Anmeldelse: Amor Kærlighed Liebe Love, Bora Bora (CuntsCollective og Bora Bora)

Bora Bora åbner teaterdørene op igen efter Corona-restriktioner med co-produktionen Amor Kærlighed Liebe Love i fællesskab med kunstnergruppen CuntsCollective. Der bydes på techno-musical i et ligeligt syret og stenet univers, som udforsker kærlighedens uregerlige væsen, når følelser både udgør en skuffende og opløftende instans. Igennem kærlighedserklæringer på overdrevets rand og en svælgen i det absurdes tegn, leger performancen med parforholdet og brylluppet som normative institutioner, der burde mestres af alle.

Forestillingen Amor Kærlighed Liebe Love følger de to karakterer Baby Pink og Baby Blue, henholdsvis spillet af Tone Haldrup Lorenzen og Daniel Pavia de Miranda – selvom en romantisk solnedgang nydes i hinandens samvær, bliver publikum hurtigt klar over, at alt ikke er fryd og gammen i de indsnævrende rammer, som parforholdet består af. Hver indviklet i cellofan, fremstilles en forholdsvist 1:1-forståelse af tosomhedens sociale, kønslige og strukturelle normer, der fungerer kvælende på karaktererne. Selve forestillingen lægger sig derfor nærmest udtryksmæssigt – både i visuelt og indholdsmæssigt regi – op ad 70’ernes udsvævende og provokerende kultklassikere, såsom ”Rocky Horror Picture Show” og John Waters ”Pink Flamingos” og har en inkorporeret absurditet i sig, som signaleres klart fra start i dialogerne; spørgsmålet omkring hvad forskellen imellem at elske en anden person ”eternally” eller ”infinitely” kører intenderet i ring, uden egentlig svar tilknyttet sig, og peger hen imod performancen som ren udforskning af tematikken.

Instruktør, producer og scenograf Karoline Clasen Holland har iklædt scenen et minimalistisk og passende plastic-univers, mens koreograf og dramaturg Siri Maj Voetmann Knutsens input har fremhævet det akavede og krampagtige i karakternes interaktion. Definerende for CuntsCollective er også den internationale kunstnergruppes fælles engagement i projekterne, hvor flere arbejdsopgaver- og titler tilfalder flere medlemmer, og hvor performance-projekterne kreeres med ligelig kreativ indsats og aftryk.

Især Amor Kærlighed Liebe Loves visuelle side af Imre Mark Petkov og Naia Burucoa, der kommer til udtryk igennem projicerede nøgne 3D-animationer af de to performere, som underlægges hårdtpumpet techno og live-visuals, der giver scenen et drømmeagtigt lag. Det dynamiske lydtæppe, der pointeret dikterer stemningsskiftene af Jacob Einar le Cour med kunstnernavn zack christ er en stærk spiller i forestillingen – musikken changerer imellem finurlig og pjattede love songs til tung industrial soundtrack og er nærmest en karakter i sig selv, der fungerer som lydlig fortællerstemme til Baby Blue og Baby Pinks skærmydsler.

Forestillingen Amor Kærlighed Liebe Love er som nævnt tidligere en syret oplevelse –

på samme tid, som fortællingen portrætterer kærligheden og parforholdet med rigelig selvironisk og humoristisk kant, læner Amor Kærlighed Liebe Love sig også tydeligt op ad at favne performancekunst, som til dels kan dele vandene i forhold til potentielle forventninger i konteksten af narrativ, karakterer og tematik.

Hvis du har mod på en forestilling ud over det sædvanlige, skal du slå vejen forbi Bora Bora hurtigt!

Co-produktion af CuntsCollective og Bora Bora

Bora Bora, Valdermarsgade 1, 8000 Århus C