Anmeldelse: Skruen strammes, Det Kongelige Teater

Anmeldelse: Skruen strammes, Det Kongelige Teater

Af Kristina McClelland Jacobsen

Man træder ind i Gammel Scenes flotte sal og nogle mennesker går rundt på scenen. Det ligner lidt, at de er i gang med at ordne de sidste ting inden forestillingen går i gang. Men klokken ringer og kort efter begynder prologen. Operaen Skruen strammes af Benjamin Britten er gået i gang og allerede nu er den fjerde væg brudt.

En onkel i London har ansat en guvernante til at passe de to børn Flora og Miles i landsbyen Bly. Da guvernanten ankommer, så lover hun at passe på børnene på trods af, at hun ikke ligefrem elsker stedet. Pludselig ser hun en mand, som husholdersken Mrs. Grose bekræfter er den afdøde kammertjener, Quint, som har boet der tidligere. Guvernanten opdager ikke blot Quint, men også en anden tidligere og død guvernante, Miss Jessel. Børnene ser også de to spøgelser og følger deres ord, selvom dette bærer en stor risiko. Af bekymring og frygt beslutter guvernanten sig for at skrive et brev til onklen i London, som ender med at være afgørende. Men om brevet kommer afsted må tiden vise.

Frederik Bjellsäter satte operaen i gang med progologen, som han fik til at lyde legende let. I hans rolle som Quint kom karakterens mange facetter til udtryk – både den seriøse, gyselige side, men også den lidt skøre og sårbare side. Guvernanten, som spilles af Clara Cecilie Thomsen, nåede helt ud over scenekanten med både de musikalske detaljer og skuespil. Milo Wajnman Køie, som Miles, og Barbro Cítron, som Flora, gjorde det også helt fantastisk. Da Johanne Bock begyndte at synge i rollen som Mrs. Grose, var man ikke i tvivl om, hvilken karakter man havde med at gøre. Hendes voluminøse stemme og brede klang passede perfekt til Mrs. Grose. Også Gisela Stille gjorde det godt i rollen som Miss Jessel.

Musikken var suveræn med musikalsk ledelse af Robert Houssart, hvilket også afspejles i Det Kongelige Kapels sammenspil, som bestod af blot 13 instrumentalister. 

Iscenesættelsen af Anthony Almedia forsøgte at rumme operaens mange sider. Dog var intentionerne bag iscenesættelsen ikke altid helt klar. Det gjorde, at man til tider var efterladt med lidt forvirring. Blandt andet det, at de allerede var i gang på scenen, da man trådte ind i salen, gjorde at man var i tvivl, om de var begyndt, eller om de blot skulle få det sidste på plads inden det startede. Det kunne godt give en følelse af, at man var med til en af forestillingens prøver. Alligevel gav det meget stof til eftertanke, hvor der er plads til mange sandheder.

Intentionen om at bryde den fjerde væg var tydelig, men alligevel kunne denne virke lidt forceret. Dette kunne muligvis skyldes Rosanna Vizes scenografi, som godt lidt kunne ligne et halvfærdigt setup. Alligevel kunne det give publikum en følelse af at være med i opsætningen. Måske havde det været fordelagtigt, hvis scenografien afspejlede Myfanwy Pipers libretto mere, så scenerne stod mere klart, som for eksempel scenen ved søen. På denne måde ville scenografien måske også fremstå mere som gys. Når det er sagt, så var brugen af hele scenen og bagscenen gennemført. Måden, de brugte den roterende scene på, havde en god effekt og tydeliggjorde de forskellige sceneskift.

Lucy Carters lysdesign hjalp med at binde forestillingen sammen. Især brugen af salens lys gjorde, at publikum følte sig som en større del af Britten’s opera.

Benjamin Brittens musik er et meget spændende univers, som blev spillet suverænt af både solisterne og orkestret. Selvom man nogle gange kunne sidde med en følelse af forvirring fremfor gys og uhygge, er musikken i sig selv værd at tage ind og høre.

Det Kongelige Teater i samarbejde med Opera Europa/Camerata Nuova

Det Kongelige Teater, Gamle Scene, Kongens Nytorv 9, 1050 København K

Spilleperiode: 17. september-6. oktober 2023

Set den 17. september 2023

Foto: Miklos Szabo

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20232024/opera/skruen-strammes

Medvirkende: Frederik Bjellsäter, Clara Cecilie Thomsen, Milo Wajnman Køie, Barbro Cítron, Johanne Bock, Gisela Stille, Sabine Thun, Jonas Damgaard

Instruktør: Anthony Almeida

Dirigent: Robert Houssart

Orkester: Det Kongelige Kapel

Assisterende dirigent: Matthew Scott Rogers

Scenografi og kostumedesign: Rosanna Vize

Lysdesign: Lucy Carter

Varighed: Ca. 2 timer og 15 minutter inkl. en pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *