Teaterblik: Anbefaling: Koncert med Operaakademiet

Af Julia Bielefeld

Der var festlig stemning på Gamle Scene denne fredag aften, da Operaakademiet afviklede deres gallakoncert i samarbejde sammen med det Kongelige Danske Musikkonservatoriums (DKDM) symfoniorkester. Det var skønt at se unge på ens egen alder spille og synge et dejligt repertoire på Gamle Scene, og det gav koncerten en helt anden karakter.

Operaakademiet er en uddannelsesinstitution, der specialiserer sig i opera på kandidatniveau, og det tilbyder solistklassen, som er en to-årig overbygning på kandidatuddannelsen. Det er derfor sangere, der stadig er under uddannelse, som sang i aftenens koncert.

Selvfølgelig er sangerne derfor ikke på et professionelt niveau, men det var netop dét, der gjorde den her koncert spændende: Man kunne se artister, der var på vej mod at blive professionelle sangere. ”Morgendagens stjerner” som de kaldte dem.

Det var noget helt andet at se opera blive opført af yngre mennesker. Kunsten fik en anden gnist – og for eksempel i ”La Bohème”, som handler om unge kunstnere, virker det altså rigtig godt, at sangerne selv er unge kunstnere. Så selvom om det tekniske måske ikke var helt perfekt, der var nogle større svipsere her og der, så fungerede det enormt godt dramatisk.

Repertoiret var velvalgt, varieret og underholdende; Der var arier og ensembler fra humoristiske ”Tryllefløjten”, ”Figaros bryllup”, ”La Bohème”, hvor blandt andet Jonas Andersen sang en flot Rodolfo, og Wagners ”Dich Teure Halle” sunget af Hedvig Haugerud, som havde en voldsomt flot og stor stemme. Derudover spillede DKDM’s symfoniorkester både Rossini-og Beethoven-ouverturer, og vi blev ledt sikkert gennem koncerten af konferencieren Anne Margrethe Dahl, som også er forstander for Operaakademiet.

Det var dog en smule svært at følge med i arierne og ensemblerne til tider, da der ikke var nogen overtekster til at oversætte alle de forskellige sprog, der blev sunget på. Det er forståeligt, da Operaakademiet ikke spillede mere end få gange på Gamle Scene – men det var altså mægtig svært at huske, hvad konferencieren  Anne Margrethe Dahl havde fortalt forinden om handlingen, når tre ensembler fra tre forskellige operaer kom lige efter hinanden. Det hjalp dog, at sangerne på scenen var gode til at formidle karakterernes intentioner og derigennem også handlingen.

DKDM’s Symfoniorkester spillede også blændende godt. Det var især meget imponerende, hvor sikkert orkesteret spillede sig igennnem de mange forskellige stilarter. At spille Rossini, Wagner og Mozart på én aften kan ikke have været nemt. Specielt Beethoven-ouverturen var fantastisk med god dynamik og flotte fraser. Det var en utroligt sikker præstationen fra orkestrets side. 

Der skal virkelig nogle dygtige musikere og en dirigent med musikalsk og teknisk overskud til at spille med sangere – og specielt opera, hvor der ikke kun er stemmer, men også scenografi, der skal tages hensyn til. Derfor må dirigenten Maestro Giancarlo Andretta også roses for hans musikalske lederskab af orkesteret.

Det var vildt fedt at se unge på scenen, og stemningen i salen var en helt anden, end jeg sædvanligvis mærker, når der er opera på programmet på Gamle Scene; tilskuerne var meget muntre, og der blev hujet og råbt ”Brava!!” fra balkonerne. 

Og det var spændende at se operasangere under uddannelse prøve kræfter med det helt store repertoire. Det afslører også, hvor meget opera egentlig kræver, og at det ikke bare er noget, man stiller sig op og gør. Så hvis man har svært ved at identificere sig med operaens karakterer eller bare opera generelt som yngre teatergænger, er disse koncerter en oplagt mulighed for at lære kunstarten at kende.

Læs mere om koncerterne her:

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20192020/koncert/koncert-med-operaakademiet/

Læs mere om Operaakademiet her:

https://kglteater.dk/om-os/operaakademiet/om-operaakademiet/

Set den 24. januar 2020 – spillede også den 26. januar 2020

Foto: Det Kongelige Teater

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like