Teaterblik: Offentliggørelse af Det Kongelige Teaters program for sæson 2019/2020

Af Henriette Devantier

Foråret spirer, og det er atter blevet tid til, at Det Kongelige Teater offentliggører deres program for den næste sæson – altså 2019/2020. Programmet blev præsenteret i Operahusets foyer på en solrig torsdag formiddag. Til stede var pressemødets konferencier og teaterchef Kasper Holten samt operachef John Fulljames, balletmester Nikolaj Hübbe og skuespilchef Morten Kirkskov. Pressemødet blev skudt i gang med ”Drikkesangen” fra operaen ”La Traviata” fremført af Det Kongelige Teaters operakor – og jeg kan allerede nu løfte sløret for, at denne klassiker af en opera også er på repertoiret for næste sæson.

Sæson 2019/2020 er de store følelsers år. Fordybelse, eventyr, kærlighed, krig, smerte er blot nogle af nøgleordene for den kommende sæson. I sin introduktion sammensmeltede Kasper Holten alle disse nøgleord til ét: ”Hjerteblod”, som han beskriver som værende formålet med hele næste sæson. Det Kongelige Teater har en stor ambition og selvtillid – både på egne vegne men også på kunstens vegne.

Teatret ønsker at nå endnu bredere ud. Alle tre kunstarter vil udfolde sig i hele landet i løbet af den næste sæson, og Det Kongelige Teater ønsker, gennem kunsten, at række ud til høj som lav og tale til så mange mennesker som muligt.

Opera

Operachef John Fulljames præsenterede et rigt program for næste operasæson, der repræsenterer en bred smag. Programmet dækker mere end fire hundrede års musikhistorie, og byder på mesterværker af Monteverdi, Mozart, Verdi, Wagner og Strauss.

Men sæsonen omfatter også to lyslevende danskere: Hans Abrahamsens nye opera ”Snedronningen” er inspireret af H.C. Andersens eventyr med samme titel, samt den ny-iscenesatte opsætning af Poul Ruders’ ”The Handmaid’s Tale”. Operaprogrammet for den kommende sæson rummer såvel både klassikerne men også et fornyet program.

Hele opera- og koncertprogrammet for næste sæson ser således ud:

Carmen / Barberen i Sevilla / Snedronningen / Così fan Tutte / Sweeney Todd / La Traviata / Idomeneo / Orfeus / Ariadne på Naxos / The Handmaid’s Tale / Postcard from Morocco / Liebestod / Eugen Onegin / Corpo Surreal / Bortførelsen fra Seraillet / Dødens købmand / Det Kgl. Kapel spiller Mahler / Abrahamsens fornemmelse for sne / Tristan og Isolde / Det Kgl. Kapel og de mest elskede klassikere / Stjernekoncert med Nikolaj Szeps-Znaider og All Stars / Det Kgl. Teaters store julekoncert / Det Kgl. Kapels nytårskoncert / Det Kgl. Kapel og den klassiske verden / Det Kgl. Operakor i spotlight / Det Kgl. Kapel på 1001 nats rejse / Koncert med Operaakademiet / Recital med stjernesopranen Lise Davidsen

Operaprogrammet lever op til at være et rigt program, som John Fulljames beskrev det. Jeg glæder mig særligt til ”Così fan Tutte” og ”La Traviata”, der begge har en helt speciel plads hos mig. Men jeg er i den grad også spændt på ”The Handmaid’s Tale”, som særligt i den seneste tid har opnået popularitet gennem serien af samme titel på HBO. Jeg kan forestille mig at denne opsætning vil lokke flere unge mennesker i Operaen.

Ballet

Balletmester Nikolaj Hübbe efterfulgte John Fulljames, og præsenterede den kommende sæsons balletprogram. Den Kongelige Ballet ønsker at fortælle historier om universelle temaer som længsel, sorg, kærlighed og had næste sæson. Men der må også godt være plads til det skæve og fjollede, fortalte Nikolaj Hübbe.

Forbyttede troldebørn, en baronesse på savannen, kunstig intelligens, fræk Sinatra-dans og meget, meget mere er på programmet næste sæson. Balletten kommer vidt omkring. Den Kongelige Ballet ønsker at vise publikum alt det, balletten formår i alle dens afskygninger og i al dens forunderlige og fascinerende væsen.

Hele balletprogrammet for næste sæson ser således ud:

Spar Dame / Kom Bamse, nu balletter vi! / Blixen / Nøddeknækkeren / Ballet de Luxe / Hübberiet / Mahlers 3. symfoni / Come Fly Away / Kentaur / Et folkesagn / Corpus + Roskilde Festival / Corpus Dogma / Corpus Episodes: Mother / Corpus Fredagsbar: Choreography Exposed / Nederlands Dans Theater / Romeo og Julie / Nova Carmen / Dansk Danseteater

Balletten præsenterer et program med knap så mange af de store nyheder. Men taget programmet i betragtning som helhed, gør det bestemt ikke mig noget! Balletten har formået at sammensætte et program med de balletter, publikum har efterspurgt længe. ”Spar Dame”, ”Nøddeknækkeren”, ”Come Fly Away” og ”Et folkesagn” er alle store klassikere på Den Kongelige Ballets repertoire, som jeg særligt glæder mig til at gense. Og det er netop klassikerne mange gerne vil opleve! Jeg er også spændt på den nye ”Blixen” af koreograf og solodanser Gregory Dean. Den Kongelige Ballets ambitioner for næste sæson tegner godt!

Selvom jeg er uden for målgruppen, ville jeg dog ønske, at Den Kongelige Ballet ville forny sig, hvad angår børneballetten i efterårsferien. ”Kom Bamse, nu balletter vi!” havde egentlig spillet for sidste gang på Gamle Scene i 2018, men efter utallige opfordringer fra forældre, bedsteforældre m.m. kommer den nu tilbage igen. Jeg synes, det er på tide, at ballettens yngste publikummer får lov at opleve, at der findes andre børneballetter end ”Kom Bamse, nu balletter vi!”.

Skuespil

Skuespilchef Morten Kirkskov afslørede som den sidste næste sæsons program for skuespil. Skuespilsæsonen byder på stærke, rørende, musikalske og sjove forestillinger for alle – både børn og voksne. Temaerne for programmets forestillinger handler om, hvordan det er at være menneske – i krig og i kærlighed.

Hele skuespilprogrammet for næste sæson ser således ud:

Adressaten ubekendt / Cyrano de Bergerac / Brødrene Løvehjerte / Riget / Mutter Courage og hendes børn / Lazarus / Symposion – en hyldest til Eros / Penthesilea – krig mellem kønnene / Jeg løber / Richard III / De urolige / Den kroniske uskyld / Stå fast / Nye rejsende / 2xKGL Dansk: Jello Shot og Googleren / Hobitten

Jeg har aldrig været den helt store ”skuespilgænger”. På min banehalvdel har det altid været operaen og særligt balletten, der har været i centrum. Men da Morten Kirkskov præsenterede dette program for mig, fik jeg blod på tanden! Jeg fik vækket min appetit for skuespil. Og særligt ”Cyrano de Bergerac”, ”Brødrene Løvehjerte”, ”Riget”, ”Richard III” og ”Den kroniske uskyld” fanger min interesse.

Dette spændende, sammenhængende og appetitvækkende program kan publikum vente for næste sæson på Det Kongelige Teaters scener. Der er noget for enhver smag. Det Kongelige Teater formår næste sæson at forny sig, ved at præsentere publikum for nyopsætninger, samtidig med de har lyttet til publikums ønsker, og bringer mange af klassikerne tilbage. Der er ingen tvivl om, at Det Kongelige Teater har noget på hjerte. Uanset om der er nogle politikere, der kalder Det Kongelige Teater for elitært, er dette program et levende bevis på hvor favnende og bredt vores nationale scene når ud.  Og som Kasper Holten afslutningsvis gjorde klart, har Det Kongelige Teater en iver for at komme ud i landet med dette program, for kunst gør vores verden større.

Læs mere om den nye sæson her og se videoen fra dagens præstation her.

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Teaterblik: Anbefaling: Det Kongelige Kapels Nytårskoncert 2019

Af Julia Bielefeld Det Kongelige Kapels Nytårskoncert var et brag af en fest som ...

Teaterblik: Mungo Park har indtaget København

Af Christian Skovgaard Hansen Mungo Park har til dagligt base i Allerød. Teatret er ...

Teaterblik: Aspiranteriet, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier   For fjerde år i træk byder Det Kongelige Teaters balletaspiranter ...

Teaterblik: Førstehjælp til operajomfruer, Opera Hedeland

Af Christian Skovgaard Hansen Opera opfattes af mange som noget svært og utilgængeligt. Nu ...

Teaterblik: Året der gik 2019

Af Christian Skovgaard Hansen Kalenderen siger nu 2020, og vi har derfor set på ...