Anmeldelse: Hamburg Ballet – The World of John Neumeier, Tivoli (Hamburg Ballet)

Anmeldelse: Hamburg Ballet – The World of John Neumeier, Tivoli (Hamburg Ballet)

Af Ida Spedtsberg

Havde det været for meget, hvis jeg opførte en selvbiografisk hyldest-galla til mig selv? Ja. Kan man tillade sig det, når man hedder John Neumeier og er en af de største nulevende koreografer og ovenikøbet er 85 år? Også ja.

Hamburg Ballet – The World of John Neumeier er en generøs størrelse af en balletgalla. I 3 timers bravour-tempo får vi smagsprøver fra hele 14 værker af Neumeiers imponerende repertoire. Og her er alt fra publikumsfavoritter som ”Romeo og Julie” og ”Kameliadamen” til nyere værker som ”Anna Karenina” og ”Ghost Light”.

Gallaen, på invitation fra Peter Bo Bendixen, er en hyldest af den amerikanske koreograf, danser og instruktørs 50-årige karriere. For John Neumeier er en af de største i ballettens verden, og trods hans mangeårige virke i Hamburg Ballet, så har han haft uløselige bånd til især Den Kongelige Danske Ballet, som indtil for nyligt har danset hans værker i årtier.

En kontrovers i 2022 over værket ”Othello” satte en stopklods for samarbejdet, og måske det har haft en indflydelse på netop denne galla. ”Othello” var i hvert fald på programmet. Trods eller tilfældighed – ingen ved det.

The World of John Neumeier har i sandhed hovedpersonen i centrum. Neumeier er på scenen i mere eller mindre alle tre timer, hvor han deler tanker, inspiration og anekdoter om de udvalgte værker. Stilen fungerer godt og er interessant for både ballet-connaisseurs og dem, der ikke er familiære med ham. Og sammen med de mange dansere fra Hamburg, understøttet af de største komponister gennem tiden og med stor støtte fra den kulturelle elite – inklusiv Hendes Majestæt Dronning Margrethe – er det virkelig en festaften, der kulminerer i stor applaus.

Med John Neumeier følger Hamburg Ballet. Et anerkendt dansekompagni, der blandt andet har vores helt egen danske solodanserinde Ida Praetorius som frontfigur. Og, hvis rygterne taler sandt, også fra næste sæson den danske solist Charlotte Kragh.

Netop Ida Praetorius’ ”Kameliadamen” vil jeg fremhæve som et højdepunkt, men generelt er Neumeiers legende, intuitive trinsprog dragende ligegyldigt værket, og denne forestilling er et vidnesbyrd derpå.

Hele 14 styks topklasse-balletter bliver det til. Skabt igennem 50 år – og med en bredt udsnit af både det moderne og det klassiske. At omsætte følelser til det kropslige er Neumeiers force. Og det ser vi i Claras ungdommelige øjne i ”Nøddeknækkeren”, men også uddraget fra ”Nijinsky” hvor krig og krise præger scenens mange råt-klædte dansere.

Fortællestilen med hovedpersonen i centrum, kan måske virke en tand for meget for nogen. Det er Neumeier med Neumeier på. Men det er så glædeligt at se, at vi i Danmark stadig fastholder en relation til en af ballettens største stjerner. Og koreografien taler for sig selv i alle 3 timer.

Hamburg Ballet

Tivoli, Koncertsalen, Vesterbrogade 3, 1630 København V

Spilleperiode: 16.-18. maj 2024

Set den 16. maj 2024

Fotos: Kiran West

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.tivoli.dk/da/kultur-og-program/teater/2024/hamburg-ballet–the-world-of-john-neumeier

Medvirkende: Dansere fra Hamburg Ballet m.fl.

Koreografi: John Neumeier

Orkester: Tivoli Copenhagen Phil

Komponister: Leonard Bernstein, George Gershwin, Pjotr Ilítj Tjajkovskij, Johann Sebastian Bach, Richard Wagner, Franz Schubert, Arvo Pärt, Sergei Prokofiev, Simon & Garfunkel m. fl.

Varighed: Ca. 3 timer inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *