Anmeldelse: Bloom, Teater Nordkraft (Kristján Ingimarsson Company, Teater Nordkraft, Reykjavik City Theatre og Hålo-galand Teater)
Af Lærke Holst
Teater Nordkraft er i skrivende stund aktuel med teaterforestillingen Bloom, som er skrevet og instruereret af den meget dygtige og fandenivoldske Kristján Ingimarsson og stykkets medvirkende. Kristján Ingimarsson er også modig, da han tør bevæge sig ind på kvindeligt ”territorium” – og lykkedes med det!
Du bliver, allerede inden du sætter dig på din plads, mødt af de fire modigste og inspirerende skuespillere, jeg hidtil har oplevet. De er lukket inde i hver deres transportkasse med små kighuller i, hvor de yderligere er plastret ind i film. Med deres nøgne kroppe prøver de at folde sig ud af, hvad der minder om en moderkage. Ligesom samfundet åbner kuben sig, og man finder hinanden i samfundet. Et samfund, hvor vi forbruger – og forbruger endnu mere. Vi ser (forbruger)samfundet fra et kvindeligt perspektiv i et organiseret kaos.
Louise Bonde, der først agerer ”tekniker”, bliver selv en del af stykket, da hun føler sig nødsaget til at hjælpe kvinderne fri fra deres kaos. Herfra bliver publikum præsenteret for de fire kvinder (Josephine Reumert Grau, Noora Hannula, Ida Frost og Nina Tind), der først forvilder sig nøgne rundt på scenen, efter de er ”udklækket” og vælter rundt og oveni hinanden og siger underlige lyde. Det er nærmest tragikomisk, da vi kan se, de har blå mærker over det hele, hvilket indikerer, at de må slå sig ret hårdt.
Det er først en meget mærkelig og vild scene, men bliver langsomt meget komisk! Herefter svinger de sig akrobatisk rundt på væghylder og lukker hinanden inde i skabe imens de rykker hinanden i håret, slås om maden og skriger som en abe. Lige indtil de opdager, at de har fået deres menstruation og er kommet i det kønsmodne alderstrin. Jeg fik straks en fornemmelse af, at de prøvede at illustrerer kvindesindet i en hormonel periode. Da den ene af kvinderne ikke får deres menstruation, føler hun sig udenfor de andre fire kvinder. Dette viser samtidig, hvordan kvinderne sammenligner sig med hinanden.
Publikum bliver herefter introduceret for et supermarked, hvor de fire kvinder på hver sin måde lydløst river ting ned fra hylderne. Det bliver herefter et stort kaos og virvar da der bliver skruet op for tempoet, og kvinderne herefter aggressivt river ting ned fra hylderne, stadig lysløst, men med høj musik i baggrunden. Der udspiller sig herefter et værre drama over en pose kattegrus. Det var lidt ligesom man så det dengang landet blev lukket ned på grund af covid-19, og folk rev toiletpapir til sig i massevis. Jeg forestiller mig det samme scenarie og kaos, hvor menneskets urinstinkt overtog tankerne fra fornuften.
De fem kvindelige skuespillere, der med deres nøgne og akrobatiske kroppe med blå mærker over det hele, efter de har smidt sig rundt på scenen, gjorde hele stykket fuldendt. Jeg har ikke oplevet et teaterstykke med så modige skuespillere, som på hver sin måde harmonerede hinanden så godt og trygt. Dette på trods af at der ikke var nogle replikker fra skuespillerne. Det medvirkede til en endnu mere autentisk oplevelse, da publikum på sin egen måde kunne relatere til stykket. Der kommer orden på kaosset, alt imens kvinden og (forbruger)samfundet samler sig igen som genfødt, hvorefter møllen kører forfra igen.
Samarbejde mellem Kristján Ingimarsson Company, Teater Nordkraft, Reykjavik City Theatre og Hålogaland Teater i Tromsø
Teater Nordkraft, Teglgårds Plads 1, 9000 Aalborg
Spilleperiode: 25. januar- 14. februar 2022
Set den: 25. januar 2022
Fotos: Martin Høyer Poulsen
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Louise Bonde, Josephine Reumert Grau, Noora Hannula, Ida Frost og Nina Tind
Dramatiker og bearbejdelse: Kristján Ingimarsson og de medvirkende
Iscenesættelse, idé og manuskript: Kristján Ingimarsson
Scenograf: Jonas Fly
Koreograf: Thomas Bentin
Varighed: Ca. 1 time og 10 minutter uden pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod