Anmeldelse: Hans og Grete, Aalborg Teater

Anmeldelse: Hans og Grete, Aalborg Teater

Af Christian Skovgaard Hansen

Instruktør Martin Nyborg, scenograf Mari Lassen Kamsvaag og koreograf Kasper Ravnhøj er tilbage på Aalborg Teater. Sidste år stod de bag familieforestillingen ”Fyrtøjet”, og i år er turen kommet til Brdr. Grimms eventyr Hans og Grete. Hvor ”Fyrtøjet” lykkedes som et rigtigt, fuldendt eventyr, bliver årets forestilling om Hans og Grete desværre ikke helt så vellykket.

I udkanten af en stor skov bor en fattig brændehugger med sin kone og deres to børn: Hans og Grete. Forældrene kan ikke brødføde børnene, så de beslutter sig for at efterlade børnene dybt inde i skoven. Børnene farer vild og tages til fanges af en heks, som bor i et hus af slik og kager. Heksen spærrer Hans inde og sætter Grete til at fede ham op, så hun kan spise ham. De to børn overlever imidlertid ved, at Grete overlister heksen og skubber hende ind i den store ovn, hvor hun brænder op.

Det er derfor en historie om det gode mod det onde, om grusomhed, om overlevelse, om sammenhold og fællesskab og om kærlighed. Men alt dette kommer ikke til udtryk i Martin Nyborgs bearbejdelse og iscenesættelse. Det hele drukner lidt for meget i slapstick-humor og lidt for lidt dybde. Handlingen køres så meget op – og børnene i teatersalen følger med – at det hele bliver overgearet, så det bliver svært at få noget dybde ind i forestillingen. Vi finder derfor aldrig rigtig ud af, hvad den reelt vil og, og hvorfor dens tematikker er eviggyldige. Og det er synd! Det kan godt være, at børnene morer sig, men de (og vi voksne) får intet andet end tom underholdning med ud fra teatersalens mørke.

Samtidig rummer iscenesættelsen nogle spøjse valg, som intet godt gør for fortællingen. Hvorfor får vi f.eks. to hekse under Gretes kamp mod hende? Hvorfor skubbes den ene ind i ovnen – efter i øvrigt at have fået ovnlågen i hovedet ganske eksplicit flere gange – mens den anden dræbes på en anden noget mere bestialsk måde? Vi er også med på, at familien er fattig. Det kan derfor undre, hvorfor man har skrevet en skatteopkræver ind i historien. En skatteopkræver, som ikke blot indkræver skat, men som også ender med at indkræve (og få!) moderen. Valgene tilfører ikke fortællingen noget ekstra, og de bliver mere unødvendige end sjove og udviklende for fortællingen.

Østen Borre Simonsen, Karla Rosendahl Rasmussen som henholdsvis Hans og Grete yder fine, troværdige præstationer som de to fattige børn med de problemer, som det afstedkommer. Mette Klakstein er moderen og den ene heks, mens Casper Juel Berg er skatteopkræveren og den anden heks. De yder fine, men desværre også lidt anonyme præstationer. Jørgen W. Larsen som faderen er mere afdæmpet, og hans præstation fejler som sådan ikke noget, men det virker mere til, at han spiller et klassisk drama, så det passer ikke rigtig ind i den øvrige spillestil. Til gengæld passer det godt til faderens kvaler om, hvorvidt forældrene nu tog det rigtige valg.

Mari Lassen Kamsvaags fine scenografi fungerer bedst, når vi er i heksens hus, hvor den både er sjov og overraskende. Men den er også fint hjemme hos Hans og Grete i det lille hus og i skoven. Det største problem er dog, at de fine enkeltdele ikke rigtig får lov at spille sammen som et samlet hele.

Denne version af Hans og Grete kommer derfor ikke helt i mål i forhold til fortællingen og dens mange evigt aktuelle og vigtige temaer. En flot scenografi, som fungerer godt i brudstykker, og i øvrigt fine skuespilpræstationer, holder dog forestillingen oppe. Men vil man opleve den fine version af eventyret, er det måske bedre at ty til Brdr. Grimms forlæg.

Aalborg Teater, Store Scene, Jernbanegade 11, 9000 Aalborg

Spilleperiode: 23. januar-14. marts 2020

Set den 25. januar 2020

Fotos: Lars Horn

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Mette Klakstein, Østen Borre Simonsen, Karla Rosendahl Rasmussen, Casper Juel Berg og Jørgen W. Larsen

Forfatter: Brødrene Grimm

Instruktør: Martin Nyborg

Scenograf: Mari Lassen Kamsvaag

Koreograf: Kasper Ravnhøj

Lysdesign: Mia Willett

Lyddesign: Kristian Berg

Varighed: Ca. 1 time og 10 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *