De skal leve op til den nye dramatik, og ville noget der peger på nutiden og måske rækker ud i fremtiden. Litteratur, musikdramatik, performance vælges fra.
Ikke kun et teater!
Teater Grob er meget mere end et teater, og ikke alle teatrets arrangementer foregår på klassisk vis inde i teatersalen. Per og Maja ønsker, at teatret er et levende teaterhus, hvor der både er forestillinger, men også andre arrangementer, f.eks. læsninger, site specifik-events og aktuelle aktiviteter, som kun kører i kort tid.
F.eks. lagde Teater Grob foyer til den iscenesatte læsning ”AmeriDansk” i slutningen af 2017, hvor Dramafronten inviterede alle på politisk pop-up-satire om USA, Trump og Danmark.
Den frie gruppe Coreact spillede forestillingen ”SAVN” i De gamles by på Nørrebro i co-produktion med Teater Grob.
Huset ligger derfor sjældent stille, og der er aktiviteter langt de fleste dage. Sidste sæson var der kun 25 dage, hvor huset lå stille.
Grob Box
Foran scenen eller en given scenografi har man etableret Grob Box-konceptet. En rå enkel og mindre black box pop up-scene, hvor grupper kan afprøve deres materiale foran et inviteret publikum. Alt fra monologer, læsninger og mindre forestillinger sker på den begrænsede plads, men spiller man på skæve tidspunkter kan man udnytte salen optimalt.
Teater Grob vil også gerne have unge og vækstlaget aktiveret. Teatret startede derfor GROW i 2012, da Teater Grob ønskede at give plads til talentudvikling. Du kan læse mere om GROW i vores Spotlight fra december 2016 her.
Grow er en selvstændig teaterforening, der har skabt et koncept som hedder GrowScenen, hvor man spiller og opfører kortere forestillinger i cafeen. Nogle af disse enkelte forestillinger han man så afprøvet i et vildt koncept, som kaldes GrobStarter. Man får mulighed for at spille i 8 minutter foran en ordinær forestilling, som en slags forfilm, som det kendes fra biograferne. Publikum har taget vildt godt imod det, og undersøgelser peger på at publikum er en mere positiv oplevelse af hovedforestillingen. De er blevet varmet op.
”Vi startede initiativerne, (GROW, GrobStarter m.m.) op for at lave et nybrud, hvor vi kunne – og kan – give vækstlaget og morgendagens talenter chancen,” siger Per, ”mens vi samtidig kunne være med til at åbne for den næste teatergeneration – både på scenen og for publikum.”
Unge i teatret?
For Teater Grob er det vigtigt, at unge også kommer i teatret. Både teatrets profil og ovennævnte initiativer vidner om dette fokus.
”Vi ønsker samtidig, at vores forestillinger skal være i øjenhøjde med publikum, og de skal passe ind i den nutid og den nysgerrighed, som nu engang er der lige nu og her. Vores forestillinger stræber efter at have nærvær, troværdig og autenticitet, og vi har en perfekt størrelse til den type teater og tematikker, hvor salen netop ikke er for stor,” siger Per.
Teatret har derfor en tro på, at folk – også de unge – nok skal komme. Det gælder hele tiden om at vise noget, som folk vil se og som kan ramme bredt i fortællingen.
Teater Grob lægger også scene til en række ungdoms- og skoleforestillinger udefra. Disse forestillinger er også til at få det yngre publikum i teateret, så morgendagens teatergeneration får vækket deres interesse.
Seneste initiativ er at vores teaterunderviser Freja Lykkeberg har startet to teaterhold under navnet PROLOG. De modtager professionel undervisning og ender med en fuldfed forestillingen i salen. Det er også et nybrud i det danske teaterlandskab.
Fremtiden?
I Per og Majas tid på teatret er de årlige besøgstal steget fra ca. 12.000 publikummer til i dag ca. 23.000 publikummer. I dag har teatret en gennemsnitlig belægningsprocent på 83 %.
Teatret vil fortsætte med den nuværende profil. Teater Grob er en ”specialitet” i det københavnske teaterbilledet.
”Vi elsker vores kontakt til publikum, og den interaktion vi har skabt. Vi ønsker derfor at blive her på Nørrebrogade og fortsætte denne udvikling,” siger Per og fortsætter: ”Men vi skal naturligvis også udvikle teatret. Et fokus er også den stigende internationalisering, både i form af nye samarbejder og i form af dens påvirkning for vores nye danske dramatik.”
Teatret har også indført et årskort i 2015. Årskortet koster i 2018 600 kr. for voksne og 400 kr. for unge. Med dette i hånden har man fri adgang til alle forestillinger i et år fra købsdato, invitationer til premierer, rabat i baren og meget mere. Årskortet gør naturligt også, at folk kommer igen – og igen.
I foråret 2018 har teatret også igangsat et nyt udviklingsforløb for dramatikere i form af ”NYE TIDER – NY DRAMATIK”, hvor de søgte ”efter nye ideer, der er ligeså engagerede i samfundets dilemmaer som i mennesket der kæmper med dem. Ideer som både tematisk og formelt udfordrer, engagerer og opsøger publikum.” På den måde er teatret stadig med i udviklingen af ny dansk dramatik – både til teatret selv, men også til resten af teaterverdenen.
Læs mere om teatret her.
Foto: Brian Berg, Teater Grob, Christian Geisnæs og Karoline Lieberkind
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod