Anmeldelse (bog): Nila Parly: Med Dronningen i Det Kongelige Teater, Politikens Forlag
Af Henriette Devantier
Tænk engang, at Danmark har en dronning, der aktivt driver sin passion. I sit officielle embede som rigets Dronning ses hun i overdådige balkjoler, som protektor for gode sager og som ansigt for landet udadtil, men samtidig kan du en helt almindelig hverdagsaften kigge op til Dronning Margrethe i kongelogen i Det Kongelige Teaters sale, hvorfra hun åbent og interesseret overværer mange forestillinger om året på landets nationalscener.
Med Dronningen i Det Kongelige Teater er en rigt illustreret bog om Dronningens livslange forhold til kunsten på de skråbrædder. Bogen er skrevet af dramaturg og teaterforsker Nila Parly, som gennem samtaler med Dronning Margrethe har skabt denne bog. Grundlaget for udgivelsen er 14 mindeværdige forestillinger fra Det Kongelige Teaters repertoire, udvalgt af Dronningen selv og dokumenteret gennem billeder fra forestillingerne, private fotografier og baggrundsoplysninger. Interviews med nogle af forestillingernes medvirkende giver et andet perspektiv og indblik i teatret set fra den anden side af scenekanten.
Med Dronningen i Det Kongelige Teater medvirker også til en afmystificering af Det Kongelige Teater som institution. Myten om, at teatret primært henvender sig til kultureliten afkræftes indirekte gennem læsningen af bogen. Dronning Margrethe er jo om nogen toppen af kultureliten, men hendes fortællinger er folkelige og favnende. De iagttagelser, hun gør sig, hører både teaterkenderen og teaternybegynderen til.
Med stor indlevelse, lune og humor formidles anekdoter og fakta fordelt på de 17 kapitler. Bogen er vel struktureret i tre sektioner, der adskiller kunstarterne ”Opera”, ”Skuespil” og ”Ballet”. Læserne tages med tilbage i tiden – både hvad gælder Dronningens egne teateroplevelser gennem livet men også til mange af forestillingernes uropførelser. De forestillinger, bogen fremhæver, kan man kalde Det Kongelige Teaters ”greatest hits”, der alle har gjort indtryk på Dronningen gennem livet. Det er forestillinger som ”Nibelungens ring”, ”Hamlet” og ”Et folkesagn”.
Med Dronningen i Det Kongelige Teater er i høj grad et intimt indblik i Dronningens forhold til scenekunsten, men samtidig er den også en historiebog over teaterhistorie. Det er to paralleller, der går flot hånd i hånd. Bogens dialogiske form løfter niveauet. De væsentligste pointer fra kunstnerinterviewsene indgår i dialogen med Dronningen, som dermed også forholder sig til kunsternes erfaringer fra de første spæde idéer over prøveprocessen til premieren. Denne form løfter også den ellers både fysiske og indholdsmæssige tunge bog.
Det er ingen hemmelighed, at Dronningen har et særligt ømt punkt for balletten. Hun har danset det meste af sit liv, og hun benyttes ofte som scenograf og kostumedesigner på forskellige balletopsætninger. Bogens balletsektion står derfor også ud som noget særligt. Det er tydeligt, at Dronningen er både passioneret og vidende om både opera og skuespil, men på balletten er hun ekspert. Der hersker ingen tvivl om, at vores Dronning har et skarpt øje for detaljen og en stor glæde ved kunstarten.
Nina Parly skriver i forordet: ”Det er mit håb, at bogen her kan være med til at åbne teatrets magiske verden – også for læsere, der ikke hører til Det Kongelige Teaters faste publikum. Mange af kunstnerne har fortalt mig, at det i virkeligheden betyder noget for dem, når dronningen overværer en forestilling, fordi hendes entusiasme er smittende. Gid læserne også må kunne mærke den.” Parlys håb og ambition for bogen lykkes fint. Dronnings smittende entusiasme kan i den grad mærkes i læseoplevelsen af Med Dronningen i Det Kongelige Teater, og teatermagien skinner også igennem. På samme måde kan de stærke kræfter bag bogen, den store viden og de tunge fakta, som leveres let tilgængeligt, mærkes.
Dette er en niche-bog, men efter min mening, kan den meget mere end blot at være niche. Den formidler viden om nogle af Det Kongelige Teaters største forestillinger i et anderledes og interessant perspektiv – nemlig Dronningens. For uøvede teatergængere giver bogen en introduktion til nogle af Det Kongelige Teaters største forestillinger, og tilmed gives der tips, tricks og baggrundsviden til, hvad der er værd at vide om de pågældende forestillinger. Der skrabes i overfladen, og Dronning Margrethe lukker teaterpublikummet ind i sin magiske teaterverden.
Nila Parla: Med Dronningen i Det Kongelige Teater, udgivet af Politikens Forlag, 1. udg., 2020
ISBN: 978-87-40046885
327 sider
Pris: 300 kr.
Bogen kan købes hos Politikens Forlag: https://www.politikensforlag.dk/med-dronningen-i-det-kongelige-teater/t-0/9788740046885 og diverse boghandlere
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod