Anmeldelse: Tilløkke Otto – en hyldest til en baggårdspuma, Folketeatret (Nørregade Teatret)

Af Line Rolighed

Stemningen er god, selskabet er godt, musikken swinger, og det gør Jesper Lohman i rollen som Otto Brandenburg også.  I koncertforestillingen Tilløkke Otto gennemgår Jesper Lohman med band nogle af de største op- og nedture i sangeren, musikeren, skuespilleren og mennesket Ottos liv i form af genhør med nogle af de største sange indrammet i små fortællinger fra Ottos liv.

Konceptet er forholdsvis simpelt. Det er Jesper Lohman med et lille orkester, der sætter scenen, som er indrettet i bedste 60’er stil med guld gardiner og podier i mørkt træ-look, og også Jesper Lohman er naturligvis klædt i bedste Otto-stil. Er man Otto Brandenburg-fan, kan man glæde sig til at genhøre mange af de store hits fra Ottos karriere, for Tilløkke Otto – en hyldest til en baggårdspuma er, som navnet antyder, nemlig en hyldest til Otto Brandenburg, og måske primært til hans musikalske karriere. Selvom hans liv skildres gennem fortællinger mellem numrene, er det nemlig musikken, der fylder mest, og man skal derfor nærmere forvente sig en koncert end en egentlig teaterforestilling. 

Tilløkke Otto virker først og fremmest til at være rettet mod et publikum, som allerede er bekendte med Otto Brandenburgs liv og karriere. Den oplagte målgruppe er derfor heller ikke det yngre publikum, og som yngre publikum gør man derfor sig selv en tjeneste ved at sætte sig en smule ind i Otto Brandenburgs liv og karakter, for det er særligt i referencerne, at der findes flere fine detaljer. Man kan dog godt se forestillingen uden det store kendskab til Otto Brandenburg, og derigennem få det, for ligegyldigt om man kender til sangene og historierne eller ej, byder Tilløkke Otto på god musik i mange forskellige genrer, og repræsenterer dermed Otto som multifacetteret kunstner og entertainer.

Ottos orkester, trioen under ledelse af Mathias Grove Hansen, er yderst velspillende hvilket ikke blot akkompagnerede Jesper Lohmans vokal rigtigt godt, men også satte gang i publikums vippende fødder og trommende hænder, og sørgede for god stemning i løbet af den to timer lange forestilling.

Jesper Lohman står selv bag dramatiseringen af Otto Brandenburgs fortælling, og der er ingen tvivl om, at rollen som Otto er både velstuderet og overbevisende udført gennem både mimik, gestik og replikker. Forestillingen igennem agerer Jesper Lohman nærværende og inddrager publikum undervejs, og til trods for at han selvfølgelig ikke er Otto Brandenburg, så har han godt fat i kraven på entertaineren Otto, og Ottos numre ligger rigtigt godt til Lohmans vokal.

Som sagt er Tilløkke Otto forholdsvis simpel i sit koncept, og af samme årsag er forestillingens varighed på to timer (inklusive pause) måske også lige i overkanten. Dertil havde det formodentlig gavnet forestillingen, hvis man havde turde bryde mere med den fortællende koncertform, for det blev i længden en anelse forudsigeligt, og jeg gik ikke fra forestillingen med en følelse af som sådan at være blevet klogere på baggårdspumaen Otto Brandenburg, sådan som man ellers godt kunne komme til at forvente det ud fra forestillingens egen beskrivelse.

Koncertforestillingen Tilløkke Otto – en hyldest til en baggårdspuma giver for det ældre publikum en enestående mulighed for at genopleve Otto Brandenburg som charmerende og velsyngende entertainer, mens det for det yngre publikum nok snarere vil være en mulighed for at opleve baggårdspumaen finurlige karakter som levende musikalsk portræt. Uanset udgangspunkt er man som tilskuer til Tilløkke Otto garanteret god stemning og en god musikalsk oplevelse. 

Nørregade Teatret

Folketeatret, Hippodromen, Nørregade 39, 1165 København K          

Spilleperiode: 19. februar-15. marts 2020

Herudover turné rundt i landet både før, mellem og efter denne periode

Set den 20. februar 2020

Foto: Torkel Dyrting og Lena Paaske

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.folketeatret.dk/shows/tilloekke-otto/

Medvirkende: Jesper Lohman samt trio under ledelse af Mathias Grove Hansen
Instruktion: Susanne Breuning

Dramatiker: Jesper Lohman

Scenograf: Camilla Bjørnvad

Varighed: Ca. 2 timer inklusive pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Illusioner, Husets Teater

Af Nikolaj Bomberg Simonsen   Spædende! Danmarkspræmiere på den nyere russiske dramatiker Ivan Vyrypaevs ...

Anmeldelse: Med ørerne på stormkrog, Teatret ved Sorte Hest

Af Julius Gotthardt Møller   ’Med ørerne på stormkrog’ er digtoplæsning, når det er ...

Anmeldelse: Helligtrekongersaften, Grønnegårds Teatret

Af Henriette Devantier Grønnegård Teatret er noget helt særligt – stemningen, omgivelserne og deres ...

Anmeldelse: Kom du?, Husets Teater (Teater Rio Rose)

Af Emil Samaras Eriksen   Dilemmaerne ved prostitution er mange. Der er individer, der ...