Anmeldelse: The Batsheva Ensemble: Decadance #22, Østre Gasværk Teater (København Danser)

Af Ida Spedtsberg

I denne weekend skød dansefestivalen København Danser sæsonen i gang med den meget afventede forestilling Decadence #22 af det verdenskendte israelske kompagni The Batsheva Ensemble. Og selvom din chance for at opleve dem for denne gang desværre er forbi, når du læser dette, så fortjener ensemblets ekstraordinære performance at blive markeret.

”I’ve been Batsheva Baptised” var der nogle, der skrev på Instagram kort efter premieren. Og jeg har det på samme måde. Vidste jeg, at jeg skulle opleve et ambitiøst, talentfuldt kompagni i et sammensurium af kompagniets mest anerkendte koreografier? Ja. Forventede jeg at blive suget ind i et univers hvor humor og intimitet rakte helt til bagerste række af Østre Gasværks enorme scenerum? Nej.

I et nyligt interview med Ulrik Birkkjær og Thomas Mieth (læs mere i vores Spotlight her), de kunstneriske ledere af København Danser, forklarede Ulrik, hvor mange anstrengelser det har krævet at få Batsheva Ensemblet til København. Hele to runder af Covid-19 kom i vejen, og det var derfor med synlig glæde i stemmen, at han præsenterede Decadence #22 på scenen – endelig.

Decadence #22 er en form for best-of-forestilling i stilarten Modern Dance, hvor de største værker fra The Batsheva Ensemble og Batsheva Dance Company støves af og vises frem. Nogle gange, som de var. Andre gange med nye tilføjelser. Ifølge skaberen bag kompagnierne, den prisbelønnede Ohad Naharin, er det netop et af formålene: ”Decadance er stedet, hvor vi fejrer vores repertoire, en legeplads, hvor vi lægger til eller trækker fra. Det giver os mulighed for at anskue vores værker fra nye synsvinkler. Først og fremmest elsker jeg, at Decadance giver danserne mulighed for at danse deres egen fortolkning af trin og bevægelser. Det giver sublime øjeblikke.”

Og netop den personlige fortolkning og frihed er vigtig i Ohad Naharins værker, der alle baserer sig på hans eksperimenterende trin- og kropssprog GAGA, som øger bevidstheden om kroppens fysiske muligheder og vækker stærke følelser. Følelser er der mange af i forestillingen. Jeg storgriner. Jeg bliver rørt til knoglerne. Jeg mærker passionen og budskaberne hæsblæsende i en blanding af genial koreografi og sublim teknisk eksekvering.

Jeg har ikke en finger at sætte på nogle af koreografierne. Så i stedet vil jeg fremhæve de tre, der stod stærkest for mig. Den første er værket ”Seder” fra 2007. Et høj-energi værk med intrikate armbevægelser, symmetri og masser af det karakteristiske GAGA-trinsprog. Værket åbner aftenen og det er en eksplosion af talent, der sætter niveauet ekstremt højt.

En anden ting, der overrasker, er publikumsinvolvering. Midt i forestillingen inviteres 17 tilfældige publikummer op på scenen til pardans med de 17 ensemble-medlemmer. Amatørdanserne bliver grebet af ensemblet energi, og snart snurres, twistes og danses der på livet løs, mens publikum klapper og hepper på livet løs. Det klareste eksempel på, hvordan dans inspirerer på tværs af både alder og kunnen. Det skal opleves live, for det lyder tamt på papir. Men det lille intermezzo var rørende og nærværende, og, kunne jeg høre blandt publikum bagefter, et af de helt store samtaleemner.

Hen mod slutningen fik vi, alle os dansenørder, det vi havde set mest frem til: Koreografien Echad Mi Yodea. Også kendt som stoledansen. I en halvcirkel til de gentagende lyde af en hebraisk børnesang kaster alle danserne sig ud i en vanvittig kanon, der kun går op, op, op. De springer på stolene, kaster sig på gulvet, og flår tøjet af mod midten. Alt sammen i den samme gentagende rytme og med en kraft, der tager pusten fra en. Find den på YouTube. Seriøst. Jeg lover, du vil ikke fortryde det.

Og YouTube er så det, der kan fylde Batsheva-tomrummet, mens ensemblet drager videre på deres Europa-tour. Men når de er tilbage (vi kigger på jer København Danser), så er jeg i hvert fald at finde blandt publikum. Og er du bare en smule interesseret i moderne dans, knivskarpe følelser og finpudsede kunstnere, så ses vi på tribunen.

Hvis ikke du kan vente så længe, så kan det være, vi mødes til næste etape af dansefestivalen: ”Les Etoiles” fra Pariseroperaen. De spiller nemlig allerede næste weekend og er lige så højt på min kunstneriske bucket list.

The Batsheva Ensemble (København Danser)

Østre Gasværk Teater, Morten Grunwalds Plads 1, 2100 København

Spilleperiode: 27.-28. maj 2023

Set den 28. maj 2023

Lyst til at læse mere? Se nærmere her:

Medvirkende: Dansere: Gili Yaniv Amodai, Adi Blumenreich, Maya Botzer Simhon, Emil Brukman, Holden Cole, Lounes Landri, Bo Matthews, Mermoz Melchior, Roni Milatin, Kylie Miller, Dor Nahum, Sofiia Pikalova, Adi Schwarz, Ido Toledano, Naomi Turnpo, Annika Verplancke, Mika Goren, Niv Kabiri, Ori Mbazbaz og Leann Reizer.

Koreograf: Ohad Naharin

Lysdesign: Avi Yona Bueno (Bambi)

Kostumedesign: Rakefet Levi