Anmeldelse: 4 EVER, Aarhus Teater (Opgang2 Turnéteater)

Af Anne Sophie Parsons

Venskab er for altid – eller er det dét? Hvor lang tid tager det at glemme sin ven – et år, en måned, en dag? I den musikalske ungdomsteaterforestilling 4 EVER  præsenteres det dybe venskab mellem fire unge udsatte mænd, der cementeres i deres barndom; temaerne loyalitet, individualitet, venskabsdynamikker, konsekvenser og identitet tages alle sammen under kærlig behandling i en dynamisk forestilling, der emmer af vitalitet og gåpåmod.

I forestillingen 4 EVER af Opgang2 Turnéteater følger publikum historien om de fire venner – Mini, Deep, Ice og Shine – og deres interaktioner fra barndom til ungt voksenliv. 4 EVER skildrer ufordømmende og indlevende historien om de unge mænds individuelle problematikker, fra analfabetisme til at være uønskede fra forældrenes side, og hvorledes venskabet fungerer som en tryg havn for dem hver især. 4 EVERs styrke ligger ikke kun i sin veksling mellem humor og alvor i skildringen af livshistorien, men også i det nuancerede blik på hvorfor man som unge forbliver i en særlig type venskab, og hvorfor de er lige så svære at forlade.

Scenografisk er det en minimalistisk scene, som er sat op fra Gitte Bøgs side; silhuetter af de fire drenge, som står ved en frossen sø, pryder den opsatte scene, hvor der foran er stillet en stol og mikrofon til. Det er en stilistisk enkelthed, der gentages i selve antallet af optrædende skuespillere. Reumert-vinderen 4 Ever bæres ligeledes udelukkende af to personer, som giver forestillingen sit helt eget liv i deres optræden; skuespiller Chadi Abdul-Karim leverer en overbevisende, charmerende, engageret performance i sin lette veksling mellem at spille prepubetære teenagedrenge med hver deres karateristiske personlighed. 

Chadi Abdul-Karims fremførte monolog væver det narrative tæppe omkring de udsatte drenge med en kyndig historiefortællers præcision, og akkompagneres af musik og bikarakterers indslag fra Nikolaj Rosengreens side på en dynamisk og organisk måde, der understreger 4 EVERs legende tilgang og humoristiske tilgang til forestillingens levering.

Manuskript af Pia Marcussen er tilrettelagt passende til den intenderede målgruppe, mens manus  på samme tid arbejder nuanceret med de givende tematikker i forestilingen, som f.eks. i karakteren Shines gradvise tiltrækning af skinnende objekter igennem sit liv, som en kontkret objektificeringen og materialiseringen af sit eget navn, samt firetallets gennemgående optræden i forskellige kontekster, for blot at nævne få eksempler.

4 EVER er som førnævnt en ungdomsforestilling, ligeledes rettet mod dette segment, som den tiltænkte målgruppe. Den har derfor også som faldgrube indebærende i sig om selve portrætteringen af teenagedrengene er fuldkommen realistisk og i øjet, samt om de unge kan se sig selv reflekteret i skildringen, som måske er det mest mærkbare kritiske punkt, at putte fingeren på.

Men mere end det holder teaterstykket 4 EVER sit energiske tempo hele vejen igennem. Foretillingen snubler ikke en eneste gang og som publikum må man overgive sig til den medrivende performance, når Chadi Abdul-Karim og Nikolaj Rosengreen indtager scenen med historien omkring det komplicerede forhold mellem Mini, Deep, Shine og Ice, der alle kæmper for at finde fodfæste i en verden, der kun modarbejder dem.

Opgang2 Turnéteater

Aarhus Teater, Stiklingen, Teatergaden, 8000 Århus C

Spilleperiode: 18.- 29. februar 2020

Set den 19. februar 2020

Fotos: Ditte Chemnitz

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.aarhusteater.dk/forestillinger/forestillinger/saeson-1920/4-ever/

Manuskript og instruktion: Pia Marcussen

Scenografi: Gitte Bøg

Dramaturg: Lise Ørskov

Medvirkende: Chadi Abdul-Karim og Nikolaj Rosengreen

Musik: Nikolaj Rosengreen

Varighed: Ca. 55 min. uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Ein bisschen Frieden, Aalborg Teater

Af Christian Skovgaard Hansen Hvad har Melodi Grand Prix og camping til fælles? Begge ...

Anmeldelse: Skabelsen, Husets Teater

Af Sidsel Stoustrup   I en tid, hvor religion konstant er på dagsordenen, er ...

Anmeldelse: Et glimt af i går i dag, Tivoli (Tivoli Ballet Teater)

Af Henriette Devantier På denne smukke sommeraften havde Tivolis balletkompagni Tivoli Ballet Teater, som ...

Anmeldelse: Vi er verden, Sort/Hvid

Af Rose Himmelstrup Hansen   Du læser om forestillingen. Du ved ikke, om den ...