Teaterblik: Årets Reumert 2023
Af Lea Hjort Thalund
Torvet foran Odeon i Odense summer af liv. Fra klokken 18 søndag aften stimler folk sammen. Stemningen er let, munter og denne tidlige sommeraften summer af forventning. Hele Danmarks scenekunstbranche er samlet for at hylde hinanden til Årets Reumert; en prisfest som blev stiftet i 1998.
Foyeren i Odeon er om end endnu mere fyldt op, af farvestrålende mennesker, end torvet. Glimmer, palietter og farverige jakkesæt dominerer således menneskemængden. En meget fynsk herre byder os velkommen og minder os om at det er tid til at finde vores pladser, for showet vil begynde om nogle få minutter. Selvom han gjorde et ihærdigt forsøg, er vi alligevel 15 minutter forsinkede før vores to unge værter indtager scenen. Vi bliver således sikkert ført igennem de næste 2,5 timers show af skuespillerne Anne Laybourn og Nicolai Duckert Perrild. God energi, humør og en dybdeliggende kærlighed til scenekunsten, bliver den grundstemning man sidder med i salen.
Scenen er bygget op som en kollage af årets forestillinger. Jeg spotter selv Big Brother hovedet fra ”1984” på Odense Teater, en pink divan fra ”Stuepigerne” på Aarhus Teater, en lampe fra Ikea-musicalen ”Ingvar” på Fredericia Musicalteater og mange andre rekvisitter fra forestillinger jeg ikke har haft fornøjelsen af at se. Åbningstalen hylder også en lang række forestillinger fra denne sæson, både dem der er nominerede og dem der ikke er. Dramatiker Nanna Cecilie Bang, har således indfanget essensen af den forgange teatersæson og hylder stort som småt fra scenegulvet.
Mellem de 18 priser, der skulle uddeles i løbet af aftenen, fik vi et lille udpluk af nogle af årets forestillinger. Det første indslag blev leveret af Blaagaard Teater fra forestillingen ”Dobbelt V” med sangen ”Billion” sunget af Wahid Sui Mahmoud. Uppercut Danseteater leverede et vildt udpluk fra deres forestilling ”Kalinka” og inden årets talenter blev præsenteret sang Hanne Hedelund ”Vi er ikke kønne nok til at danse” fra Odense Teaters teaterkoncert ” I dit korte liv”. Anden akt blev åbnet af Lea Thiim Harder med sangen ”Virkelig gode” skrevet af Nanna Cecilie Bang til lejligheden. En hyldest til dansk scenekunst og vores fælles kollegaer i branchen. Sidste forestillingsindslag blev fra Fredericia Musicalteater med sangen ”Billigst” fra musicalen ”Ingvar”.
Aftenen blev en tour de force i scenekunst, kollegialt venskab på tværs af teatre og kunstneriske afdelinger. Det Kongelige teater, Aarhus Teater, Odense Teater og Aalborg Teater var nogle af dem, der løb med en god andel af priserne, men også nyere og mindre teatre fik en Reumert med hjem. Herunder kan blandt andet nævnes Amanda Linnea Ginman og Sebastian Kloborg, som blev årets instruktør for deres forestilling ”Mørkt forår” på Betty Nansen Teatret. Vendsyssel Teater løb med prisen for bedste scenedesign til deres forestilling ”Arturo Uis uhindrede vej til magten”.
Aftenen på Odeon sluttede af med en hyldest og velkomst til de nyuddannede elever fra Den Danske Scenekunstskole. Lea Thiim Harder sluttede aftenen af med sin fantastiske stemme, da hun sang omkvædet til sangen ”Virkelige gode” der således både hyllede de nyuddannede på scenen, men også resten af salen.
Klapsalver og smil fyldte salen, da værterne Anne og Nicolai råbte ”Tak for i aften” og mindede os alle sammen om, at efterfesten var at finde hos Teater Momentum. Jeg selv måtte desværre sætte det lange ben foran for at nå toget tilbage mod Aarhus, men hvis bare halvdelen af energien fra store sal i Odeon fulgte med til Momentum, så har de haft en forrygende nat.
Årets nominerede og vindere er:
Årets dramatiker
- Johannes Lilleøre, Kanibalen, Det Kongelige Teater og Blaagaard Teater (vinder)
- Madame Nielsen, Panic!, Aarhus Teater og Den Danske Scenekunstskole, Aarhus
- Henrik Szklany, Dødsbo på pløjemarken, Aalborg Teater
Årets danseforestiling
- Kammerballetten 2022, Kammerballetten
- Plejer er død – Kalinka, Uppercut danseteater (vinder)
- En skærsommernatsdrøm, Det Kongelige Teater
Årets børne-/ungdomsforestilling
- Duften af Betlehem, Teaterhuset Filuren (vinder)
- Animals, Meridiano Teatret og Teater Tix
- Hvis jeg blev født som…, sART Danseteater og Team Teatret
Årets scenedesign/scenograf
- Marie í Dali, Manualen, Det kongelige Teater
- Frederikke Dalum og Søren Knud, Arturo Uis uhindrede vej til magten, Vendsyssel Teater (vinder)
- David Gehrt, Dracula, Aarhus Teater og Den Jyske Opera
Årets mandlige ensemblerolle
- Jens Jørn Spottag, Arven, Det Kongelige Teater
- Benjamin Kitter, Dødsdansen, Odense Teater (vinder)
- Mathias Bøgelund, Illiaden, Betty Nansen Teatret
Årets kvindelige ensemblerolle
- Christiane Gjellerup Koch, Maskerade, Grønnegårds Teatret
- Karla Rosendahl, Dødsbo på pløjemarken, Aalborg Teater (vinder)
- Anne Laybourn, Leonora Christina – Sandhedens Dronning, Aarhus Teater
Årets danser
- Tobias Praetorius, En Skærsommernatsdrøm, Det Kongelige Teater (vinder)
- Sebastian Kloborg, I am Gold, Betty Nansen Tearet og Unpair, Kammerballetten
- Emma Riis-Kofoed, Svanesøen, Det Kongelige Teater
Årets sanger
- Magnus Vigilius, Siegfried, Den Ny Opera
- Kim Hammelsvang, Miss Saigon, Det Ny Teater (vinder)
- Sara Gadborb, Grease The Musical, One and Only Musicals
Årets instruktør
- Amanda Linnea Ginman og Sebastian Kloborg, Mørkt forår, Betty Nansen Teatret (vinder)
- Thomas Bendixen, Arven, Det Kongelige Teater
- Sigrid Johannesen, Arturo Uis uhindrede vej til magten, Vendsyssel Teater
Årets mandlige hovedrolle
- Emil prenter, Erasmus Montanus, Aarhus Teater og Sort/Hvid
- Lars Simonsen, Dødsdansen, Odense Teater (vinder)
- Jacque Lauritsen, Restaurant Europa, Jacque Lauritsen og Akut 360
Årets kvindelige hovedrolle
- Nanna Bøttcher, Omstigning til paradis, Aarhus Teater (vinder)
- Marie Knudsen Fogh, Dødsbo på pløjemarken, Aalborg Teater
- Ditte Hansen, The Humans, Folketeatret
Årets opera
- Manualen, Det Kongelige Teater
- Den sidste olie, OPE-N, Athelas Sinfonietta Copenhagen
- Lisbon Floor, Copenhagen Opera Festival (vinder)
Årets særpris
- SKY66En, Mikael Fock Production og Aveny-T (vinder)
- Valgaften, Teatret Svalegangen
- Skyggernes Museum, Morten Burian
Årets musical/musikteater
- Come from away, Fredericia Musicalteater
- Ta’ mig som jeg er, Sjællands Teater, Jangmarks Agentur og Trine Pallesen
- Dracula, Aarhus Teater og Den Jyske Opera (vinder)
Årets teaterforestilling
- Omstigning til paradis, Aarhus Teater
- Arven, Det Kongelige Teater (vinder)
- Dødsbo på pløjemarken, Aalborg Teater
Årets hæderspris – Gives til en scenekunstner, der har haft stor indflydelse på scenekunsten
- Tammi Øst
Årets talenter – Gives til nye talenter i scenekunstbranchen
- Skuepiller, Carla Eleonora Feigenberg, Frankly my dear I don’t give a damn, Aarhus Teater
- Danser, Astrid Pauline Schmidt, Stamina, Ung Gnu, Aveny-T og Bora Bora
- Sanger, Sophie Haagen, Lisbon Floor, Copenhagen Opera Festival
- Skuespiller, Aviana Steinbacher, Jeg bærer min sjæl, Teater freezeProductions
- Skuespiller William Halken, Farlige forbindelser, Det Kongelige Teater og Udenfor lands lov og ret, Parkteatret
Brancheprisen – Årets Teater – Tildeles af branchen og ikke af Reumert juryen
- Teater V, København
CPH STAGE og Dansk Teater og afvikles i samarbejde med og med støtte fra; HAVE Kommunikation & PR, ISCENE.dk, ODEON, Odense Kommune, Jysk Fynske Medier og Albani Fonden
Odeon, Store Sal, Odeons Kvarter, Odense
Set den 11. juni 2023
Foto: Årets Reumert
Lyst til at læse mere? Se nærmere her:
Dramatiker: Nanna Cecilie Bang
Iscenesætter: Niels Erling
Værter: Anne Layborn & Nicolai Perrild
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod