Anmeldelse: Århus Revyen 2023, Hermans, Tivoli Friheden (Det’ Revy ApS)

Anmeldelse: Århus Revyen 2023, Hermans, Tivoli Friheden (Det’ Revy ApS)

Af Christian Skovgaard Hansen

Århus er igen kommet på revy-Danmarkskortet, da revyparret Mikkel Schrøder og Christine Astrid, som også står i spidsen for Rottefælden – Svendborg Sommerrevy, har startet revyen i smilets by op igen. I årets Aarhus Revyen 2023 står de selv på scenen sammen med Szhirley, Carsten Svendsen og Henrik Koefoed.

Teksterne er af lidt vekslende kvalitet, men det reddes langt hen ad vejen af den kække iscenesættelse, hvor der er fart over feltet. Både situation i Danmark og ude i verden får lidt par svirp, men der er ingen tvivl om, at vi er i Århus, som naturligt bliver omdrejningspunkt for indtil flere af numrene. Både letbanen og supersygehuset i Skejby får et par kommentarer med på vejen.

Birgitte Næss-Schmidt har iscenesat revyen intenst, næsten fortravlet, men dog med en vis vekslen mellem de forskellige typer numre. De små pusterum og lidt mere alvorlige numre er derfor nødvendige for at få pusten igen. Men mon ikke at resten af forestillingen også finder en mere naturlig fremgang efter et par spilledage.

Det absolut stærkeste kort i Aarhus Revyen 2023 er Carsten Svendsen, som uanset hvilken rolle, han er, lykkedes til perfektion med den. I nummeret ”Kyndelmissen” – som han i øvrigt selv har forfattet! – er han absurd barok som oppustet kat, der bliver mere og mere gakket efterhånden, som den vil afvikle alle andre helligdage for at få sin egen helligdag, KyndelMISse forståes, frem. Det er et skævt og morsomt tag på helligdagsdebatten. I nummeret ”Spørg Aarhus” leverer han et præcist portræt af Jørgen Leth, og i nummeret ”Så længe der er kaffe” – også af tekst af ham selv – leverer han sammen med Szhirley og Christine Astrid et fint lille pusterum, hvor der ikke er de (verdens)problemer, som ikke kan klares med en kop kaffe.

Szhirley synger fantastisk om vores curlingbørn, og hun er klogere end det umiddelbare indtryk, som man får, når hun i ”Sprogblomster” – skrevet af Carsten Svendsen og hende selv – giver den influencer, som har sine udfordringer med sproget.

Henrik Kofoed er tilpas dæmpet, men også underfundig som politisk auktionarius, hvor tidens politiske billede tages under skarp behandling. Hvad er et par hveder, en falsk underskrift eller puslespillet med de decimerede radikale mon værd? Sammen med Mikkel Schrøder leger han med ordene i samsamrådet i sagen om Samsam. Kofoed og hans fugl er også herlig grotesk i det tossede nummer ”Kæledyrsgruppen”.

Mikkel Schrøder viser sine musikalske talenter eller mangel på samme, når han giver bandet lidt ”hjælp” til musikken. Han er også tilpas irriterende som faren, der tror, at han er ung med de unge, mens han i stedet er det absolut modsatte, og sammen med Carsten Svendsen giver han os et Venstre i frit fald. Hans parodier på Finn Nørbygaard og Lars Boje sidder også i skabet.

Det svageste kort på holdet er Christine Astrid. Hendes forviklingsfortælling om Kalle – skrevet af Vase & Fuglsang og Jan Svarrer – er egentlig morsom nok i sin grundform, men den er lidt overspillet, og den bliver trukket alt for langt, hvilket gør den umorsom – sidstnævnte er nok i ligeså høj grad tekstforfatternes skyld. Hendes Greta Thunberg falder lidt ved siden af Thunberg selv, så man ikke helt ved, hvad hun egentlig vil med portrættet.

Musikalsk er revyen helt i top. Det velspillende tremandsorkester under ledelse af kapelmester Rasmus Friis Tvørfoss supplerer sammen med koret Lene Nørrelykke og Anna Jessen glimrende skuespillerholdet. Det eneste minus – i hvert fald denne aften – er, at der ikke alle steder er helt styr på lyden, så musikken næsten overdøver sangene visse steder.

De store musiknumre er ret så vellykkede. De er både velspillede, men også med et glimt i øjet. Første akt afrundes med en hyldestkoncert; ikke til fordel for Ukraine, som så mange andre har støttet, næh nej, det er i stedet til fordel for Irma! Irma fik kun få år i det jyske, men nu er det jo som bekendt helt slut med kæden. Lasse Spangenberg har sat Irmapigens udseende på et overdrev, alt imens hele holdet i et godt og blandet medley leverer en hyldest til Irma. Er en butikskædes lukning nu egentlig så slemt? Har verden egentlig ikke større problemer? Og er det et større problem, at Irma lukker, end at landsbyens eneste Dagli’Brugs lukker? Det er både hylende morsomt og med en dybere tanke nedenunder – selvom nummeret måske havde passet bedre på Sjælland og i København.

Ligeså musikalsk første akt slutter, ligeså musikalsk starter anden akt. Vi er hensat til et afsnit ”Poppen i toppen” – og ligesom i tv-programmet (altså ”Toppen af poppen”!) fortolker mere eller mindre kendte musikere hinandens sange. Her er det en hyldest til Birthe Kjær. Hendes sange fortolkes af Steffen Brandt, Jesper Binzer, Annisette Koppel, Lars Lilholt og Lene Nystrøm fra Aqua, som alle fortolker en af Kjærs sange over en af deres egne melodier. Og uden at afsløre for meget, kan jeg kun sige, a sådan har vi i hvert fald aldrig hørt Birthe Kjærs sange sunget!

Selvom årets revy måske nok er lidt ujævn, kan den alligevel noget. Aarhus Revyen 2023 er tilpas kæk, skæv og vanvittig, samtidig med at den også har et udsyn, og så er den gennemmusikalsk. Tag derfor gerne et smut forbi årets Aarhus Revy – og så kan vi kun håbe, at der også bliver ny revy i 2024.

Det’ Revy ApS

Hermans, Tivoli Friheden, Skovbrynet 5, 8000 Århus C

Spilleperiode: 31. marts-4. maj 2023

Set den 31. marts

Fotos: Lars E. Andreasen

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Medvirkende: Szhirley, Carsten Svendsen, Henrik Koefoed, Christine Astrid og Mikkel Schrøder

Kor: Lene Nørrelykke og Anna Jessen

Band: Rasmus Friis Tvørfoss, Jakob Jønne Juul og Stephen Nørrelykke

Tekst og musik: Mikkel Schrøder, Christine Astrid, Rasmus Friis, Carsten Svendsen, Vase & Fuglsang og Jan Svarrer, Leif Maibom, Lars Bisgaard & Rasmus Søndergaard, Jacob Weble, Merete Mærkedahl, Birgitte Næss-Schmidt, Thomas Pakula, Szhirley, Jens Krøyer, Birthe Kjær, Kasper Le Fevre, Quincy Jones, Stephen Nørrelykke m.fl.

Instruktion: Birgitte Næss-Schmidt

Scenografi: Rikke Juellund

Kostumer: Lasse Spangenberg

Korarrangementer: Lene Nørrelykke og Stephen Nørrelykke

Kapelmester: Rasmus Friis Tvørfoss

Varighed: Ca. 2 timer og 15 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *