Anmeldelse: I love musicals 2, Sander&Rønnow (turné)

Forestillingens titel er ’I love musical 2’, og som titlen antyder, er det en opfølger til ’I love musicals’, der turnérede rundt i Danmark i efteråret 2014. Jeg elsker musicals, og er du også til musicals er forestillingen bestemt seværdig. ’I love musicals 2’ er en musicalteaterkoncert, og vi stifter bekendtskab med en række mere eller mindre kendte musicalhits.

Efter en flot overture præsenteres alle de 4 dygtigere mucialkunstnere – denne gang Preben Kristensen, Maria Lucia, Søren Launbjerg og Amalie Dollerup. De behøver næppe en større præsentation, og de gør det alle 4 flot, selvom Maria Lucia og Preben Kristensen er i front både hvad angår udstråling og stemme. Herefter starter vi med ”There’s no business like showbusiness” fra ”Annie get your gun” i en dansk oversættelse. ”Teater er der, hvor vi fascineres; glemmer tid og sted…” synges der.

Gennem forestillingen præsenteres vi for det ene musicalhit efter det andet. Hver enkelt sang dramatiseres med få enkle virkemidler, og selvom sangene står alene, er de alligevel bundet sammen gennem små historiebidder. Der er ingen fancy scenografi, men der er alene små kostumeskift og brug af få, enkle rekvisitter. Det er musikken og sangene, der er i højsædet her.

I-Love-Musicals-2-pressefoto-lowres

Forestillingens 1. akt er stille og pæn, næsten for pæn. Det er dog værd at fremhæve de 3 numre i rap: Amalie Dollerups ”Popular” (”Wicked”), Maria Lucia og Søren Launbjergs ”A whole new world” (”Aladdin”) og Preben Kristensens ”Mr. Cellophane” (”Chicago”). Men det er i forestillingens 2. akt, at det rigtig rykker, og hvor den rigtige musicalstemning indfinder sig. Preben Kristensens ”Reviewing the situation” (”Oliver!”) og Maria Lucias ”Memory” (”Cats”) synges, så man næsten blæses bagover. (Og så kan man kun håbe på, at nogen snart opsætter ’Cats’ igen! – denne anmelder mindes ikke, at den har været sat op på et større dansk teater, siden Det Ny Teater satte den op i 2002.). Hele forestillingens største triumf er dog 2. akts store rock musical medley, hvor alle 4 kunstnere rigtig får lov at folde sig ud.

Samtidig er det en fornøjelse at vi på scenen kan opleve det 17 personer store orkester under Mikkel Rønnows ledelse. Normalt er orkestret gemt væk i orkestergraven eller bag scenen, men her er vi vidne til ”maskinrummet”, som komplementerer de 4 sangere og skuespillere flot. Fascinerende!

Det er dog samlet set et flot udvalg af musicalhits, og man kan ikke klandre idémændene bag det foretagne sangvalg. Det er naturligvis altid en afvejning mellem de kendte og de mere ukendte musicalhits. Det er en balancegang at ramme den rette mængde af begge dele, men min ledsager og jeg var enig om, at vi gerne havde set lidt flere af de kendte musicalhits, eller at vi havde hørt mere til nogle af de sange, som var samlet i det store rock musical medley.

Idémændene skal dog have stor respekt for at udvide vores musicalrepertoire. Alt i alt er der tale om en stor musicalaften, og de 2 akter af hver ca. 65 minutter går forbavsende hurtigt. Vi beruses af forestillingens flot fremførte musik og sange, og som der synges i ”There’s no business like showbusiness”, så glemmer vi tid og sted og underholdes på bedste vis. Men vi kan blot konstatere, at vi – som medlemmer af den lidt yngre del af publikum – har nogle store huller i vores musicalkendskab!

En anke på aftenen er dog Falconer Salen. Lyden er ikke ideel, og vi oplevede nogen udfald, så nogle af ordene enten forsvinder helt eller drukner i musikken. Salsopbygningen er desværre ej heller helt perfekt, når man gerne vil kunne se scenen – der er for mange pladser, hvor udsynet ikke er optimalt. Det er synd, at man ikke har valgt et af hovedstadens mange huse, som er bygget til musik og teater.

Er du vild med musicals, og vil du også gerne stifte bekendtskab med både de kendte, men også nogle af de mindre kendte musicalhits, er det flot om at komme afsted. ’I love musicals 2’ er på turné rundt i landet indtil den 18. marts 2016. Skynd dig at sikre dig billet!

Sander&Rønnow

Turné i perioden 26. februar-18. marts 2016 over hele landet

Spilledato: 27. februar 2016 (Falconer Salen, Frederiksberg)

One thought on “Anmeldelse: I love musicals 2, Sander&Rønnow (turné)

1. Hej. Vi var 4 personer til I love musicals 2 til premieren, og er langt fra enig med anmelderen. I forhold til No 1 var der langt mellem snapsene, og det kan ikke være rigtigt, at man venter med det suverænt bedste til sidst for at efterlade et godt generelt indtryk. Medley’en var rigtig god men kun et udtryk for hvad vi kunne have forventet. Preben Kristensen suverænt den bedste performer, hvor i mod meget af Maria Lucias stemmepragt blev decideret skinger, og det lod også til, at de 4 personer havde svært ved at finjustere deres mikrofoner. Kun 3 stjerner, og hvor var Extreme numrene?? Mvh Helge og Co.