Anmeldelse: Alle gode ting, Teatret Møllen
Af Sanne Halkjær Hebsgaard
Der er noget enestående over barnets naivitet. Den er umiddelbar og charmerende. Som man bliver ældre, bliver man opmærksom på den naivitet. Men som barn er det virkeligheden. I Alle gode ting er det den 7-årige drengs naivitet, der er omdrejningspunktet. Han prøver at hjælpe sin mor ud af depression ved at lave en liste over alle de gode ting i verden, som ”farven gul”, ”chokolade” og ”at cykle ned ad bakke”. Denne liste følger ham op igennem livet, og han fortsætter listen op til 1 million.
Hos Teatret Møllen foregår Alle gode ting midt i teatrets entre- og caféområde. Publikum er placeret ved små borde rundt omkring i rummet. Og på scenen udfolder Thomas Clausen Rønne sig. Ikke nok med at befinde sig på scenen, udfolder han også fortællingen rundt i lokalet, og endda med publikum som medvirkende. Det gør både fortællingen skrøbelig, nærværende og intim. At nogle fra publikum får lov til at spille dyrelægen, skolepsykologen eller forelæseren sætter noget på spil, men er også spændende er være vidne til.
Thomas Clausen Rønne tager os fint igennem den 7-årige drengs liv, fra starten hvor han skal aflive sin hund. Det var hans første møde med døden. Hans næste møder med døden er med sin mors flere selvmordsforsøg. Og her udformer han den omtalte liste. Thomas Clausen Rønne både fortæller om drengens følelser, men viser også på fineste hvis, hvordan følelserne var, og hvordan situationerne udspillede sig. Det er medrivende og tankevækkende at følge drengens liv på den måde, og med Thomas Clausen Rønnes nærvær og indlevelse er fortællingen endnu mere fængslende og sine steder nærmest poetisk.
Alle gode ting af Duncan Macmillan, med originaltitlen ”Every Brilliant Thing”, er velskrevet og en ret fin historie, trods omstændighederne. Her er den oversat af Mads Andersen med danske referencer som Sanne Salomonsen og Gasolin’. Når Thomas Clausen Rønne fremfører Alle gode ting, føles det som om, det danske sprog, krydret med sønderjysk, er originalsproget. Det er en fornøjelse at se en velskrevet forestilling også fungere på andre sprog end originalsproget.
Undervejs i Alle gode ting spiller underlægningsmusikken en væsentlig rolle. Dette lyddesign står Johannes Smed bag. Thomas Clausen Rønne tænder og slukker musikken med sin lille fjernbetjening, og drager publikum længere ind i fortællingen. Det er både musik der bruges som underlægning for at sætte en stemning, men også sange som fortæller en historie, eller er et vigtigt element i forhold til en specifik situation drengen oplever. Det er ret fint at inddrage musikken på den måde.
At Alle gode ting spiller i et forholdsvist lille rum på Teatret Møllen fungerer ganske fint. Publikum kommer hinanden ved på en helt anden måde end vanligt, og det er ret spændende, især hvis ens sidemakker, eller endda dig selv, bliver budt op på ”scenegulvet” til at tage del i fortællingen. Der er en sammenhørighed og en form anden form genkendelighed i rummet.
Opsætningen af Alle gode ting på Teatret Møllen fungerer i al sin helhed rigtig fint. Forestillingen er hjertevarm, tankevækkende og et must see! Selvom det til tider er en barsk historie at være vidne til, afvikles det på en fin og nærværende måde. Den er derfor bestemt værd at fange enten ”hjemme” i Haderslev eller på turnéen rundt i landet.
Måske skal vi alle til at lave en liste over alle gode ting i verden?
Teatret Møllen, Møllepladsen 4, 6100 Haderslev
Spilleperiode: Den 16. september 2023-22. maj 2024, herunder også på turné i denne periode – se spillesteder via link nedenfor
Set den 19. september 2023
Fotos: Søren Hasselgaard Skaanning
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Thomas Clausen Rønne
Dramatiker: Duncan Macmillan
Oversættelse: Mads Andersen
Instruktion: Nikolaj Mineka
Lyddesign: Johannes Smed
Dramaturg: Johanne Riisbjerg
Varighed: Cirka 1 time og 10 minutter uden pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod