Anmeldelse: Mamma Mia!, Tivoli (PER SE ApS)

Af Daniel Lassen

I år er det lige præcis 10 år siden, at Mamma Mia! for første gang kom til Danmark som musical, hvor den spillede for næsten 200.000 mennesker i Tivoli og senere på en Danmarksturné. Nu er den så tilbage og klar til at give os endnu en omgang af den verdensberømte musical. Men kan vi da virkelig aldrig få nok af de gamle ABBA-hits og melodier? Noget kunne i hvert fald tyde på, at vi ikke er helt klar til at give op på dem endnu – i hvert fald hvis der bedømmes ud fra publikums bifald denne onsdag aften i Tivoli.

Historien om Donnas unge datter Sofie, der skal giftes, og som kun ønsker sig at finde ud af hvem hendes far er i bryllupsgave, kan ikke komme bag på så mange. At finde Sofies far bliver dog ikke den nemmeste opgave, da det viser sig, at det kan være hele tre forskellige mænd. Forvirringen bliver da ikke mindre, da Sofie, uden sin mors samtykke, inviterer dem alle tre til sit bryllup for at finde ud af, hvem der er hendes far.

Selvom plottet måske ikke kommer som noget chok for ret mange, så har vi her i Catherine Johnsons manuskript stadig tusindvis af skøre indfald, der på trods af, at flere af sangene kommer uden den store logiske optakt, gør at det hele stadig med lethed glider ned. Selvom Mamma Mia! måske ikke dramaturgisk set er noget mesterværk, formår den alligevel at få alle ingredienser til en god musical uden, at det decideret ”bare” bliver at gå efter klichéerne.

Den store bærende rolle som Sofies mor, Donna, ligger i hænderne på stilsikre Annette Heick, som klarer sig helt fortryllende denne aften! Det er tydeligt at Annette er helt på hjemmebane i musicalgenren, men hun ”nøjes” ikke bare med at spille på de sikre musikalske kort, for i flere moneter formår hun faktisk at blive helt rørrede og ganske ægte i sit spil. Donnas to bedste og skøreste venner igennem hele livet, Tanya og Bibi, bliver ihærdigt og ganske morsomt spillet af de to yderst komiske damer Nicoline Siff Møller og Trine Gadeberg, sammen har de flere af forestillingens sjoveste sange, og alene deres spil sammen, er hele forestillingen værd.

I det hele taget, har vi denne aften at gøre med et kæmpe hold af dygtige skuespillere, som både hver i sær, men bestemt også sammen får forestillingen løftet! I sær fortjener de tre meget musikalske mandlige hovedroller også stor ros, Peter Oliver Hansen, Gordon Kennedy og Jesper Lundgaard. De tre er skønne at se på scenen sammen, og har noget skønt forskelligt at byde ind med!

Men også den helt nyuddannede Mathilde Zeuner Nielsen som spiller rollen som Sofie, gør et stort indtryk på os, med lethed og stor troværdighed får hun spillet sig op på siden af de ellers gravede skuespillere. Især i hendes solosang lige efter pausen, får hun virkelig vist, hvad hun kan ikke kun sangmæssigt, men bestemt også skuespillerteknisk.

Musikken er helt i højsædet denne aften, og selvom Tivoli oplevede lidt lydproblemer i starten, ligger det ikke en dæmper på den helt unikke, smukke og velkendte musik, vi var vidner til denne aften, hvor Martin Koch står for at få de musikalske løjer op at køre.

Også scenograf Mark Thompson skal have ros for sin rigtig fine og enkle, men omskiftelige scenografi, der forestiller Donnas lille græske taverna, der alt sammen er sat i ramme af den smukke vandblå baggrund.        

Alt i alt skal PER SE ikke være bange – succesen er hjemme, og Mamma Mia! ligger endnu engang lige der, hvor den skal. Instruktør Phyllida Lloyd kan derfor også ånde lettet op, med Mamma Mia! i Tivoli har man denne gang skabt en skøn og mindeværdig aften, hvor musikken og skuespillet og sangen (ikke mindst fra Annette Heick) går op i en højere enhed.

Så lad mig slå fast: Jo, vi kan ved gud godt klare en aften med ABBA-musik, også selvom den denne gang er på dansk!  

PER SE ApS

Tivolis Koncertsal, Vesterbrogade 3, 1630 København V

Spilleperiode: 22. januar–24. maj 2020  

Turné – se spillesteder i nedenstående link

Set den 22. januar 2020

Fotos: Bjarne Stæhr  

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://mamma-mia.dk/

Medvirkende: Annette Heick, Matilde Zeuner Nielsen, René Wormark, Trine Gadeberg, Nicoline Siff Møller, Jesper Lundgaard, Gordon Kennedy, Peter Oliver Hansen, Anna Jørgensen Kaack, Tara Toya, Jonathan Heegaard Jespersen og Benjamin Dupont Igens

Musik og tekster: Benny Andersson og Björn Ulvaeus og udvalgte sange med Stig Anderson

Manuskript: Catherine Johnson

Scenografi: Mark Thompson

Lysdesign: Howard Harrison

Lyddesign: Andrew Bruce & Bobby Aitken

Musikalsk supervisor, øvrigt materiale og arrangementer: Martin Koch

Koreografi: Anthony Van Laast

Instruktør: Phyllida Lloyd

Kreativ producent i Danmark: Bengt Bauler

Oversætter af sange til dansk: Anne Linnet

Oversætter af dialog: Ann Mariager

Varighed: Ca. 2 timer og 30 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like