Anmeldelse: En kat i en tom lejlighed, Bådteatret (Teater9Liv)

Af Helene Franch

Jeg foretrækker ligesom Szymborska katte. Jeg foretrækker dem grå fremfor orange. Jeg foretrækker øl og grankogler fremfor kastanjer (hvis jeg altså skal vælge). Jeg foretrækker at vride de der træskaller af, en efter en…. Jeg foretrækker spørgsmål frem for svar, fordi ”kan man overhovedet tale om en orden af en slags, / hvis man ikke engang kan skubbe stjerne til side / for at blive klar over, hvilken af dem der lyser for hvem?”

”Jeg ved det ikke”. Det er den polske digter Wisława Szymborska yndlingssætning, fortalte hun i sin Nobelpristale. Jeg havde aldrig hørt om hende, og jeg kender, så vidt jeg lige ved, ikke nogen, der rigtig har. Bodil Lassen, der er stykkets eneste skuespiller og idéudvikler, var også nærmest snublet over forfatteren, da hun læste Torben Broströms nekrolog efter Szymborska død i 2012. Teater9liv genopsætter på Bådteatret noget så usædvanlig som en poesi performance af samme navn som digtsamlingen En kat i en tom lejlighed. Jeg synes det var rørende og humoristisk, præget af den tomhed, som også titlen indikerer. For tomt vil jeg måske spørge?

Hele tiden er der en tilfældig og naiv snublen sig rundt i verden. Hvad kan man gøre? Lægge sig henover en mennskestor bamserotte og fundere over, hvad man foretrækker? Skrive divorce på væggen med dyrets fede hale? Blive helt salig over at se på børnebilleder af en nuttet dreng i kjoleliv (hr. og fru. Hitlers bedårende søn)? Hvad mon han bliver til? Læge? Gruble lidt over det? Ryge en cigaret? Drikke sort kaffe?

”I’m talkin to the shadows / One o’clock till four / And Lord, how slow the moments go / When all I do is pour / Black coffee.” Ella Fitzgeralds smøragtige stemme fylder det mørke rum, mens Lassen danser rundt med udslået hår, cigaret og kaffe i sine hænder. Jeg ser hele setuppet som en leg med klicheen om den ensomme, intellektuelle kattedame, der laver random ting i sin mørklagte lejlighed. Se! Nu løfter Lassen en tallerken med en malet fisk på fra gulvet, placerer den et andet sted på gulvet, mens hun synger (åååååååhhhhh) og et spot tændes. Så videre til næste tallerken. Så læse et digt, mens hun holder den enorme rottebamse i poten. Så danse lidt rundt.

Det kan godt være det er noget jeg forestiller mig, fordi jeg vidste jeg opholdt mig på en båd, men havde hele tiden en svagt gyngende fornemmelse, vel en form for lethed, der passede særligt fint til stykkets diffuse karakter. Rummet var sortmalet og forholdsvist tomt. Rotten i hjørnet, der nogle gange trilles henover scenegulvet, en mellemrumstastsbænk, nogle små (katte?)lemme med bøger og kaffe i. Kirsten Thomsens scenografi er velvalgt og virkningsfuld, men for min skyld måtte det godt have været endnu mere simpelt, måske bare den store rotte og digtsamlingerne, Lassen læser fra, så fokus netop kunne være på teksterne.

Den her simpelhed jeg efterspørger, kunne jeg også have ønsket mig i skuespillet. Så tror jeg, ordene ville stå mere klare, tvetydige og dermed endnu stærkere. Lassen charmerer enormt og har min fulde opmærksomhed hele vejen igennem, men det er som om, den form for lidt karikeret skuespil forhindrer mig i at leve mig fuldt ind i det skøre univers (hvilket jeg virkelig gerne ville!). Jeg ved ikke om det er forfængelighed eller et aktivt valg, men det blev lidt for meget karikeret-kattekvinde-kliche til min smag.

En kat i en tom lejlighed er en finurlige oplevelse, nogle gange sårbar andre gange præget af katteagtig vildskab. Jeg kan mærke, at der virkelig er blevet tænkt over tingene, hvilket resulterer i, at poesi performancen formåede at være harmonisk i sin sprængte form. Som de der utætte grænser, hun beskriver i et af digtene, drysser ordene vilkårligt nedover en. Men hvem Szymborska er for en, ved jeg stadig ikke. Og sådan skal det også bare være.

Teater9Liv

Bådteatret, Nyhavn 16, 1051 København K

Spilletider: 6.-9. maj 2021