Anmedelse: Boudicca, Den Fynske Opera (co-produktion med Duo Cæcilia)
Af Naja Matzen
Forestillingen Boudicca på Den Fynske Opera er noget så specielt som en minimalistisk opera. Med en sangerinde, tre musikere og en nærmest bar scene er Boudicca, ikke det, man nødvendigvis ville tænke på, hvis man skulle beskrive en opera. Det er således et anderledes bud på, hvad genren også kan. Den er skabt af den klassiske duo Duo Cæcilia, bestående af sopran Nina Smidth-Brewer og oboist Maria Lundback, i samarbejde med instruktør Marlene Smith og kunstner Anne-Sofie Skjold Møller.
Historien følger en virkelig historie om den keltiske Dronning Boudicca, som i år 61 i Østengland anførte sin stamme Icerne i et blodigt oprør mod den romerske besættelsesmagt. Forestillingen er centreret om Boudicca og hendes tanker, erindringer og følelser omkring, hvad der foregår rundt om hende.
Boudicca er således en en-personsforstilling. Den eneste sanger på scenen er Boudicca selv sunget af Nina Smidth-Brewer. Nina Smidth-Brewer er en dygtig sangerinde, som bærer forestillingen flot. Det er noget af en evne at synge uafbrudt i 60 minutter og ramme alle toner med overbevisning.
Med på scenen har hun også tre musikere. En oboist, guitarist og perkussionist. Disse tre ligger hele det musikalske grundlag for operaen, og spiller med nerve og præcission. Det, at der ikke er et stort symfoniorkester til at bakke Nina Smidth-Brewer op, gør at forestillingen byder på nogle spændende kompositioner, hvor hvert instrument får lov at skinne igennem. F.eks. starter hele forestillingen med et nummer kun udført af perkussionisten. Dette sætter en god stemning for forestillingen. Vi fornemmer gennem trommerne de krigeriske følelser, som Boudicca og hendes folk har for romerne, samtidigt med at det overrasker og bryder med den gængse forestilling af, hvad en opera er.
Denne nytænkning følger dog desværre ikke med gennem hele forestillingen. I Anne-Sofie Skjold Møllers scenografi og Marlene Smiths instruktion er der nemlig ikke mange nye og spændende ting at komme efter. Scenografien består af tre sorte kasser fordelt i scenerummet, foruden musikerne og deres instrumenter. Dette er hverken spændende eller bidrager med noget til historien.
Marlene Smiths instruktion er heller ikke specielt spændende, og primært går sangerinden blot rundt på scenen og synger enten stående eller sidende med blikket rettet mod publikum. Kun få gange får vi en reel iscenesættelse, som bidrager til musikken. Som da Boudicca synger til de keltiske guder, mens hun laver et ritual med sten, eller til sidst, da hun ved sin død tager sin blå kappe af og blot står i sort tøj, inden hun forlader scenen. Disse scener løfter sig op over resten ved at skabe en dybere forståelse for handlingen, i et smukt sammenspil med musikken.
En anden grund til at jeg savner en stærkere iscenesættelse, skyldes, at det er svært at høre teksterne, hvilket jeg tit har problemer med ved opera. Således er det virkelig svært at følge med i, hvorhenne i handlingen vi er, og desværre flyder det meste af forestillingen derfor bare sammen. Når de fleste sange omhandler Boudiccas følelser og tanker, men vi ikke kan høre dem, har vi kun hendes stemme og musikken til at lede os igennem handlingen, og hendes nuværende overvejelser, og det er desværre ikke nok. Jeg savnede derfor, at forestillingen her var overtekstet.
Således efterlades jeg med et meget rodet helhedsindtryk. Boudicca er en forestilling, der helt klart vil prøve at rykke nogle grænser og vise os, hvad opera også kan være. Sangerinden og musikkerne er dygtige, og gør hvad de kan, for at få det bedste ud af materialet. Men når iscenesættelsen ikke hjælper os med at forstå handlingen eller skabe reelle visuelle oplevelser, og når man kun kan høre brudstykker af teksten, bliver det desværre en lettere afdæmpet affære, hvor man intellektuelt kan værdsætte kunstnernes evner, men kun sjældent bliver overvældet og emotionelt ramt.
Co-produktion med Duo Cæcilia
Den Fynske Opera, Filosofgangen 19, 5000 Odense C
Spilleperiode: 8.-9. oktober 2021
Set den 8. oktober 2021
Foto: Andreas Grønning Poulsen
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://denfynskeopera.dk/forestilling/boudicca
Medvirkende: Nina Smidth-Brewer
Musikere: Jesper Sivebæk, Malte Vendelby og Maria Lundbak
Musik af: John Frandsen
Libretto: Michael Hall
Instruktør: Marlene Smith
Scenograf: Anne-Sofie Skjold Møller
Varighed: Ca. 60 min. uden pause
Forestillingen opføres på engelsk
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod