Anmeldelse: Aben, Københavns Musikteater (UmDieEcke)

”Høje Herrer i Akademiet, I har vist mig den store ære at invitere mig til at komme her og fremlægge en rapport om mit tidligere liv – som abe.” Sådan både kan og bliver forestillingen ’Aben’ sammenfattet. Det er en flot lille forestilling, som både sætter fokus på Franz Kafkas (1883-1924) glimrende, men ikke altid lette forfatterskab og på assimilation og magtesløshed. Forestillingen bygger på Kafkas satiriske novelle ”En rapport til et akademi” (1917), hvor en abe netop er omdrejningspunktet.

’Aben’ præsenteres som en monolog. En monolog, hvor aben foran et nysgerrigt publikum, et nysgerrigt akademi, fremlægger sin beretning om sin transformation fra abe til menneske. Denne aften er vi som publikum dette nysgerrige akademi, som er vidne til denne sælsomme fortælling.

Vi sidder i Københavns Musikteaters lille sal, sveden pibler af os (om end varmen i salen er en uundgåelig, men ikke tilsigtet følge), og vi sidder som på stilke på vores pladser for at høre abens utrolige fortælling. Vi føler os næsten som selve akademiet. Og vi får også abens, Rød Peters, fortælling. Vi følger turen fra abe til menneske; vi hører om, hvordan han har lært at agere og optræde som et menneske; vi følger denne forvandling fra tilfangetagelsen i Afrika over skibstransporten til Europa til valget mellem at være menneske og abe med de konsekvenser, som det har og får.

KafkasAbe-Uffe-foto-til-web-456x233

Aben, undskyld mennesket, der kommer ind ulasteligt klædt i hvid skjorte og sort jakke og med en brun mappe under armen. Den frithængende mikrofon. Talerstolen, som aben har svært ved at nå. Det skrå scenegulv (som vel både kan ses nedefra og oppefra – spørgsmålet er, om man anser ændringer for en deroute eller nærmere som en opstigende kamp, som det lykkedes at forcere…). Musikken. Mappens indhold af bananer og snapseflasken. Få, men effektive midler til at få fortalt historien. Og – undskyld – hold kæft, hvor det virker!

Dan Zahle spiller rollen som aben perfekt. I den times tid, som forestillingen varer, spiller han ikke blot aben, han ER aben. Det store skæg, imitationerne af en abe, stemme, krop og nårh ja, bananerne – alt er med til at skabe aben. Zahle formår at bringe nærvær og både hjerne og hjerte ind i Rød Peters fortælling.

Forestillingen (og Kafkas novelleforlæg) er på sin vis sjov, når man hører om alt det, som Rød Peter må igennem. Men på den anden side har den også en mere alvorlig tanke. Den berører det spørgsmål om, om man for at bevare sit liv og sin eksistens må afgive sin egentlig og oprindelige erindring og identitet – altså hvor meget må/skal man ændre sig for at tilpasse sig ind et andet sted, og hvilke konsekvenser har sådanne ændringer. Identitetsændringer og -nedbrydninger og assimilation er derfor forestillingens store emner. Zahle og Teater UmDieEcke formår at balance på denne knivsæg, så forestillingen hverken bliver plat eller moraliserende.

Det er Kafka der har givet navn til de situationer i et menneskes liv, der forekommer fuldstændig absurde og uigennemskuelige – som altså fremstår rent ”kafkaske”. Dette udtryk kender de fleste. Men for at få det fulde udbytte af forestillingen kan de anbefales at læse lidt mere om Kafka og hans forfatterskab, så forestillingen her ikke virker helt sort, og så man kan følge med i tankerækken og beretningen.

Det ændrer dog ikke på, at det er en god forestilling. På den ene side giver det en lyst til at (gen)læse Kafkas forfatterskab. På den anden side sætter det nogle tanker i gang omkring det samfund og en masse af de problemstillinger, som er evigt aktuelle – også den dag i dag, selvom Kafkas forlæg snart er 100 år gammelt.

Så smut af sted til Københavns Musikteater og oplev ’Aben’ – den spiller kun kort tid!

Teater UmDieEcke

Københavns Musikteater, Kronprinsensgade 7, 1114 Kbh. K