Anmeldelse: The Woman in Black, Krudttønden, That Theatre Company

Af Julie Vad B. Madsen

 

Kan man laver en gyserroman og en gyserfilm om til teater? Ja det kan man godt! That Theatre Company lykkedes med deres The Woman in Black, som netop nu genopsættes på Krudttønden.

Har man ikke læst bogen eller set filmen skal man lige ind i plottet. En midaldrende mand, Arthur Kipps, opsøger et teater og en professionel skuespiller, for at få hjælp til, at fortælle en historie. En historie om skrækkelige begivenheder, som fandt sted da han var ung. Skuespilleren sætter sig for at hjælpe ham. Sammen fortæller de historien om, hvad der skete mange år tidligere. Skuespilleren spiller hr. Kipps som ung, mens hr. Kipps spiller alle andre karakterer han mødte dengang.

Det er dermed kun tre skuespillere på scenen i alt, når den sortklædte kvinde medregnes. Men de gør alle tre, Ian Burns, Benjamin Stender og Christina Hildebrandt, et imponerende stykke arbejde, og det er meget let at følge, når de skifter roller. Der er lidt humor involveret i begyndelsen, mens skuespilleren skal lære hr. Kipps at spille skuespil.

Der bliver gået frem og tilbage mellem nutiden, hvor skuespilleren og Kipps diskuterer fortællingen, og selve fortællingen, som går på, at Kipps skulle hjælpe med at få orden i papirerne for en afdød enke. Han kommer til en lille engelsk by, hvor han møder en tavshed fra byboerne omkring den afdøde enke, hendes liv og hendes gods. Kipps optræden ved hendes begravelse og hans besøg i hendes gods byder på underlige lyde og synet af en sortklædt kvinde.

Der er en langsom opbygning til selve gyset, hvilket kan få første akt til at virke lidt lang. Der er mange spørgsmål, som kræver svar, før man helt er med på historien. Dette bliver der lavet om på i anden akt. Her får vi at vide, hvorfor det er så vigtig for hr. Kipps at få fortalt sin historie, og hvem den sortklædte kvinde er, og der kommer en del jumpscares samtidig med, at scenen bliver mørkere, og stemningen mere dyster. Jeg sad personligt i sidste halvdel af anden akt og kiggede ned i jorden, da jeg synes, at det var for uhyggeligt at se den sortklædte kvinde komme frem, og jeg overvejede at holde mig for ørene for at holde gyserlydene ude.

Forestillingen slutter også på en cliffhanger og frygt, som er flot foreneligt med hele stykkets opbygning og gør dig bange for at se den sortklædte kvinde.

Synet af den sortklædte kvinde vækker i første akt gisp hos publikum, men udvikler sig hurtigt i anden akt til højlydte skrig! Mystikken, og især forklaringen af hvem den sortklædte kvinde var, druknede næsten i publikums skrig, hvilket er hverken skuespillere eller producenterne skyld, men det skruede ekstra op for fokusset på hvornår næste chok kom og overdøvede desværre noget af fortællingen. Men gyset havde stor virkning på det publikum, som jeg så stykket med, som var denne dag var skoleklasser.

Stykket har alle de klassiske elementer fra en gyserfilm. Den ensomt gamle dame, der dør og efterlader sig et forladt gods, kirkegården, isoleret marskland, gådefulde byboer, hemmelige breve og et dødt barn, som en mor søger hævn over. Alt sammen skabt på en scene med ganske få rekvisitter, en dør og oplysning af vægge og stof tilsat en dyster scenebelysning tangerende til helt mørkt. Ved at scenerummet på Krudttønden er småt, er publikum tæt på, og man kan derfor se al mimikken, og uhyggen kommer dermed tættere på.

Forestillingen er velskrevet og vellykket som gyserforestilling, som får grebet publikum og får dem til at gemme ansigtet hos sidemanden, skrige eller holde om hinanden. Mit råd er derfor ikke at se stykket alene og at lade vær med at gå alene hjem gennem en mørk gade bagefter, for der er gys for alle pengene. Jeg vil klart anbefale forestillingen til alle, som kunne tænke sig at opleve, hvordan teater kan blive en gyser.

Stykket er dog på (letforståeligt) engelsk, hvilket man selvfølgelig skal forstå, for at kunne få hele oplevelsen med.

 

That Theatre Company

Krudttønden, Serridslevvej 2, 2100 København Ø

Spilleperiode: 24. oktober-24. november 2018.

Set den 24. oktober 2018

Foto: That Theatre Company

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://that-theatre.com/?page_id=33

Medvirkende: Ian Burns, Benjamin Stender og Christina Hildebrandt

Instruktør: Barry McKenna

Bearbejdelse: Stephen Mallatratt

Skrevet af: Susan Hill

Varighed: Ca. 2 timer og 20 minutter inkl. pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (1)

  • Ian Burns

    Tusind tak Julie. Håber vi ses igen til vores næste stykke ART af Yazmina Reza (feb 20-March 23)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Hamlet, Odense Teater

Af Mette Herschend   Jeg er splittet, da jeg forlader Odense Teater: På den ...

Anmeldelse: Det Der eR, Husets Teater

Af Jonas Gudmand Karen-Lise Mynster leverer her en pragtpræstation, som bør være obligatorisk for ...

Anmeldelse: En dygtig pige, tak!, Forscenen, Skuespillerakademiet

Af Marie Kirkfeldt Ankersen, gæsteanmelder   Jeg har denne aften været i selskab med ...

Anmeldelse: COVER, Location X

Af Caroline Schrøder   En gruppe skatere har overtaget indgangen til Godsbanen. Enkelte har ...

Anmeldelse: Et latterligt menneskes drøm, TELL to JOY/Kapellet på Assistens Kirkegård

Af Christian Skovgaard Hansen ●●●●●○ Teaterkompagniet TELL to JOY opfører forestillinger med udgangspunkt i ...