Anmedelse: Dans2Go, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier

 

Den Kongelige Ballet byder indenfor til en tretrinsraket i denne sæsons ’Dans2Go’, som er et tilbagevendende koncept for både teaternybegyndere og balletnørder. Traditionen tro er det med billigere billetter der, specielt for denne forestilling, kan købes for 260 kr. – eller som ung under 25 år for kun 156 kr. Ligesom de tidligere år, får alle værker et par ord med på vejen fra nogle af danserne, der, i korte videopræsentationer, fortæller om, hvad publikum skal se. Det giver endnu mere plads til fordybelse, specielt for nybegynderne, så man ved, hvad der skal lægges særligt mærke til.

Aftenens program er delt i tre. Første stykke, ”Weimar”, er skabt til netop denne forestilling, og er koreograferet af balletmester Nikolaj Hübbe. Handlingen foregår på natklubber i Paris og Berlin under mellemkrigstiden. Ungdommen er mærket af den forgangne krig og drømmer om bedre tider. De gør deres bedste for at genopfinde livet blandt andet gennem jazzen. Vi møder høj som lav, der giver et bredt perspektiv på netop disse år som ung.

Nikolaj Hübbe har skabt en lille perle. Han fortæller selv i videointroen, at han har fundet inspiration til stykket i kompagniets dansere, og det er bestemt tydeligt. Han udnytter den enkelte dansers forcer i sin koreografi. Hans amerikanske baggrund som danser ved New York City Ballet, kan han dog ikke løbe fra. Koreografien er tydeligt inspireret af USA’s Godfathers inden for ballet, George Balanchine og Jerome Robbins. Stykket er en ”feel good”-ballet, men med et twist, for alle ved, at 2. Verdenskrig ligger og lurer forude for ballettens unge mennesker.

CR_20170303_3644 [1600x1200]

Aftenen fortsætter med ”Tchaikovsky pas de deux”, danset af solodanser Ida Praetorius og solist Andreas Kaas. Det 10 minutter lange stykke er koreograferet af George Balanchine. Koreografien er genial, en klassiker og en gammel kending på Gamle Scene. Praetorius og Kaas gør det sublimt. Begge danseres teknik er fænomenal, men særligt Kaas shinede og var knivskarp i sin kontakt med publikum, mens han samtidig dansede med den reneste teknik. Det kan forhåbentlig ikke vare længe før, vi får lov at se ham på scenen med titlen som solodanser!

Begge fanger de publikum fra første sekund og fører os med ind i et intimt og privat rum, hvor det virkelig er tydeligt, at det er personerne Ida og Andreas, der står på scenen. Deres lange danseerfaring sammen mærkes helt ned på bageste række. Man er ikke i tvivl om deres kemi, og engang i mellem når deres blikke mødes, fniser publikum med dem. Praetorius og Kaas fortæller i videointroen, hvordan de har oplevet, som publikum til samme ballet, at deres hjerter hamrede med dansernes, og det må man sige, at mit bestemt også gjorde til deres ”Tchaikovsky pas de deux”.

Tredje og sidste stykke er i en helt anden stil. Det er stykket ”Vertical Road” koreograferet af Akram Khan. Som Hübbe kalder det: ”Dans på speed!” Det er moderne, det er skarpt, og det er betagende. Khan er inspireret af Terracottakrigerne, som i stykket møder ”Den Rejsende”. Det er individet, der stilles op overfor gruppen, og forholdet mellem disse der er temaet for ”Vertical Road”. Det er et helt nyt trinsprog, vi bliver introduceret til, der samtidig sætter en masse tanker i gang. Er disse Terracottakrigere levende eller døde? Og bliver ”Den Rejsende” accepteret af dem eller ej?

CR_20170303_2661 [1600x1200]

Dansens samspil med både den spændingsfyldte musik og scenografien er eminent. Og som publikum sidder man tilbage med en følelse af at have fået en kulturel mavepuster, der gør én fuldstændig mundlam. ”Vertical Road” kan bestemt noget helt specielt og bidrager med noget nyt og spændende til Den Kongelige Ballets repetoire.

Det Kongelige Teater byder velkommen til denne sæsons ’Dans2Go’ med et alsidigt program, der viser mange forskellige sider af balletten og dansens verden. Sammenlignet med de tidligere sæsoners programmer for ’Dans2Go’ savnede jeg lidt traditionelt klassisk ballet.

Men dette års ’Dans2Go’ trykker på de rigtige knapper hos publikum. Man bliver præsenteret for både det fine, yndefulde, skæve, sjove, rå, stærke, rørende – ja, jeg kunne blive ved. Alle tre stykker er balletter, man hver og en kan fordybe sig i, og som sætter tankerne i gang.

 

Det Kongelige Teater, Gamle Scene, Kongens Nytorv

Spilleperiode: 24. oktober 2017-9. marts 2018

Set den: 24. oktober 2017

Foto: Costin Radu (af “Vertical Road” fra forestillingen ‘Giant Steps’ fra foråret 2017, da der ingen billeder er fra årets Dans2Go)

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20172018/ballet/dans2go/

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Medea, Aarhus Teater

Af Christian Skovgaard Hansen og Signe Birk Backs   Medea er et ca. 2500 ...

Anmeldelse: Lizzie, Fredericia Teater

Af Mette Herschend   Fredericia Teater genopsætter rockmusicalen “LIZZIE”, men denne gang i den ...

Anmeldelse: Den evige ild, Bellevue Teatret

Af Sofie Riis Endahl Siden jeg tilbage i 2012 så Høg, Aagaard og Svanekiers ...

Anmeldelse: Amadeus, Det Kongelige Teater

Af Laura Munk Christensen Peter Shaffer og Milo Formans film ”Amadeus” fra 1984 er ...

Anmeldelse: Os, Teater Momentum

Af Anne Lottrup Sørensen   Er du racist? Feminist? Hvid? Kvinde? Homoseksuel? Har du ...

Anmeldelse: De 3 Musketerer, Østre Gasværk Teater

Af Christian Skovgaard Hansen  Alexander Dumas’ klassiker ”De tre musketerer” er i Østre Gasværks ...