Anmeldelse: Ballet de Luxe (2020), Det Kongelige Teater

Den Kongelige Ballets Ballet de Luxe er tilbage. Forestillingen byder på en aften i luksus fyldt med lækker ballet af forskellig karakter sammensat til ét program. Forestillingen er delt i tre værker fordelt over 2 akter. Publikum har fornøjelsen at overværer George Balanchines ”Ballo della Regina”, den nykoreograferede ”August 2.0” frit efter koreografi af August Bournonville og sidst, men ikke mindst 3. akt fra ”Raymonda”.

Vi kommer vidt omkring – først i USA, så hjem til Danmark og til sidst en tur til Rusland. Det tør siges at være et bredt program uden den store sammenhæng, men det er netop meningen med Ballet de Luxe. Der er ikke som sådan behov for en rød tråd gennem værkerne, der nærmere fungerer som appetizers til den klassiske ballets uendelige nuancer.

Første akts første værk, ”Ballo della Regina”, er klart forestillingens højdepunkt. ”Ballo della Regina”,oversat til ”Dronningens bal”, er koreograferet til stjernedanseren Merrill Ashley, der har iscenesat denne opsætning til Den Kongelige Ballet, og er af den amerikanske koreograf George Balanchine. Balletten havde urpremiere netop samme dag, den 12. januar, for 42 år siden.

I den virtuose ”Ballo della Regina” får de kvindelige dansere lov til at vise, hvad de kan. Koreografiens grænser skubber dansernes fysik og bevæger sig fra det mest simple til det mest komplekse samt fra sarte, fine bevægelser over i legende, hurtige, nærmest uopnåelige trin. Den Kongelige Ballet leverede en utrolig veludført ”Ballo de Regina”, både hvad angår soloparret, solistdamerne og korpset. Soloparret blev danset af Holly Dorger og Jonathan Chmelensky. Et klogt valg at vælge netop disse dansere. Den amerikansk trænede Holly Dorger har fået Balanchines trinsprog ind i kroppen gennem sin skoling hos School of American Ballet, og det var bestemt til at se denne aften. Sammen med Jonathan Chmelensky dansede hun med fuldt overskud og overbevisning.

”Ballo della Regina” blev efterfulgt af den nykreerede ”August 2.0”. Denne gang var det herrernes tur. I koreografi af Dinna Bjørn og Nikolaj Hübbe er August Bournonvilles trinssprog i centrum, og værket forsøger at bringe mesterens koreografi ind i det 21. århundrede. ”August 2.0” byder virtuose herretrin i en vekslen mellem soli, duetter og større formationer. Idéen er god, men udførelsen når desværre ikke helt i mål. Værket fremstår en anelse ufærdigt og snarere som træningstrin en reel koreografi. Når det så er sagt, fungerer ”August 2.0” momentvis flot. Værket formår, ved hjælp af tidligere solodanser Kristoffer Sakurais flotte kostumer, at flytte fokus til trinene, der får alle de mange nuancer af Bournonvilles trin til at stå frem. Der var ingen scenografi, men med effektfuld lyssætning, blev mønstre og kanoner fremhævet, der igen underbyggede trinene.

Aftenens sidste værk, 3. akt fra ”Raymonda”, fyldte hele 2. akt. Egentlig er jeg ikke den store beundrer af Marius Petipas ”Raymonda”. Det er en langtrukken, lidt tynd handling i tunge omgivelser. Men 3. akt alene er forrygende. Her forbliver den tunge rokoko-scenografi omgivelser, og dansen er fokus. Caroline Baldwin dansede den overlegne og dragende Raymonda med stil og klasse. Ikke et trin sad forkert, og hun gjorde det overbevisende. Det samme gjorde sig gældende for solistparrene danset af Elenora Morris, Stephanie Chen Gundorph, Guilherme De Menezes, Vitor De Menezes, Ida Praetorius, Lena-Maria Gruber, Marcin Kupinski og Jón Axel Fransson. Parrene havde med Raymonda, danset af Caroline Baldwin, og Otto, danset af Gregory Dean, flere passager sammen, der mundede ud i bravurdans. 3. akt af Raymonda består også af en fejende ungarsk dans fyldt med karakter og kant, der bidrog med noget ekstra til det ellers klassiske værk. Raymondas 3. akt er storslået og formår bestemt stå alene som værk, som det gjorde sig gældende denne aften.

Ballet de Luxe er en anderledes forestilling, der med et alsidigt lader publikum dykke ned i dansens mange facetter. Forestillingen kan anbefales til alle og enhver. Det er en sand fest for balletkenderen, der kan dykke ned i de mange nuancer, forskelligheder og ligheder af dansen, samtidig med at forestillingen fungerer som en appetizer og introduktion til balletten for balletnybegynderen.

Forestillingens tre værker repræsenterer tre af balletverdenens største koreografer, der alle har præget dansen i den retning, vi oplever i dag. Ballet de Luxe hylder disse tre koreografer og deres stiles forskelligheder, der sammen munder ud i en flot forestilling.

Det Kongelige Teater, Gamle Scene, Kongens Nytorv 9, 1050 København K

Spilleperiode: 12. januar-4. april 2020

Set den 12. januar 2020

Ballo delle Regina

Medvirkende: Holly Dorger, Jonathan Chmelensky, Wilma Giglio, Camilla Ruelykke Holst, Elenora Morris, Silvia Selvini mfl.

Koreografi: George Balanchine

Musik: Giuseppe Verdi

Kostumer: Ben Benson

Lysdesign: Ronald Bates

Iscenesættelse: Merrill Ashley, Stacy Caddell, assisteret af Rose Gad

August 2.0

Medvirkende: Alexander Bozinoff, Emerson Moose, Jón Axel Fransson, Benjamin Buza, Eliabe D’Abadia, Guilherme De Menezes, Vitor De Menezes, Tobias Praetorius, Oliver Starpov mfl.

Koreografi: Nikolaj Hübbe og Dinna Bjørn, inspireret af August Bournonville

Musik: Niels W. Gade

Kostumer: Kristoffer Sakurai

Lysdesign: Thomas Bek Jensen

Iscenesættelse: Dinna Bjørn og Nikolaj Hübbe, assisteret af James Clark

Raymonda

Medvirkende: Caroline Baldwin, Gregory Dean, Jón Axel Fransson, Ida Praetorius, Marcin Kupinski, Lena-Maria Gruber, Camilla Ruelykke Holst, Tobias Praetorius, Elenora Morris, Stephanie Chen Gundorph, Guilherme De Menezes, Vitor De Menezes mfl.

Koreografi: Nikolaj Hübbe efter Marius Petipa

Musik: Aleksandr Glazunov

Scenografi: Richard Hudson