Anmeldelse: out of DUST, Dansekapellet (DeLeónCompany)

Af Ida Spedtsberg

Denne torsdag aften på Dansekapellet byder på premiere af out of DUST udført af det moderne dansekompagni DeLeónCompany. Det blev en aften med smuk, melodisk koreografi, stilhed og refleksion i en fysisk danseforestilling af flot format koreograferet af Jens Brøndum.

Scenografien er simpel. Faktisk er det eneste, der lige fanger publikums øjne, nogle lange sølvfarvede rør, der hænger ned fra loftet, og som i løbet af forestillingen svajer let, som om en usynlig vind går gennem lokalet. Lyssætningen består af enkelte spots i gullige eller hvide toner. Vores udgangspunkt er disse ord i programmet skrevet af kompagniet selv: ”Træd ind i det åbne ukendte, stilheden. Tunge toner klinger, en ukontrollerbar fornemmelse, alt ryster, du rystes. Støvet hænger i luften, og ud af støvet fremkommer…”, og aftenens forestilling er da også i høj grad ukendt. Men også ret smuk, selvom jeg ikke helt kan sætte ord på, hvad der i særlig grad skaber dette.

De fire dansere Nikoline Due, Stina Strange Thue, Hampus Bergenheim og Jens Schyth Brøndum starter sammen i en blid dans, der bølger gennem danserne. De er iført dragter, der trækker mig mod Japan, og i samklang med den fredfyldte musik, føles det hele næsten meditativt. Sammen skaber danserne en symbiose, der ser lige så let ud som at trække vejret. Men efterhånden brydes roen. Musikken bliver hurtigere, trinnene intensiveres, og flere og flere blackouts opdeler forestillingen i små frekvenser. Her opleves magtesløshed og manglen på kontrol.

Så kulminerer det hele, og derefter følger stilheden. Lyset kommer, og vi er tilbage i det gentagende, flydende mønster. Men det hele virker uforløst. Uforsigtigt. Uforudsigeligt. Forestillingen slutter med et digt om intetheden og det op til. Alt i alt er der tale om en forestilling af ret abstrakt karakter, hvilket selvfølgelig kræver mere af publikum.

out of DUST er en forestilling, der mest af alt bæres af en velkonstrueret koreografi og en sublim udførsel af nogle meget dygtige dansere. Den hypnotiserende musik, komponeret af Mikkel Larsen, og det flow og den dygtighed, som danserne udførte trinnene på, gjorde forestillingen harmonisk og elegant at se på.

Men jeg manglede en form for kant. Jeg kan godt se, hvad forestillingen satte sig ud for at gøre, men den sidste dybde, der skulle bringe os derhen, manglede. Jeg blev ved med at spørge mig selv: Hvad er det, de gerne vil have, at publikum tager med hjem? Og det var egentlig ikke fordi, forestillingen var for kort, eller udførslen dårlig. Jeg tror bare ikke, det var tydeligt for mig, hvad forestillingen havde på hjerte.

Allersmukkest var out of DUST for mig, når danserne var i samspil og smeltede i et med dansen. Og måske er det også nok. For som koreografen Jens Brøndum siger i et interview for Dansekapellet: ”Dansen må gerne være dans for dansens helt egen skyld.” Og ud fra den præmis køber jeg fuldt ud universet og trinsproget. Forestillingen er fængende, og det er ikke sidste gang, jeg ser en forestilling med DeLeónCompany.

DeLeónCompany

Dansekapellet, Bispebjerg Torv 1, 2400 København NV

Spilleperiode: 16. januar-19. januar 2020

Set den 16. januar 2020

Fotos: Simone Ballan &  Rasmus Strange Thue

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://dansekapellet.kk.dk/en/event/out-dust

Medvirkende: Nikoline Due, Stina Strange Thue, Hampus Bergenheim og Jens Schyth Brøndum

Koreograf: Jens Schyth Brøndum

Producent: Stina Strange Thue

Scenograf: Rasmus Strange Thue

Lysdesigner: Peter Bodholdt Løkke

Lyddesigner: Mikkel Larsen

Kostumedesigner: Ane Kathrine Kjær

Komponist: Mikkel Larsen

Varighed: Ca. 45 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like