Anmeldelse: Crazy Christmas 2018 – Fogg’s Off!, Tivoli (London Toast Theatre)

Anmeldt af: Cecilie Work Buhelt og Christian Skovgaard Hansen

 

Siden 1982 har Vivienne McKee fyret vittigt op under danskernes julestemning, og hun og ikke mindst Crazy Christmas Cabaret har med 36 års forskellige forestillinger fæstet sig som fast juletradition blandt mange danske familier. En tradition som skulle have ophørt sidste år efter den 35. forestilling, men takket været et trofast og ihærdigt publikum, som ikke vil undvære deres juleportion af lette vittigheder, så kan du i år opleve Crazy Christmas’ udgave i form af Fogg’s off!

Fogg’s Off! er – i meget grove træk – baseret på Jules Vernes kendte værk fra 1873 ”Jorden rundt på firs dage” om Phileas Fogg, som grundet et væddemål drager ud på en jordomrejse på tid. I en moderne tid, hvor feminismen sidder i førersædet og overhaler indenom, så bliver Phileas i denne Crazy Christmas udgave slået ud på første dagen og ligger i koma de næste 79 dage. Phileas’ søster Phillippa må derfor iklæde sig broderens beklædning og fuldføre væddemålet. Med på rejsen følger tjeneren Pas-nu-på samt tanten Wilhemina Wobblebottom, og sammen kæmper de ikke alene mod tiden, men også mod kommissær Archiblad Fix, som vil forhindre Fogg i at vinde væddemålet.

På ægte talk-show-manér anvises publikum til at ”buh’e” af skurken og råbe ”hurra” for helten. Inddragelsen af publikum udgør vanen tro en stor del af showet, og interaktionen bliver plejet gennem hele forestillingen. Traditionen tro bliver en fra publikum budt op på scenen og bliver iklædt kostume og karakter. Denne aften bød på en yderst veloplagt gæst, som medspillede og lod sig hengive til sin karakter, hvilket resulterede i en sjov og veludført sketch. Det kan dog ikke forventes, at alle stolevarmere er lige villige ved tanken om scenespil. Publikumsinteraktionen føltes dog mindre i år end i de foregående år.

Forestillingen holder også i år sine ca. 2 timer og 45 minutter inkl. pause. Det er desværre ganske enkelt for længe. Humoren og satiren spiddes ikke nok, og nogle af passagerne trækkes lidt vel langt ud. Det, der redder den del af forestillingen i år, er Vivienne McKees glimrende og ikke mindst velfungerende og – i år – sammenhængende rammehistorie. Til forskel fra de tidligere år ser vi dog ikke hende selv på scenen denne gang. Nogen af traditionerne er derfor brudt – vi ser derfor heller ikke rollen ”Dr. Bent Van Helsingør” i år.

Forestillingen bød på sjov og spas, men også musikalske indslag, som løftede hele forestillingen. Kendte ørehængere fik tilføjet skøre twist i skøre kontekster med skøre personligheder. Sangvalgene var yderst opløftende og overraskende, hvilket løfter den ellers forudsigelige genre og tilføjede en anden komik end den platte og britiske humor, som forestillingen ellers dufter af. Særligt kommentarerne til Storbritanniens Brexit-situation og USA’s præsident Trump er skarpe. Det er i disse højaktuelle scener, at årets Crazy Christmas: Fogg’s Off! rigtig bliver skarp – og sjov! Det kunne derfor være ønskværdigt, at den type indslag havde fået et lidt større fokus, men andre dele af historien kunne have været barberet lidt ned.

På bedste De Nattergale-manér bidrog det fordanskede engelsk med skudsikre latterbølger, og ”that was really fat”. Scenograf Kirsten Brink overraskede også med små, uventede og unægtelige platte udskejelser, som prikkede til lattermusklerne og fik smilehullerne frem hos publikum. Applaus til de flotte kostumer, som ligesom scenografien fløj af og på, ind og ud og tog os med på jordomrejsen på godt og ondt.

De medvirkende udstrålede entusiasme og talent, hvilket altid er en fornøjelse at være vidne til. Det er et ærekært hold, som står bag forestillingen, og alle har fingeren på pulsen, hvad angår aktuelle emner og tendenser. Særligt må Katrine Falkenberg som Phillippa fremhæves, som med den rette mængde energi, viljestyrke og charme giver os en både slagkraftig og morsom kvindelig version af Phileas Fogg. Andrew Jeffers’ ”The Dame”-figuerer er også i år et hit, uanset om han er i det ene eller andet mere og mere opfindsomme og kugleskøre outfit.

Desværre formår forestillingen ikke at fremkalde fuldstændigt ærlige grin, men et crazy show som dette teer sig nok bedst ud inden en julefrokost eller efter et par ”ganeskyllere”, hvor den kritiske sans og intelligente humor erstattes af hangen til det sjofle, platte og underholdende. Men traditionerne er holdt i hævd – selvom de har fået et par kærkomne indspark.

 

London Toast Theatre

Tivoli, Glassalen, Vesterbrogade 3, 1620 København V

Spilleperiode: 7. november 2018-5. januar 2019

Spiller herefter i perioden 9.-12. januar 2019 i Hermans, Tivoli Friheden, Århus

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.tivoli.dk/da/kultur+og+program/teater/2018/crazy+christmas+foggs+off

Medvirkende: Katrine Falkenberg, Rikke Hvidbjerg, David Bateson, Andrew Jeffers, Bennet Thorpe, Jeff Bond og Henrik Lund

Musikere: Stuart Goodstein, Søren B. Petersen og Tom H. Olsen

Instruktør og dramatiker: Vivienne McKee

Scenografi og kostumedesign: Kirsten Brink

Komponist: Stuart Goodstein

Producent og arrangør: London Toast Theatre

Varighed: Ca. 2 timer og 45 minutter inkl. pause

Forestillingen spilles – som altid – på letforståeligt engelsk – og lidt dansk.

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: The Black Rider, Betty Nansen Teatret

Af Christian Skovgaard Hansen Se forestillingen, hvis du kan lide Tom Waits’ glimrende musik, ...

Anmeldelse: Ottetusinde, Teatret Svalegangen

Af Lea Damgaard   ”Aarhus – Danish for progress – English for bullshit!”   ...

Anmeldelse: Shakespeare Unplugged, That Theatre Company

Af Mia Søndergaard   ’Shakespeare Unplugged’ er en humoristisk og skøn form for totalteater ...

Anmeldelse: Tribadernes nat, Grønnegårds Teatret

Af Christian Skovgaard Hansen Odd Fellow Palæets Have danner også i år rammen om ...