Anmeldelse: Bleeding Love, Fredericia (- set fra to synsvinkler) (OPDATERET)

Tillægsanmeldelse, 2. maj. 2015: Bleeding Love
Af Jonas Gudmand og Christian Skovgaard Hansen


For første gang på Ungt Teaterblod er vi i en situation, hvor vi anmelder en forestilling for anden gang. Det skyldes, at vi – redaktørerne – skulle se ”Ole Lukøje”, og så ville vi også rigtig gerne se ”Bleeding Love”, når vi nu endelig var i Fredericia.
I det hele taget har vi været utrolig spændte på at skulle se ”Bleeding Love”, fordi ingen af os har været på Fredericia Teater før, og vi har kun hørt godt om det, og Christian, som har set både ”Aladdin” og ”Den lille havfrue”, synes, at disse to forestillinger begge har været fantastiske forestillinger.

1

Men ja, lad os sige at vi er helt enig i den første anmeldelse, som Cathrine Engelberth Olsen skrev (er længere nede). Desværre, fordi vi var virkelig klar til at elske Fredericia Teaters musicals.
Fra start af bliver vi dog opløftet af, at instruktøren Noah Himmelstein har været med til at skabe nogle karakterer, der næsten alle sammen er meget specielle. Der er f.eks. Florian (Lars Mølsted), der er en halvretarderet, men elskværdig fyr, Hundni (Thomas Jensen), der er en mærkværdig ulykkelig forelsket skinhead-fyr, og Lolli Pop (Katrine Nørgaard), der terroriserer og manipulerer Hundni, fordi han elsker hende.
Jonas blev nærmest forelsket i Kim Leprévost, der spiller viceværten og fortælleren, der lød som om, at han var Dan Turéll. Sikke en vidunderlig stemme.
Alle skuespillerne formåede at spille de meget specielle karakterer troværdigt. Vi savner at se flere at sådanne skuespilpræstationer. Fredericia Teater har måske her fundet en måde at lave teater, der er befriende anderledes fra andre teatre.
Når det så er sagt, irriterer det os, at historien ikke er stærk nok til at bære den forestillingslængde, som forestillingen har. Vi følger pigen Bronwyn, der aldrig har været udenfor en dør, siden hun var 4 år, da hendes tante Madame Floy (fabelagtigt spillet af Maria Skuladottir) mener, at verden udenfor er for farlig.
Nu markedsføres musicallen som en postapokalyptisk en af slagsen, så der er der heller meget andet end sne og generelt svære levevilkår udenfor døren.

2

Vi bliver ikke for alvor ramt af historien. Bronwyn møder f.eks. Hundni, og på trods af at han stjæler medicinen, som Madame Floy skal bruge, fra hende, tilgiver hun ham lynhurtigt, så de kan fortsætte deres flirt. Det virker utroværdigt!

Generelt rører forestillingen os ikke, da historien virker for letkøbt, og den savner lidt kant og charme. Forestillingen virker ikke helstøbt, og dele af historien får aldrig den dybde og seriøsitet, som forestillingens temaer sagtens kan bære. Forestillingen ”sætter” sig ikke rigtigt, så den bliver hurtigt bare nem underholdning og tomme kalorier, som desværre hverken giver os den store smagsoplevelse, eller os som publikum noget at tænke over, da alvoren og moralen aldrig rigtig titter frem gennem de sjove og skæve scener.
Til slut finder vi meningen i titlen ”Bleeding Love”, og det må til dato være en af de mest utroværdige afslutninger, som vi har set. Der sker noget meget tragisk, og den halvretarderede Florian virker ikke påvirket nok af situationen. Viceværten er skyldig i tragedien, og han er ikke i nærheden af at krakelere, som ville være det naturlige. Og den gangbesværede Mademe Floy har fundet vej op ad de mange trapper for at deltage i afslutningsscenen – hun har næsten kun siddet i kørestol ellers. Herre jemini.
Det trækker dog op, da Thomas Jensen, som Hundni, synger en gribende, sjov og rørende ulykkelig kærlighedssang, der rent sangmæssigt og på fortolkningen er en voldsom flot præstation.
Det er desværre for sjældent, at Jonas får tårer i øjnene, når han ser forestillinger. Men her blev han bevæget af at høre, Lars Mølsted og Kim Leprévost synge som Florian og hans far, viceværten, om deres henholdsvis afdøde mor og kone. Tak til dem for det skønne øjeblik.
Forestillingen og gruppen bag har bestemt potentiale, men denne opsætning udnytter den desværre ikke fuldt ud.

Men alt i alt er det en flot visuel forestilling, der har sine henrivende øjeblikke. Disse øjeblikke gør, at ”Bleeding Love” er værd at se.


Af Cathrine Engelberth Olsen, gæsteanmelder

(Cathrine giver en rating på 3).

