Anmeldelse: Brevet, Østre Gasværk Teater (Paolo Nani Teater)

Af Carina Blangsbøll

Paolo Nanis berømte forestilling ’Brevet’ er en sand fornøjelse, og du burde straks købe en billet. Så er det sagt!

 

Forestillingen drejer sig kort fortalt om én scene på 1 minut, og denne scene bliver så genfortolket i 15 forskellige nonverbale udgaver. Herunder møder vi bl.a. versionerne cirkus, horror, forlæns, baglæns, stumfilm, doven, beruset m.v.

 

Foto: Carina Blangsbøll
Foto: Carina Blangsbøll

 

Publikum klukker, griner og hopper i sæderne gang på gang, og det er uanset, om Paolo forsøger at forsegle et brev med munden, hælde vin op uden at bruge sine arme, eller når han pludselig må starte en scene forfra, fordi han er kommet til at skyde sig selv i hovedet med sin imaginære pistol. Ja, selv når han bliver overrasket over noget så simpelt som tyngdekraften.

 

Uden ord bruger Paolo sin utrolige mimiske kontrol til hele tiden at komme med komiske hentydninger til publikum, og de bliver vel modtaget som oftest med resultat i latterudbrud.

 

De få rekvisitter i forestillingen bliver brugt godt og grundigt. Vinen løber ned af maven i en vulgær udgave af scenen, og senere bliver vinen brugt som skudsår i en westernudgave af forløbet. De scenemæssige følelser bliver forstørret i en stumfilmsudgave, og scene efter scene bliver jeg overasket over den nye morsomme drejning, det hele har taget.

 

Foto: Simona Boccedi
Foto: Simona Boccedi

 

Så selvom den oprindelige scene i normaludgave kun varer 1 minut, bliver den altså fornyet gang på gang i de 15 forskellige udgaver, Paolo præsenterer os for i løbet af de 70 minutter, forestillingen varer.

 

Man kan sige, at forestillingen har en vis dobbelthed, i form af de sceniske gentagelser, men alligevel er det aldrig helt det samme, vi ser. Der er altid et nyt og latter fremkaldende twist på spil, og det skal bestemt opleves, inden det er for sent.

 
Gæstespil fra Paolo Nani Teater
Østre Gasværk Teater, Nyborggade 17, 2100 København Ø


Spiller indtil 8. juni 2016

 

Spilledato: 1. juni 2016 (CPH STAGE 2016)
Fotos: Simona Boccedi og Carina Blangsbøll

 

Har du lyst til at købe en billet? Se nærmere på forestillingens officielle side:
http://www.paolonani.com/#!brevet/i2nmp

http://www.gasvaerket.dk/forestillinger/brevet

 


Følg os på Facebook:

https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Sommerballet – Lolita, Bellevue Teatret

Af Jonas Gudmand Der er allerede en særlig inspireret og varm fornemmelse, når jeg ...

Anmeldelse: Platt-form – En smule i overkanten, Edison

Af Laura Munk Christensen   ”Bragende musikalsk, bidende og hylende morsomt.” Sådan står der, ...

Anmeldelse: De Frafaldne, Holbæk Teater

Af Jonathan Stahlschmidt   “… og når det ikke lykkes, så siger de jeg ...

Anmeldelse: Veitsland alias Festen, Betty Nansen Teatret

Af Christian Skovgaard Hansen   Veitslan alias Festen spilles i en nordisk co-produktion på ...

Anmeldelse: Tribadernes nat, Grønnegårds Teatret

Af Christian Skovgaard Hansen Odd Fellow Palæets Have danner også i år rammen om ...

Anmeldelse: Pigen der legede med svovlstikkerne, Teater Får302 (gæstespil af Teater Vígdís)

Af Cathrine Engelberth Olsen, gæsteanmelder   ‘Pigen der legede med svovlstikkerne’ er en forestilling ...