Anmeldelse: A space in the dark, Baltoppen (Black Box Dance Company)

Af Ida Spedtsberg

”Døden kommer sjældent, når vi venter den, men den kræver til enhver tid, på den ene eller anden måde, helhjertet opmærksomhed.” Black Box Dance Company turnerer netop nu Danmark rundt med den nye danseforestilling A space in the dark koreograferet af den britiske koreograf Ben Wright. I centrum er to ting: David Bowies melankolske, eftertænksomme klang og temaet dødelighed.

A space in the dark er en forfinet forestilling om døden, livet og alt ind i mellem. For hvad gør vi, når vi pludselig står over for vores egen skrøbelighed? Forestillingen sættes i gang midt i en fest. Fart, ekstase og vildskab stråler ud, mens de unge kroppe fordyber sig i hinanden, musikken og nuet. Lige indtil telefonen ringer. Stilheden indfinder sig, da tragedien rammer. Herfra er forestillingen en fortælling om, hvordan man kommer videre. I gennem. Til bunds. For døden og dødeligheden er en subjektiv ting, og mens andre bekymret yder omsorg og giver nærvær, kan man sagtens føle sig alene i andres kærlighed.

Netop subjektiviteten er forestillingens store force. Her gives mulighed for at spejle sig i de forskellige scener, og der skabes rum for fortolkning. Dansernes indbyrdes tillid skinner igennem i både konstruktionen af det indbyrdes fællesskab, men også i de scener, hvor verden krakelerer, og man bliver bange for at miste. Det var klart en fælles indsats, tro på projektet og udvikling, der gav forestillingen den intensitet, der er nødvendig for at skabe troværdighed i et så svært emne. Kudos til både dansere og koreograf.

Selvom forestillingen hen mod slutningen mister lidt momentum, og evnen til den subjektive fortolkning bliver lidt for udfordret, har forestillingen et par scener, der nok vil sidde i mig i lang tid. De samler essensen af temaet, og ramte mig på en måde, jeg ikke havde forventet.

Den første er scenen lige efter, at hovedpersonen, danset med en grænsesøgende styrke af Joshua Scott, har modtaget det frygtede opkald. Midt i kaos og fortvivlelse har Marco Rizzi og Paulina Šmatláková en smuk duet, da det går op for dem, hvad de hver især har at miste i den anden. Den anden scene danses af Joshua Scott med Lionel Ah-Sou som hans skygge, hans sorg, hans tyngde. Scenen danses i en stilhed, der siger alt, og med en kvalitet og håbløshed, der for mig bliver aftenens højdepunkt.

Kræfterne bag A space in the dark har brugt to år på at få rettighederne til de seks David Bowie sange, der danner grundlag for forestillingen. Sangenes tematikker danner grundlag for forestillingen, og suppleres af Henrik Munchs fremragende lydlandskab. Der er en styrke og en kraft i at turde tage en så stor kunstners sange op og kombinere dem med lydstykker fra dagligdagen, fra naturen og endda med stilhed. Det hele akkompagneres med en enkel, nøgen lyssætning, der uden omsvøb giver plads til de store følelser, scenen bærer den aften. Også scenografien og kostumer holdes relativt enkelt med få virkningsfulde effekter.

Forestillingen A space in the dark, danset af det veldansende Black Box Dance Company, sætter nogle tunge emner på dagsordenen. Det er befriende, lidt skræmmende, men også rigtig tiltrængt. Der er meget at reflektere over, og selvom det til sidst bliver lidt for abstrakt, er A space in the dark en flot forestilling med meget på hjerte.

Vi har nok alle godt af at blive mindet om livets flygtighed og styrken i hinanden – netop som David Bowie ville have det.

Black Box Dance Company

Baltoppen LIVE, Baltorpvej 20, 2750 Ballerup

Spilleperiode: 13. september 2019-16. april 2020, hvor forestillingen er på turné rundt omkring i landet

Set den 2. november 2019 i Baltoppen, Ballerup

Fotos: Jonas Søgaard

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Musik & sang: David Bowie & Henrik Munch
Koreografi: Ben Wright

Dansere: Joshua Scott, Marco Rizzi, Paulína Šmatláková, Anna Stamp Møller, Giorgia Reitani og Lionel Ah-Sou

Scenografi: Will Holt

Kostume: Åsa Gjerstad

Lysdesign: Lucy Hansom

Associerende lysdesigner: Sherry Coenen

Kunstnerisk leder: Marie Brolin-Tani

Producent, turné- og prøveleder: David C. Price

Varighed: Ca. 70. min uden pause

Anbefales fra 14 år

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Udspring, Teatret ved Sorte Hest (Teater Rio Rose)

Af Carina Blangsbøll Er du til bankospil og fællessang? Akrobatiske numre, der næsten lykkes? Tryllekunst udfør,t ...

Anmeldelse: Morph, Aarhus Teater

Af Signe Birk Backs   ’Morph’ er en fysisk, akrobatisk forestilling skabt af den ...

Anmeldelse: Abrahams børn, Teater V (Teatret/Hans Rønne)

Af Sofie Lystrøm   Islam, kristendom og jødedom er verdens tre største monoteistiske religioner, ...

Anmeldelse: Tvind – The Musical, Teater V

Af Christian Skovgaard Hansen   Tvind er stadig aktuelt, hvor vi i dette efterår ...

Anmeldelse, DANSK, Teatret Svalegangen

Af Signe Birk Backs   Teatret Svalegangen opfører i øjeblikket integrationskomedien ’DANSK’ i deres ...