Da jeg læste om ”Bleeding Love” på Fredericia Teaters hjemmeside, var det første der slog mig: ”Det her lyder så corny, at jeg er nødt til at tage ind og se det.” Efter at have set forestillingen den 16. april synes jeg egentlig hjemmesidens beskrivelse og min første tanke passede rigtig fint…

Historien om en verden, hvis tilfrossede postapokalyptiske tilstand havde frosset alle hjerte kolde, og hvor kun mindet om sol og sommer kunne varme dets indbyggere, bøller, banditter og forhutlede folk, lød ikke som en historie, som vi ikke allerede kendte. Den renhjertede Bronwyn ville hjælpe sin svært narko-/alkohol- og kæresteafhængige bekendte Hundi med at finde en rød rose, så hans crackhore kæreste Lolli Pop (I kidd you not) ville tage ham tilbage. Om det kan lykkedes dem i dette forfrosne univers, og om de sammen kan få tingene til at spire, er centreringspunktet i forestillingen.

3

Det, der fik historien til at fungere for mig, var de meget moderne omgivelser, sproget og den direkte in-your-face action, der skete på scenen. De var ikke blege for at bande, knalde op af en frossen mur eller drikke sig fra sans og samling, og på den måde udfordrede forestillingen virkelig mig som publikum og mine forventninger til, hvad en musical også kan være – hvilket var ret forfriskende.

For forventninger havde jeg jo, blandt andet til spillernes evne til at synge og danse – og det gjorde de så også vanvittigt godt! Samtlige sange bliver sunget med en indlevelse og stemmer, der ganske enkelt bare var fremragende. Hvad enten det var den rå og meget provokerende Lollis rocksang, den lidt for stive Hundis ”Jeg elsker dig”-druk-serenade eller den pæne pige Bronwyns ”Jeg vil ud af døren”-ballade, så var det med en indlevelse, der rev en med og satte stemningen i hele salen.

Denne stemning blev rent opsætningsmæssigt også understøttet af de projektorer, der blev brugt som primær scenografi – som ofte bliver totalt misbrugt i teater lige for tiden(!) – men faktisk fungerede super godt i forestillingen, gjorde tingene simple og dannede rammer for nogle virkelig mindeværdige og rørende øjeblikke.

Derfor gik jeg også ud fra teatersalen med en vis respekt for Fredericia Teater – de har formået at opsætte en (for mig) ukendt, ny fortælling, der ikke ligner dem, som man allerede kender. I den relative lille musical-nation Danmark må siges at være, er det imponerende, hvad Fredericia Teater gør, for at udfordre os, gøre os klogere og tage deres del i at udvikle denne del af scenekunsten – og de gør et fænomenalt arbejde med det.

4

”Bleeding Love” er en underholdende og moderne opsat forestilling, der på trods af virkelig gode sangpræstationer og gennemført karakterarbejde hele vejen rundt desværre savner dramaturgisk tyngde og derfor tid tider går hen og bliver for corny. De sjove, skæve og virkelig humoristiske scener får aldrig rigtig den seriøse modvægt, som stykket ligger op til, hvilket efterlod mig med en lidt tam fornemmelse. Ikke desto mindre er det virkelig fabelagtigt og modigt med en musical, der kan, skal og vil noget andet med os publikum, end de klassikere vi allerede kender. Fredericia Teater formår med ”Bleeding Love” at udvide den danske musical-scenes horisont – og alene af den grund, kan du godt lader sig lokke ind i teatersalens mørke og udvide din egen horisont.

Som afsluttende ord vil jeg sige: Om du er til musical eller ej, så ad sti af sted mod ”Bleeding Love” – det er en oplevelse under alle omstændigheder!

(Note: Bloggens redaktører ser forestillingen den 2. maj – det er spændende at se, om de er enige med denne gæsteanmeldelse. Følg med og læs mere på bloggen!).

Fredericia Teater, Prinsessegade 29, 7000 Fredericia

Spiller indtil d. 23. maj 2015

Set spillet d. 16. april og d. 4. maj 2015

Fotos: Søren Malmose og www.fredericiateater.dk

Har du lyst til at købe en billet? Se nærmere på forestillingens officielle side: http://www.fredericiateater.dk/alle-arrangementer/bleeding-love

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Kort over glemte forbindelser, Teater Får302 (Teater Legio)

Af Julius Gotthardt Møller   I løbet af den korte, men intense, time, som ...

Anmeldelse: The Moon Illusion, Københavns Musikteater

Af Jonas Gudmand Du skal tage din sjove ven med en skæv tankegang under ...

Anmeldelse: Eugen Onegin, Det Kongelige Teater (Den Jyske Opera)

Eugen Onegin har bare alt, hvad en vaskeægte romantisk opera bør have: Kærlighed, der ...

Anmeldelse: Det testikelløse samfund, Teater Får302 (Klub Canasta)

Af Carina Blangsbøll   Fosterscanninger og et forbud mod fødsler af drengebørn? Fordi alle ...

Anmeldelse: Hjælp søges, Østre Gasværk Teater

Af Christian Skovgaard Hansen Forestillingen ”Hjælp søges” er for dig, der gerne vil have ...