Anmeldelse: Stormene, Vendsyssel Teater

Stormene er en hæsblæsende forestilling, der ærer nordjysk lokalhistorie på flotteste manér i et drama om kærlighed, religion og politik. Maj Rørbæk Damgaards dramatisering af Maria Hellebergs historiske roman bringer fortællingen om den fraskilte adelskvinde Elisabeth og den katolske biskop Stygge Krumpen til live på mesterlig vis.

Historien handler om den stormene forelskelse mellem de to, hvor Stygge må kæmpe for at bevare sit katolske cølibat, imens Elisabeth kæmper sin egen kamp for at blive respekteret som fraskilt kvinde, der lever i et uægteskabeligt forhold med biskoppen på hans herregård. Dette udspiller sig i Vendsyssel under Reformationen – en brydningstid, hvor krigen mellem protestantisme og katolicisme raser i hele landet. Fordi bogens handling foregår i Vendsyssel, har Maria Helleberg ønsket, at teaterstykket skulle sættes op på Vendsyssel Teater, hvilket er meget velvalgt.

Historien om, hvordan Stygge Krumpen falder Kong Christian II i ryggen og arbejder for at bekæmpe det tiltagende lutherske oprør i Danmark bliver udfoldet i fuldt flor takket være Maj Rørbæk Damgaards dygtige dramatisering af forlægget, hvor skarp dialog, en stiliseret scenografi og en levende lyd- og lysside vækker fortællingen og den historiske periode til live.

Det må være en svær disciplin at omsætte en mangefacetteret historisk roman med meget på hjerte til de skrå brædder, men hun formår virkelig at dosere historien mange elementer: Kærlighedshistorien, det politiske drama, den nordjyske lokalhistorie, kvindefrigørelse og konflikten mellem katolikker og lutheranere perfekt, så intet bliver for langtrukket og intet forsømt. Især de mange hurtige sceneskift bidrager til at skabe en dynamisk forestilling, og holder dig investeret i historien fra start til slut. Spændingskurven knækker på intet tidspunkt!

Den flotte dramatisering er godt hjulpet på vej af Steffen Aarfings imponerende scenografi. Alt er stiliseret, men når det runde stillads hejses ned fra loftet, er man slet ikke i tvivl om, at vi befinder os på herregården Voergaard for 500 år siden. Og hvis vi ikke var overbevist, sender Andreas Carlsens lyddesign os lige lugt ind i Reformationen med tysk altersang og rungende lydeffekter. 

Den runde scene i midten af Vendsyssel teatersal, hvor der højst er fem rækker mellem skuespillerne og det publikum, der sidder længst væk, skaber en særlig intimitet, hvor man virkelig får lov at opleve skuespillernes flotte præstationer på nært hold.

Lue Støvelbæk spiller rollen som munken Andreas på en måde, så man virkelig opfanger hans udvikling fra underdanig medløber til handlekraftig aktør. Merete Mærkedahl giver den som Elisabeths søster Lene med masser af charmerende tør nordjysk humor. Hans Holtegaard, som spiller Elisabeths voldelige mand Bonde Due, er virkelig overbevisende i rollen som et gennemført dumt svin. Han får hele salen til at hade sig, og det er en kompliment.

Desværre virker relationen mellem de to hovedroller spillet af Laura Kold og Anders Gjellerup Koch ikke helt overbevisende (endnu), hvilket er uheldigt, når stykket bliver beskrevet som et lidenskabeligt kærlighedsdrama. Begge spiller hver især deres roller upåklageligt, men kærlighedsforholdet imellem dem når ikke ud til publikum, og måske skyldes det at deres dialog til tider virker overgjort, så lidenskaben føles lidt påtvunget. Men det er første forestillingsaften, så forhåbentlig finder de melodien efter et par gennemspilninger; ansatserne er der!

Hvad der savnes lidt i lidenskab, kompenseres der dog for i højspændt politisk drama. Alt i alt er det en sand fornøjelse at blive revet ind i dette nordjyske drama på Vendsyssel Teater.

Vendsyssel Teater, Store Scene, Banegårdspladsen 4, 9800 Hjørring

Spilleperiode: 20. februar-28. marts 2020

Set den 20. februar

Fotos: Jacob Stage

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://vendsyssel-teater.dk/forestillinger/stormene.aspx

Medvirkende: Laura Kold, Anders Gjellerup Koch, Clara Ellegaard, Lue Støvelbæk, Louise Davidsen, Jørgen Bing, Merete Mærkedahl, Sune Kofoed og Hans Holtegaard

Roman og oplæg: Maria Helleberg

Dramatiker: Maj Rørbæk Damgaard

Instruktion: Anders Lundorph

Scenografi: Steffen Aarfing

Lysdesign: Anders Kjems

Lyddesign: Andreas Carlsen

Instruktørassistance og suffli: Emil Amby

Dramaturgi: Anne Middelboe Christensen

Varighed: Ca. 2 timer og 50 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Lad den rette komme ind, Odense Teater

Af Mette Herschend   Odense Teaters opsætning af ’Lad den rette komme ind’ er ...

Anmeldelse: Carrie, Elite Teater

Af Thormod S. Kamban   Kan man kombinere en god musical med Stephen King? ...

Anmeldelse: Nøddeknækkeren, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier   Julemagien har fundet vej til Det Kongelige Teaters Gamle Scene! ...

Anmeldelse: Porno, Teater Momentum

Af Anne Lottrup Sørensen   Teater Momentum emmer af porno. Der er også plads ...